Suma všech lidí – Farland, David

Člověk rychlejší než zvuk? Proč ne!

Farland, David - Suma všech lidíS tím zvukem jsem to možná trochu přehnal, ale není to daleko od pravdy. Uvidíte proč. Když jsem tuto knihu dostal do ruky, upoutal mě obrázek na obálce. Ovšem žádného vodního elementála v boji na lodi nikdy neuvidíte. Takže obálka pěkná, zaujme, ale s obsahem nemá nic společného! Můžu klidně předem říct, že se nám tu rozjíždí další trilogie hrdinné fantasy (a asi jen na tři díly, vzhledem k počtu stran a ceně) a mnoho příznivců tohoto žánru nenechá klidným. Skončila Hadí sága, Věž zeleného anděla a další a je otázkou, jestli utratit skoro 250 Kč a vžít se do nových postav, představovat si opět nové bitvy, zažívat další láskyplné románky a vše, co je obvyklé u tohoto druhu fantasy. Takže stojí to za to? Dle mého názoru ano.

Celá kniha je opět pojata jako boj dobra se zlem. Dobro zastupuje Gaborn, syn krále Ordena a zlo Raj Athen – Pán vlků. Tudíž nic nečekaného, armáda bojuje proti armádě. Ale jsou zde dvě základní věci, které se vymykají běžně daným pravidlům. Předně je to fakt, že všech 617 stran popisuje pouze a jenom 4 dny. A dále dle mého názoru nová myšlenka Odkazů. V tomto světě totiž lidé mohou být využíváni jako počítače. Vezměte si váš počítač, který vám stojí na stole. V něm máte přišroubovaný HDD, nějaký procesor atd. A co se stane, když si někdo váš HDD vezme? Vy nemáte nic, a ten zloděj má svůj a ještě k tomu váš. A jak to souvisí s fantasy? V tomto světě totiž může Runovládce nebo jakýkoliv jiný člověk využít magických želez a přesunout nějakou vaši schopnost do svého těla. To znamená, že vám může vysát váš mozek, získá jeden Odkaz moudrosti navíc a z vás bude imbecil. A lidé, kteří dali svůj Odkaz (ať už dobrovolně, protože se za to dobře platí, nebo nedobrovolně), se nazývají Zasvěcenci. Jsou chráněni a opatrováni jako oko v hlavě, protože pokud zemřou, ztratí člověk, který je „vysál“, jejich Odkazy. A Odkazů je mnoho – řeči, sluchu, síly, čichu a jeden z nejdůležitějších – metabolismu. Pokud vám ho někdo vezme, žijete doslova jako želva a on žije dvakrát rychleji než běžný člověk a také se dvakrát rychleji pohybuje. Zde ta možnost být rychlejší než zvuk. Jen jich musíte mít kolem stovky J, ale potom si moc neužije života (asi jako jepice).

A celý děj stojí a padá na těchto Odkazech. Raj Athen v sobě totiž shromažďuje tisíce odkazů a chce se stát Sumou všech lidí. To by potom pro něj znamenalo, že i po smrti všech jeho Zasvěcenců mu schopnosti zůstanou a bude prakticky nesmrtelný. Raj Athen už zde bude mít takové schopnosti, že meč, který mu probodne srdce je neúčinný, protože už při vytahování z těla se mu tělo regeneruje. Jediný způsob zabití je oddělení hlavy od těla. Nepřipomíná vám to Highlandera??? Další novinkou jsou Dnové. U každého důležitého člověka je neustále nablízku jeho Den. Každý z nich je telepaticky spojen se svým protějškem a ten zapisuje všechny činy, které král, princ, princezna a jiní lidé vykonali. Takže po smrti o nich vyjde kniha, kde si může každý přečíst, co vykonali a proč je nenávidět nebo milovat. Jen nevím, jak se to vleze do jedné knihy. Ono pokud někdo žije 70 let a každý den je zapsaný, to už musí znát buď těsnopis nebo mít laserovou tiskárnu. Ale to mě jen tak napadlo.

A děj? Gaborn jde na námluvy k princezně Iomě. Raj Athen toho využije a chystá léčku na krále Ordena, který jde s ním. Obsadí hrad Sylvarresta jen s pomocí svého hlasu a krásy a Orden ho donutí zaútočit na hrad Longmot, kde se odehraje konečná bitva. A jaké má vlastně Raj Athen důvody útoku? „Úctyhodné“. Chce totiž ovládnout celý svět, aby mohl čelit Ničitelům, červoidním tvorům, kteří se chystají zničit lidstvo. To bude určitě hlavní myšlenka v následujících dílech. Gaborn se stane Králem země, kdy sama Země si ho vyvolí za svého bojovníka proti Ohni. Oheň, Voda, Země a Vzduch jsou zde něco jako bohové a Oheň chce pohltit ostatní. Čili válka zuří všude. Raj Athen nakonec ukáže svou sílu, a i když má několik set odkazů moudrosti, teprve na konci knihy zjistí (zvláštní, že tak pozdě), že jeho hlas může ničit hradby a zabíjet. Jen vykřikne a všechno se hroutí. Gaborn, který byl otcem lstí odlákán od bitvy, donutí jen s několika tisíci sedláky zakrytými mračny prachu Raj Athena uvěřit, že jde posila a ten odtáhne zpátky domů na jih. Líbí se mi také, že až na hlavního záporňáka není prakticky nikdo nějak šíleně všemocný a Gaborn teprve začíná zjišťovat, co mu Země nabízí. A ani Raj Athen není nesmrtelný, i když bych uvítal, kdyby David Farland ty počty odkazů počítaných do tisíců zredukoval na stovky, bylo by to realističtější. Ono přece jenom pokud má člověk nějakých tisíc odkazů síly, nevím, nevím, jestli by vůbec mohl žít. Takže zlo přežilo a na další díly je zaděláno.

Celou knihu jsem se dobře bavil, prakticky není okamžiku, kdy se něco neděje. Kniha je přeplněná akcí, a i když jde jen o čtyři dny, nevidím v tom žádný problém. V překladu jsem se nesetkal s žádnými velkými chybami. Pokud tedy máte rádi dobré ságy a nevíte se kterou začít, tuto vám s klidným srdcem doporučuji. Pokud máte už těchto knih po krk, kupte si radši dobré sci-fi. Jediný problém je v tom, že sci-fi knih je na trhu o hodně míň než fantasy, takže budete muset pečlivě hledat.