Smrt & potěšení – Kudělka Albert

Možno sa ešte vyskytuje v Amerike, možno je už späť a stretnete ho v Prahe. Volá sa Norman Applegate, je súkromný detektív a ako správny hrdina zachraňuje svet. Ten svoj. Ak ešte stále trčí niekde za mlákou, môžete si o ňom prečítať v piatich príbehoch Alberta Kudělky publikovaných pôvodne v Pevnosti. Poznáte len nudnú históriu? V tejto knihe na ňu zabudnete.

Kudělka Albert - Pevnost 12/2008 + kniha Smrt & potěšení Kniha je to presne v duchu hesla amerických trhákov – správny akčný hrdina prežije aj priestrel hlavy, zachráni svet a skvele si pri tom užije. Detektív okolo ktorého sa točí päť príbehov so spoločným názvom Smrt a potěšení je Američan žijúci v Prahe. Miesto sveta zachraňuje seba, sleduje neverníkov, nádejné pohanské kňažky a zrazu rieši vraždu. Ak chcem jeho povahu vyjadriť pekne v slovenčine – je to „trtko na pohľadanie“. V čase nedostatku asistentky netuší ani kde má založené spisy, s prácou sa príliš „nepretrhne“, tajomné súvislosti skryté v prípadoch mu unikajú a vždy sa akosi vyriešia aj bez neho. Popri práci neuškodí popreháňať ženy, nakuknúť do nejakého toho baru či krčmy a priateľ na polícii sa vždy zíde. A nepoužíva mobil! Takmer v každom príbehu mu hrozí vypočúvanie, väzenie a iné radosti života detektíva na voľnej nohe. Pod zdanlivo bežnými prípadmi sa ukrýva malér v podobe stále hladného Niečoho z praveku, severský bohovia nemajú práve družnú náladu a spoznáte aj „odborníka“ , ktorý mieša odvar, ale asi nedočítal návod. Nájdete tu aj hlavu inde ako zvyčajne býva.

Každý kúsok dáva priestor fantázii a donúti čitateľa prehrabať sa v knihách v snahe zistiť, ako to v tej histórii naozaj bolo. Nič nie je vysvetlené „po lopate“ a opisovaná mytológia je popísaná tak zaujímavo a nahryznutá tak šikovne, že núti hľadať a myslieť. Okrem skvelej zábavy nájdete aj námet na pátranie a čitateľ sa mení na detektíva. Ak ste v poznaní mýtov už pokročilý znalec, neobjavíte nič nové, ale uvidíte svoju oblasť záujmu v celkom inom a neakademickom spracovaní, čo tiež nie je na škodu.

Každý príbeh je vrstvený a vlastne ho tvoria dva príbehy v jednom. Prípad z nášho sveta dopĺňa jeho tieňová realita zo sveta mýtov. Hoci tvoria súvisiaci celok, každý je samostatným rozprávaním a časť patriacu „inam“ odlišuje kurzíva. Takže aj vizuálne sa dá zorientovať, na ktorom brehu reality práve beží dej.
Nájdete aj perličky z bežného života (ja už napríklad viem, kedy sa rum nazýva chladič) a tiež varovanie. Pozor na haraburdy z bazáru, pretože ak patrili šamanom, môžete dostať poslednú veľmi nepríjemnú návštevu v živote.

Pobavia nielen opisy deja, zdrojom vtipných situácii je aj sám pátrač, pretože napriek snahe pochytiť bežné frázy aj tak použije svoju originálnu verziu. Dialógy sú svieže, vtipné, nenudia a je ich tak akurát. Aj schopnosť spadnúť do každej nepríjemnosti, ktorá beží okolo a vyberať si samé „vhodné“ známosti zamotávajú a spestrujú dej. Už samotné „lovecké úspechy“ českého Američana stoja za prečítanie, pri ktorom je čas nepriateľom, lebo sa nedá nafúknuť a pohľad na hodinky poteší, že sú dve ráno. Riešením je prečítať príbehy na „jeden hlad“, čo pre niekoho nebude zložité. Formát zošita je v tom nevinne.

Na výsledku je cítiť, že knihu nepísal „vychytený autor“ a v tomto prípade je to obrovské plus. Je šťavnatá, uveriteľná a vysoko návyková. Je v nej pocit, že autor sa nehrá na niekoho, nechce za každú cenu zaujať, nekalkuluje, zostáva svoj a píše štýlom – kašľať na noty vnímajme hudbu.

Kniha má len jednu chybu. Na jej konci si poviete: A to je všetko? Už?

70%