Strindbergova hvězda – Wallentin Jan

Detektivní, dobrodružný a zároveň historický román s prvky severské mytologie, mysticismu, science fiction i nacistického okultismu. Že to zní, jako by knížku vařili pejsek s kočičkou? Nenechte se oklamat, autorem je švédský spisovatel Jan Wallentin, kterému se tento žánrový mišmaš podařilo opravdu natěsnat do jedné knihy. Jak ale bude výsledek chutnat čtenářům?

Strindbergova hvězda

To už záleží na samotných čtenářích a jejich chuti. Pravdou je, že všechny výše zmíněné prvky kniha opravdu obsahuje. Některé více, některé méně, ale tak už to prostě u takového žánrového mixu bývá. Vezměme však vše pěkně popořádku. Jaký děj si na nás autor knihy připravil?

Vše se rozjíždí pěkně pomaličku. Na začátku poznáváme potápěče Erika Halla, který se vydává do zatopené důlní šachty, kdesi ve Švédsku u města Falun. Zde nachází výjimečně zachovalou mrtvolu muže, u které nalezne záhadný artefakt v podobě kříže ve tvaru egyptského symbolu ankh. Z této záležitosti se stane brzy místní velká událost, která se časem rozšíří po Švédsku i za jeho hranice. O případ se zajímají hlavně místní noviny, kteří chtějí předčít konkurenci a snaží se za každou cenu sehnat nějaké informace. Erik Hall mezitím rozdává rozhovory, ale všichni si o celé záležitosti myslí své, a tak o nálezu kříže mlčí. Časem Erik zjistí, že na kříži jsou zvláštní rytiny a že je celý vyrobený z velice lehkého neznámého kovu. Když za ním tedy přijde fotografka z místních novin, rozhodne se, že jí o svém nálezu musí říct. Fotografka si však jeho tajemství pro sebe nenechá a všechny informace předá novinám, které samozřejmě o kříži napíší.

Později poznáváme historika Dona a právničku Evu, kteří se seznámí po Erikově smrti a vydávají se spolu na cestu po Evropě, aby odhalili tajemství kříže. Jak však čtenář brzy zjistí, kříž není jediným tajemným artefaktem, dalším je Strindbergova hvězda, která tvoří společně s křížem klíč do podsvětí.

Autor před napsáním tohoto románu pracoval jako novinář a redaktor ve švédské televizi. I přesto, že jde o jeho prvotinu je kniha napsaná velice čtivým stylem. Bohužel se autor nevyhnul nudným pasážím, kde se toho moc neděje a kde dává přílišný důraz na popis okolí a jiných věcí, což bychom určitě u podobného díla rádi vypustili. Na druhou stranu některé akčnější části knihy jsou velice dobře napsané, bohužel jich kniha neobsahuje tolik, aby si je čtenář naplno užil.

Velice zajímavou částí Strindbergovy hvězdy jsou hlavní postavy, které jsou v tomto díle tak trochu atypické. Don Titelman rozhodně není žádný hrdina, ale postarší historik, který navíc u sebe nosí nepřetržitě tašku plnou prášků, které používá při každé vypjaté situaci. Přesto se občas chová jako Indiana Jones. Další hlavní postavou je právnička Eva Strandová, která nemá daleko k padesátce, přesto je velice vitální a Donovi při celém pátrání značně pomáhá.

Román i přes některé své chyby celkově působí vyrovnaným dojmem. Děj je poměrně složitý, přesto neobsahuje nějaké velké zvraty, těch se autor vyvaroval, i když těžko říci, jestli záměrně, či ne. Zajímavý je především závěr knihy odehrávající se na zmrzlém severu Evropy.

Kdo má už dost mečů, kouzel, hobitů, ale i vesmírných lodí, tomu by se tohle dílo mohlo zamlouvat a vyplnit v knihovně prázdné místo mezi čistokrevnou fantasy a sci-fi.

Detektivní, dobrodružný a zároveň historický román s prvky severské mytologie, mysticismu, science fiction i nacistického okultismu. Jeden kříž. Jedna hvězda. Už pře sto let čekají odděleně každý ve své temnotě. Spolu tvoří klíč k nejlépe utajené záhadě na světě. Nyní se opět vynořily na světlo a štvanice začíná. Hon, v němž je historik Don Titelman jak lovcem, tak kořistí, aniž by přesně věděl proč. Tuší ale, že v nesprávných rukách by kříž s hvězdou mohly přivodit nepředstavitelnou katastrofu. Příběh začíná v hluboké důlní šachtě v blízkosti švédského města Falunu, kde sportovní potápěč Erik Hall najde až děsivě dobře zachované mrtvé tělo, které v ruce křečovitě svírá mystický kříž. Když potápěč začne psát o svém nálezu v novinách, ukáže se, že o něj v různých částech světa usiluje řada mocných lidí. Začíná dlouhá a napínavá cesta Evropou až na sever, přes ledově studené moře. Kříž spolu s hvězdou, která k němu nedílně patří, totiž ukazují cestu k temnému tajemství uprostřed ledových ker. Dokážou hlavní hrdinové rozuzlit osud expedice, podniknuté před sto lety? (anotace)

• Autor: Jan Wallentin
  • Překlad: Eliška Straková
  • Série: –