Stín modrého býka – Medek Leonard a Vrbenská Františka

Nová kniha, stojící na pomezí fantasy a historického románu. Stojí výsledek spojených sil obou zkušených autorů za to?

Medek Leonard a Vrbenská Františka - Stín modrého býkaDva zkušení matadoři české literární fantastiky spojili své síly a výsledkem je tato kniha. Jejímu psaní přecházelo důkladné studium historických pramenů, na jejichž masivních základech byla vystavěna velice zajímavá stavba, složená z trámů věrohodných hypotéz a zdiva bohaté fantazie obou spisovatelů. Stín modrého býka je román na pomezí historie a fantasy, odehrávající se v čtvrtém století našeho letopočtu na území dnešních Čech a Moravy. Zde vládnou germánské kmeny a vedle nich, většinou v úpadku, žijí nepočetní příslušníci národa Keltů, vzpomínající na doby jejich zašlé slávy. Na dveře však již klepou další zájemci o tuto zemi, jimiž jsou, mimo jiné, i Slované – doba stěhování národů je zde a blíží se čas velkých změn. Zdálo by se, že na řídce obydleném území si nikdo nemůže všimnout osamoceného poutníka s několika koňmi, jenž se snaží nenápadně vyzvednout ze země drahocenný poklad a dopravit ho na území svého kmene. Náhoda však na jeho stopu přivede neznámého cizince a on je zavražděn, přičemž poklad mění majitele. Bratr mrtvého, Krak Maeg Braeno, přísahá, že ho pomstí, a vydá se hledat vraha. Napjatý čtenář s ním projde pořádný kus naší země a mohu Vám zaručit, že se přitom nebudete ani na chvíli nudit. Autoři své postavy vůbec nešetřili, jdou z jednoho nebezpečí do druhého, vystaveny velkým strádáním, a často umírají, vesměs velice nepříjemným způsobem, jenž je s chutí podrobně popsán. Román má švih a spád, naštěstí v něm takřka není použit květnatý (a často trochu nudný) sloh paní Vrbenské, a naopak psychologie postav je přesvědčivá, což se někdy nedalo říci o předchozích dílech pana Medka. Společná práce měla na knihu blahodárný účinek, i když větší podíl na ní měl, podle doslovu, Leonard Medek. Množství nastudovaných pramenů velmi prospělo věrohodnosti. Jak (zhruba) řekl jistý klasik, planě fantazírovat je jednoduší než pracovat se známými a ověřenými fakty, na které je třeba dopasovat své vlastní myšlenkové konstrukce. Výsledek toho obtížnějšího postupu však může být až překvapivě přesvědčivý, jako v tomto případě. Čtenář, jenž má pouze určité znalosti historie, zde nenarazí na žádnou vážnou faktickou chybu. Do této kategorie se sebekriticky řadím i já a případnou kritiku přenechám povolaným.

První věc, jež mě na této knize zaujala, je trochu netypický formát, rozhodně neobvyklý v nakladatelství Straky na vrbě. Co k tomu Michaela Bronce vedlo, nevím, rozhodně v něm však lépe vynikly ilustrace na počátcích jednotlivých kapitol. Jejich autorem je pan Medek a jsou vcelku vkusným doplňkem podařené typografické úpravy tohoto románu. Ilustrace na obálce je dílem Jany Šouflové a ani k ní nemám výhrady, protože vhodně koresponduje s obsahem a kniha se díky ní na pultech knihkupectví jistě neztratí. Po jazykové stránce je vše v pořádku, redaktor a korektorka odvedli dobrou práci. Cena 225 Kč je sice trochu vyšší, za své peníze ale dostanete více než odpovídající protihodnotu, což se jindy říct nedá.

Stín modrého býka je velice podařená kniha a čte se skvěle. Pokud jste v mládí s napětím hltali romány Eduarda Štorcha, jistě se Vám bude líbit. Najdete v ní podobnou atmosféru, ale oba autoři jsou, troufnu si tvrdit, lepšími spisovateli. Použité reálie jsou velice vděčné a množství dobrých nápadů často není důkladně vytěženo. Je zde tedy mnoho místa na další pokračování. Bylo by zajímavé svěřit tento svět do rukou dalším autorům, podobně jako u Conana, a počkat si na výsledky. To však záleží na obou tvůrcích a hlavně na panu Broncovi. Zatím se alespoň můžeme těšit z jedné nejlepších českých knih tohoto roku.