Steven Erikson přichází s další monumentální fantasy trilogií

Jeden z nejlépe placených spisovatelů fantasy Steven Erikson přichází s prvním dílem nové série z říše Kurald Galain. Stvoření temnoty je výpravný příběh odehrávající se tisíce let před událostmi Malazské Knihy Padlých.

unnamed (1)

Jestliže se chystáte v budoucnosti vrhnout na přečtení populární série s názvem Malazská Kniha padlých, mohl by být právě tento román vaším odrazovým můstkem. Pomůže vám dostat se do tohoto komplikovaného, ale velice rozmanitého fantasy světa. Rozhodně se připravte na poměrně těžkou četbu, protože tento autor nenabízí žádný dětský svět Harryho Pottera. Od začátku musíte veškerou svou pozornost věnovat ději, který je velice komplikovaný a občas vám téměř nebude dávat smysl.

Kniha vypráví o říši Kurald Galain, které začaly těžké časy. Vládkyně Matka noc se vyvolila za svého muže tajuplného Draconuse. Její rozhodnutí se některým příliš nezamlouvá, protože by po jejím boku raději viděli hrdinu prostého lidu Vathu Urusandera. To si ovšem její současný choť nenechá líbit. Blíží se občanská válka, která může navždy změnit svět. Navíc přichází z mrtvého moře prastará magie, která byla dlouho v pozadí. První synové noci – Anomander, Andarist a Silchas Zmar z držby Purake jsou v jádru veškerého dění.

Fanoušci tohoto autora asi vědí, co mohou očekávat. Abych řekl pravdu, já jsem to nevěděl. Jedná se o můj první kontakt se Stevenem Eriksonem. Ano, hluboce se kaju. Jestliže se rovněž chystáte zaútočit na tuto ságu a nemáte s ní žádné zkušenosti, nabízím vám své skromné poznatky do začátků.

Rozhodně se nejedná o literaturu určenou pro začátečníky ve fantasy, ale spíše pro ostřílené borce. Velikým kladem (pro někoho záporem) je obrovské množství postav. V jednotlivých kapitolách sledujeme osudy mnoha hrdinů, kteří nějakým způsobem ovlivňují budoucí občanskou válku. Jednotlivá vyprávění na sebe zdánlivě nenavazují. Nejdříve sledujeme život a putování Draconské Držby, abychom se následovně vydali úplně jiným směrem. Podíváme se do všech koutů země a shlédneme osudy mnoha lidí. Ze začátku na vás bude děj působit opravdu roztříštěně, ale nenechte se zmást. Postupem času se úseky protnou a vytvoří kompletní příběh. Každá maličkost slouží pro lepší pochopení budoucích událostí.

Úchvatné je právě ztvárnění mnoha charakterů a jejich vlastností. Autorova obrovská představivost působí opravdu neuvěřitelně. Budete mít možnost setkat se s lidskými i magickými postavami a jejich povahami. Dočkáte se klasických trápení s láskou i nenávistí. Pro někoho může být velice těžké rozpoznat, kdo je vlastně hodným a kdo tím zlým. Jestli se to dá vůbec posoudit.

Nečekejte hned od začátku krvelačné bitvy, ale téměř všední příhody. Příkladem může být třeba nevlastní syn Draconuse jménem Arathan. Mladík s okousanými nehty si žije svůj podřadný život. Jeho otec si ho prakticky nevšímá a ani nevlastní sestry nezajímá. Jednoho dne se přesto dostane na výpravu po boku svého slavného otce. Zakusí své první zkušenosti v lásce a musí prokázat své schopnosti. Právě on mě ze začátku zaujal nejvíce.

Podobných výprav můžete očekávat velké množství, než se postupně dostanete k jádru věci. Chvílemi se možná budete děsit na lehkou nezáživností, přestože znalci autorova díla budou plesat radostí nad obšírností děje. Já mám rád trochu jiné fantasy, přesto nemůžu proti Eriksonovi vytasit žádné záporné hodnocení. K vymyšlení a propracování takto složitého dobrodružství je zapotřebí opravdu veliká fantasie, kterou tento fantastik rozhodně má. Jestliže máte rádi opravdu epické příběhy s mnoha detaily, Stvoření temnoty je pro vás jako stvořené. Příznivci Hry o trůny by se určitě mohli podívat tímto směrem. Obě série mají několik shodných znaků, přestože jsou velice odlišné. Nabízejí veliké množství intrik, příběhů a zvratů, které jinde jen tak nenajdete. Chvílemi se možná budete ztrácet, ale nakonec se od knihy nebudete moci odtrhnout. Budete prožívat osudy všech hrdinů a napjatě sledovat jejich budoucí cesty. Připravte se na hodně dlouhou pouť.

80%
  • Steven Erikson – Stvoření temnoty
  • Talpress 2015