Smrt mágů z Yara – Debski Eugeniusz

Před mnoha a mnoha lety… No, není to vlastně až tak hrozně dávno, co nakladatelství Leonardo vydalo sbírku polských fantasy povídek Maladie. Ta sbírka byla vynikající a mezi smetánkou polské fantasy se nacházela i povídka “Smradlavá práce” od Eugeniusza Debskeho. Dobrodružství “zaklínače” Hondelyka byla opravdu zábavná, ale od té doby se mi nic od Debskeho nedostalo do rukou. Až teď. Stejné nakladatelství, stejný autor, stejná zábava? Ale kdeže!

DEBSKI EUGENIUSZ - SMRT MÁGŮ Z YARA Tomu, kdo bude mít ten pech a Smrt mágů z Yara si koupí (půjčí, vyžebrá, ukradne), se do rukou dostane jen velmi podprůměrná hrdinská fantasy. Její děj je nudný a autor si s vymýšlením zápletky moc hlavu nelámal.

Hlavním hrdinou je princ Malcoln Dorn, jenž dostane za úkol zlikvidovat tři strašlivě zlé čaroděje. Pokud byste byli na pochybách, jak kniha skončí a zda se mu to podaří, podívejte se znovu na název… První, druhý, pěkně v řadě, pic a bude po parádě.

Hrdina moc neuvažuje a do úkolu se chutě vrhne. Cestou samozřejmě získá pomocníky oddané až za hrob, kteří mu s tou nelehkou fachou pomohou. Malcon není žádný intelektuál, moc neplánuje a spoléhá spíš na metodu “ono to nějak dopadne”. Děj je více než trochu ovlivněný Pánem prstenů a pohádkami, ale autor si ledasco vypůjčil i jinde. Asi má rád Star Wars; v knize se vyskytne okopírovaná scéna s drtičem odpadků a incident s obrovským slimákem žijícím ve skále, který jakoby z oka vypadnul tomu z Impérium vrací úder.

OK, takže se mi nelíbí děj. Co třeba charakterizace postav? Uf, co to je? Tady to nenajdete. Hrdinové mají charisma čerstvě vypálené cihly. Ti kladní jsou samozřejmě pekelní sympaťáci, čestní, stateční a co jim chybí na inteligenci, nahrazují silou. No a ti záporáci, co myslíte…? Jasně, jsou úplně odporní, zlí až do morku kosti, ale chybí jim to charisma, jaké mají ti správní géniové zla, tak je známe třeba z Conanových dobrodružství. Dobře, zas nic. Asi jste pochopili, že v knize se hodně bojuje. Tak jak jsou na tom akční scény? Odpověď zní: špatně. Akce je trestuhodně odbytá a nedodělaná. Zdá se, že autor si to po sobě nepřečetl. Jen tak se mohlo stát, že hlavní hrdina vystřelí z luku, odhodí ho na zem, skočí na druhou stranu cesty, zdvihne ze země TEN SAMÝ LUK a pošle do pekla dalšího padoucha! Bohužel, excelentně popsaných bojů ve stylu Zaklínače se tady nedočkáte…

Chyb v logice je víc. Proč je Malcon celou dobu nazýván králem, i když ještě nebyl korunován? Co dalšího? Humor? Erotika? Perfektně vymyšlený a popsaný svět? Ne, ne, nic takového, opravdu. Výsledkem je nelidská nuda. Navíc máte pocit, že tohle jste už někde četli a máte pravdu,  tohle už tu bylo snad tisíckrát. Od fantasy nežádám velkou originalitu. Ale nudu, tu ji nikdy neodpustím. Problém téhle knihy bude asi v tom, že se minula v čase. Co mohlo být nové a neokoukané v Polsku roku 1986, je v České republice v roce 2004 víc pasé, než plísňáče. Proč jen nakladatel nevydal další dobrodružství Hondelyka…?

Ale na druhou stranu jsem rád, že takové věci existují, alespoň si mohu uvědomit, jak moc dobré jsou jiné knihy. A recenze se na ně taky píše mnohem lépe, protože cokoliv jim vytknu, to je pravda. Takže poučení na závěr: nekupujte to. Nepůjčujte si to, leda byste se chtěli poučit, jak NEMÁ vypadat fantasy. A nekraďte to, není to společensky přijatelné a navíc, v tomto případě byste z toho opravdu neměli žádný užitek.

