Star Trek Enteprise – Romulanská válka 1: Pod křídlem dravce – Michael A. Martin

Jonathan Archer a jeho NX-01 čeká po zničení Kobayashi Maru dlouhá cesta domů, o to strastiplnější, že válka s Romulany je již bez debat na spadnutí. Ostatní členové Koalice planet se k přímým útokům staví velice zdrženlivě, choulostiví vůči telekapturačnímu romulanskému systému. A navíc celé Koalici ukazuje záda jeden z nejsilnějších spojenců v celém seskupení.

Pod křídlem dravce

Enterprise se pachtí domů ze systému Gamma Hydra a nepříjemné zprávy o vzrůstajícím napětí ve Sluneční soustavě a přidružených koloniích se jak posádce, tak čtenáři dostává pomocí reportáží a činů Gannet Brooksové. Tato mladá dáma si v předchozím díle opravdu jen odbyla entrée a v tomto románu je bezpochyby mocným pilířem dění v první části knihy, protože samotná Enterprise je v této fázi příběhu pouhým vracejícím se příjemcem informací. Gannetiny mise po obývaných planetách ústí v zajímavá i vtipná setkání, na Zemi kupříkladu s novopečenou Dalajlámou, na Marsu se účastní významného rokování indiánské komunity zdejších těžařů a na Alfě Centauri sleduje útrpný exodus kolonistů zpátky do kolébky lidstva. Její články a interview vytvářejí velmi uvěřitelnou tapisérii hněvu a obav, nadto umocněnou ještě chováním vulkánských spojenců. Ti poskytují spojencům dar vskutku k obraně skromný a v závěru se ještě chovající tak, jako kdyby přišel rovnou z Danaje.

Než Enterprise dorazí k rodné hroudě, Koalice schytává od Romulu kruté direkty, a navíc se Archerovi ať úmyslně, nebo aspoň na čas rozutíkávají důležití členové posádky. Trip Tucker pokračuje ve svém špionském poslání a doslova se dostává z bláta do louže. Navíc ani na druhé straně barikády to romulanská ofenzíva nemá lehká, když je vrchní velitel ozbrojených sil s největší pravděpodobností paranoidní šílenec. Ale i když se celým románem táhne strach a nebezpečí války, najde se prostor i pro pár odlehčujících momentek, jako je třeba hádka mezi manželi – bývalými příslušníky MACO, smůlovaté stigma Travise Maywheathera nebo pro fandy T´Pol a Tripa jejich prohloubení lásky a porozumění. Sympatickým tahem je i to, že tak neúprosný vojevůdce jako je admirál Valdore má přeci jen také něco, o co je schopen se bát, a ne všechno se Romulanům vede tak, jak si představovali. Dostane se nám i krátké scénky z pozemních bojů, Enterprise už není tou nejlepší a nejmodernější ve flotile, protože se dočkáme vypuštění dalších lodí třídy NX, žádná spasitelka, jenom další položka v řadě válečných strojů. Zkrátka civilnosti a vylíčení opravdovosti a bolestivosti války zde bylo učiněnou maximálně zadost. Pod křídlem dravce je celkem slušný pokus o válečný román ve startrekovském univerzu a stále drží tu sympatickou civilnost, na kterou jsme zvyklí i ze samotného seriálu.

Formát knihy je zachován naprosto stejný jako první díl, takže i když je na hřbetu místa loga Laseru to z Baronetu, není čeho se bát. Stejná sazba písma, stejný formát, stejné řazení kapitol, fialová obálka nadmíru slušivá a překlad je taky na velmi slušné úrovni. Nezbývá než se těšit na rozuzlení, protože závěrečné kapitolky nechaly pro zvědavého trekkie otázek snad až moc.

III. světová válka. Konflikt, který v druhé polovině 21. století zdecimoval Zemi. Pokárány kataklyzmatickým výsledkem se vlády jednotlivých států spojily a daly vzniknout mírumilovné společnosti s cílem zabránit dalšímu nešťastnému opakování dějin. Spojená Země, hnána touhou prozkoumat okolní vesmír, vytvořila Hvězdnou flotilu – organizaci, která si dala za cíl přiblížit lidstvo ke hvězdám a vyslat na všechny strany poselství míru, jež by oslovilo i jiné, stejně smýšlející civilizace. Bylo to možná naivní přání, ale i přes realitu a složitost vesmírných vztahů, lidstvo stále věřilo, že mír je tou pravou cestou. Téměř o století později začalo pilné úsilí nést své ovoce. Ovoce ve formě Koalice planet – uskupení čtyř civilizací, jejichž společná cesta byla předtím vždy přinejlepším trnitá. Bohužel, Koalice nebyla jedinou mocností v této části vesmíru. Romulanské impérium, hnáno nedůvěrou, vlastními ambicemi a zaslepenou vírou ve vlastní nadřazenost, si všimlo nové Koalice. Možného nového nepřítele, který sílil a jednoho dne, kdyby Impérium zaspalo, by tento nový nepřítel mohl Romulanům zlomit vaz. Oddáni svým tradicím vymysleli Romulané spletitý háv intrik, léček a nepřímého boje, který vrážel klín pochybnosti mezi nové koaliční partnery. A ti se jeden po druhém, pod stále větším tlakem, vraceli k původním stezkám nedůvěry a pochybnosti. Tak započaly… Romulanské války. (anotace)

• Star Trek Enteprise – Romulanská válka 1: Pod křídlem dravce
  • Autor: Michael A. Martin
  • Překlad: Břetislav Čenda