Stará klasika stále k dostání

V knihkupectví Krakatit jsem narazil na dvě téměř deset let staré knížečky od George R.R. Martina – Písečníci a Nightflyers. Zprvu jsem se divil, že se stále ještě mohou nacházet v regálech knihkupectví, pak jsem se ale podíval do tiráže, kde jsem zjistil, že vyšly v nákladu 15 000 kusů, což celou věc vysvětluje. Je skvělé, že tyto výborné knihy jsou stále k dostání, využijte toho!

Rozhodně se vyplatí do Písečníků a Nightflyers investovat, vždyť obě dohromady stojí neuvěřitelných 49 Kč! I když v současné době také vycházejí velmi slušné starší sci-fi knihy (např. Dick), patří tato mnoha ceny ověnčená dílka George R.R. Martina k tomu nejlepšímu, co se dá sehnat.

Písečníci jsou výborem tří povídek, které jsou snad bezchybné. Titulní povídka Písečníci je dramatickou sci-fi o jednom chovatelském “úspěchu” s něčím, co vypadá jako hmyz. Avšak kdo s čím zachází, s tím také schází a hlavní hrdina na to draze zaplatí. Povídka má neuvěřitelný spád, hororové napětí a spousta čtenářů jistě ocení i akční scény. Kouzlo povídky se však ukrývá v podtextu. Vůbec se není co divit, že Písečníci dostali hned všechny tři asi nejdůležitější SF ocenění: Hugo, Nebula a Locus. Druhou povídkou je Píseň pro Lyu, první Martinova povídka, která byla oceněna Hugem. Bohužel za výbornými Písečníky je to najednou velké zpomalení. Jednoduše stojí ve stínu lepšího. Pan Jirkovský ji měl zařadit na první místo. Přesto nám Píseň pro Lyu nezůstává nic dlužna. Do třtice všeho dobrého je tady Skleněná květina.  Celá povídka těží z velmi zajímavého nápadu. Je výbornou tečkou krátkého sborníku a jasně potvrzuje, že Martin má úžasnou představivost. I tato povídka se čte jedním dechem a má v sobě cosi víc, než jen zábavný příběh.

Druhá knížečka je jen jednou delší povídkou s názvem Nightflyers, opět oceněnou Locusem. Vypráví o příběhu posádky vesmírné lodi, kteří cestují za podivným cílem s ještě podivnějším kapitánem, kterého doposud ani neviděli. Poněkud mě znechutila obálka. Je opravdu nevkusná. Zhoufovo mistrovství bylo tehdy ještě zjevně v plenkách, nebo neobdržel za svou práci dostatečný honorář, aby se nad obálkou trochu zamyslel a náležitě ji propracoval. Nightflyers by opět měli splnit všechny vaše požadavky, ať už jste nároční čtenáři, či čtete jen pro krácení dlouhých chvil.

Připomínky pana Hnidopicha:
– Knížečky mají 145 a 95 stran. Kdyby vyšly v jednom svazku, mohla z toho být pěkná knížka a ne jen takové sešitky.
– Překladatel Nightflyers se měl vypořádat s překladem názvu. Jde to poměrně jednoduše a tak mi není jasný důvod, proč zanechal anglický název.
– Je podivné, že se těžko dají najít jiné připomínky. :o)

Tyto povídky tvoří pěkné zpestření četby, pokud se zrovna prokousáváte Martinovou fantasy ságou. Je vidět, že tento skvělý spisovatel je nejen výborný romanopisec, ale ještě lepší povídkář. Pokud tedy Písečníky ani Nightflyers neznáte, pak se po nich lačně vrhněte! V knihkupectvích ještě jsou (v Krakatitu určitě).