1. Tak premyslim…
    A tos to fakt docetl do konce??? Mozna tam bylo jedine stesti, ze to nema moc stran, co? 🙂 Jestli si chces precist dalsi “super” knihu (i vy ostatni), vrele doporucuji Carodejuv ucen od Phylis Eisenstein (asi je ve jmene chyba, nemam to pred sebou). A jestli se dostanete vic jak za polovinu, kupte si na me panaka. Ja takovou vydrz nemel…

2. Jasně že jsem to dočetl. Obyčejně sice moc masochismu neholduji, ale v tomto případě jsem se zatvrdil a prokousal jsem se až do konce.Ale častěji to praktikovat nehodlám. Pokud se mi něco nelíbí nebo je to opravdu špatné, tak to rychle odkládám. Ale jednou za čas taková studená sprcha neuškodí.

3. hehe jesm jsem hodně tolerantní čtenář a tak jedinou knihu, kterou jsem zatím za ty roky nedočetl byla Stavitelé věží od (jestli se nemejlím) od Vilmy Kadlečkový, Jestli jste to někdo dorazili, tak máte můj neskonalý obdiv

4. sicco, jen tak na okraj: v zaklínači jsou dobře popsaný souboje jen v případě, že si pleteš šerm s krasobruslenim, jinak no problem

5. Stavitele věží jsem taky nezvládnul… Je fakt, že šermu moc nerozumím, ale u Sapkowského alespoň nezívám nudou. Zato tady, škoda mluvit.

6. Tyjo, takhle drsnou recenzi jsem snad na FP ještě nečetl. Ještě, že nejsem nakladatelem já… :-)Jinak jsem Stavitele věží kdysi četl a moc se mi líbili, ale byl jsem zároveň svědkem zrodu knihy jako takové, takže se nemůžu počítat za průměrného čtenáře. Krom toho, jak do toho Vilma dělala různé zásahy a změny, se mi ty poslední verze líbily míň než první, takže úplně poslední neznám dodnes a reflektuju tady trošku jinou knihu. Pardon. :-))

7. A co na to Pevnost?
    Cituji z recenze v Pevnosti 3/2004: “Je maximálně patrné, že Debski nešetří nápady a má jich tolik, že by jinému autorovi vystačily minimálně na pentalogii. To se projevuje zejména v první polovině knihy, kdy se Malcon setkává s množstvím nebezpečných tvorů a několikrát mu jde o život – při čtení těchto pasáží se místy přistihnete, že se až ohlížíte přes rameno, protože nevíte, z které strany přijde další úder autorovy představivosti. (…) A tak bych tento velmi příjemný román…” atd. Na to se dá říct jediné: HMMMM! 🙂 Podepsán Martin Ulrich

8. Negativni recneze
    To Michael: Najdou se tu i drsnejsi recenze – treba filmu Bojiste zeme podle L. R. Hubbarda. :)A co se tyce Kadleckovy, tak to je natolik kontroverzni, az je to s podivem – nekteri zatracuji, jini vyzdvihuji. Stalo by to za anketku 🙂 tak snad nekdy 🙂

9. Martin Ulrych tam možná podepsanej je, ale klidně to může být pseudonym překladatele a syna vydavatele téhle knihy, protože tam pod pseudonymama píše. Vůbec bych se nedivil, že by si takhle vychválil svoji vlastní věc.

10. Diplomaticky řečeno, je to velice pravděpodobné. Mám sice spoustu chyb,ale myslím si, že dokážu rozeznat dobrou knihu od špatné. Uvažoval jsem nad tím, že by Smrt mágů z Yara mohla být fantasy pro děti, ale nakonec jsem to zamítnul. I když se dost podobá některým kinderfantasy, co produkuje Egmont… Ale ten to jasně avizuje, takže na ně nikdo nemá větší nároky. Ad Kadlečková-pokoušel jsem se ji číst, ale fakt to nešlo. Ale nekritizuji ji, vím, že jde úplně mimo mě a mé omezené duševní obzory.

11. Re: Tak premyslim…
    Čarodějův učeň je fakt síla, vydžel jsem, ale jak si někdo mohl koupit ten další díl…nejlepší je, jak autorka celou zápletku vykecá hned na začátku..

12. Doufam, ze nenapsal pokracovani Smrt magu z Leta 🙂

13. Recenze v Pevnosti?
    A to si vážně myslíte, že jsem tak pitomý, abych recenzoval knihu, kterou jsem překládal a sázel??? To bych si nikdy nedovolil. Tristane, pokus se podepsat vlastním jménem, abych věděl, kdo na mě kydá takovou špínu. A mimochodem – pseudonym, který používám pro Pevnost, zní Martin Heneš. Uvědomuješ si, že tohle je skoro žalovatelné, ty ubožáku???!!!Robert Pilch (alias Martin Heneš)

14. omluva
    Tímto se omlouvám Robertu Pilchovi. Já si to totiž taky (na chvíli) myslel… I když uznávám, že by to byla opravdu silná káva, to ano.

15. Re: Omluva
    Nic se nestalo, Ivo, probereme to někdy u panáka, až se zase potkáme. Ale ten Tristan – zajímoalo by mě, co je to za slabocha, který se ani neumí podepsat. Nevíš o něm něco?

16. To, co napsal ten Tristan, je kupodivu celkem pochopitelne, protoze mam pocit, ze obdobnym zpusobem se chova dost lidi, jsem rad, ze ty, Roberte, ne. Ostatne vzpominam si, jak ses tehda zarazil nad tim, ze u jedne knihy byl napsany jako odpovedny redaktor samotny autor textu. 🙂 Taky pekny priklad. 🙂 Smir se s tim, ze internet je plny anonymnich rejpalu, kteri se nesmi brat vazne, nebo by se z toho jeden zblaznil.

17. Proto se taky od začátku podepisuju svým (ne zas tak obvyklým) jménem. Když už má někdo nadávat na mou práci, tak ať ví komu:-). Od začátku jsem si byl vědom toho, že poplíváním téhle knihy si v Ostravě moc popularity nepřidám, ale prostě jsem si nemohl pomoci.

18. Tristana neznám a jeho “střílení do tmy” se mi taky nelíbí, ale myslím, že celé to “nedorozumění” vzniklo na základě faktu, že firma Wales, v níž Robert Pilch pracuje, zařizuje většinu recenzí pro Pevnost, a knihy, které distribuje, jsou zde recenzovány poněkud častěji a s větším nadšením, alespoň těmi, kdož píší pod pseudonymy.Nebo se mýlím…?

19. Re: Add Vilma
    To je náhoda. Zrovna jsem si půjčil “Stavitele” v knihovně a i když netvrdím, že je to má nejoblíbenější kniha, tak myslím, že je velice zajímavá. Mě třeba zase připadá legrační vydávat české Conany a Žambochovsko Kluhánkovské neporazitelné superextra hrdiny. Já si obecně myslím, že kritizovat knihy je zločin. Každému se líbí něco jiného a žadná objektivní “realita” neexistuje. Podle mě je možné “zodpovědně” s knihami nakládat pouze třemi způsoby: a) chválit v nadšených recenzích, b) pokud se nelíbí, tak o nich vůbec nepsat c) libovolně o nich diskutovat v internetových diskusích.

20. to pidluke
    Já jsem stavitele četl v době, kdy jsem na to prostě neměl. Jsem si jistý, že teď bych to zvládl a taky, že to zvládnu.

21. piduke: Je mi líto, ale nemohui souhlasit. Kritika knih je navrhování způsobů autorovi, jak je udělat ještě lepší, případně jak z nich odstranit nesmysly. Samozřejmě stejně jako u všeho existuje kritika dobrá a špatná a lidi, co si snaží udělat jméno chováním “hele, jakej jsem velkej kritik, a čemu všemu rozumím”. Do téhle kategorie řadím třeba článek Richarda Klíčníka, co tu nedávno vyšel o Potterovi…

22. To Robert Pilch
    btw. proc do pevnosti pises pod pseudonymem?

23. Proč pseudonym?
    Kdysi dávno to tak vzniklo. Chtěl jsem oddělit svůj vydavatelský život od života publikačního (a proto jsem pod stejným pseudonymem překládal i nejaké knihy). Ale dneska je to už stejně jedno, hodně lidí můj pseudonym zná a já jsem se jím nijak netajil.A mimochodem, s Pevností končím, už mě ta špína nebaví.

24. To je prima. Nechceš pro nás přeložit nějaké fejetony od Sapkowského? Já si na to netroufám, ale ty bys to zmáknul.

25. Fejetony
    Chtěl – ale ze dvou důvodů to neudělám: 1. Fakt na to nemám čas, i když by to byla zábava. 2. Nechám to na Standovi Komárkovi nebo tátovi, protože se o vydání Sapkowského fejetonů v knižní podobě začíná reálně uvažovat. Ale hlavním důvodem je fakt čas. Sorry.