Temná trilogie – Žamboch Miroslav

Úvodní povídka této povídkové trilogie vynesla Miroslavu Žambochovi v roce 1992 vítězství v soutěži „O nejlepší fantasy“, za což byl také pasován na Sira fantasy – nositele meče. Nyní jsou všechny tři povídky (z nich dvě dosud nepublikované) nabízeny jako e-kniha.

E-knihy ještě nejsou příliš rozšířeným médiem, ač se před léty očekávalo, že se stanou novým fenoménem doby. Někomu možná ještě není znám pojem e-kniha (česky někdy také „nekniha“). Je to jednoduše text v elektronické podobě, který si koupíte na internetu a po zaplacení vám přijde jako soubor e-mailem (například ve formátu .doc, .html apod.).  Ač se v Americe poslední dobou začínají e-knihy rozvíjet, v České republice zatím nijak přesvědčivě. V Americe vydávají e-knihy i takoví spisovatelé jako Stephen King, ovšem v Česku jsou parketou hlavně těch textů, které se asi jen tak tištěného vydání nedočkají. Podívejme se však podrobněji na Žambochovu trilogii.

Zpověď válečníka
Uprostřed nelítostného světa stojí malý chlapec – Olaf Hangeron. Krutá zima, boje znepřátelených klanů. Olafa a jeho strýce spojuje pouze společný nepřítel. Že jsou příbuzní, je to nejbezvýznamnější. Strýc je jako z kamene – nejen jeho svaly, ale i jeho srdce. Servítky si rozhodně nebere před nikým, ani před Olafem, který ho začíná opravdu nenávidět. Jinou možnost, než jít s ním, však nemá. Ale takový je kraj, takové jsou podmínky.

Ocel, krev a smrt
Z Olafa je čtrnáctiletý chlapec. Přidal se ke skupině Vikingů, kteří se plaví na svém drakaru a okrádají jiné lodě. Olaf postupně dospívá a není divu, že se z něho za takových podmínek stává „něco“ ještě horšího, než byl kdysi jeho strýc. Krvavé dobrodružství na moři, plné smrti a utrpení, je příběh trochu odlišný od předchozí povídky. Na škodu to ovšem není.

Hangeron před zrcadlem
Krutá zima je vystřídána krutým vedrem. Společně s Olafem se ocitáme kdesi na jihu v pouštní oblasti. Povídka je daleko více „fantasy“ než předchozí. Vedle monstrózní postavy a umění boje se začínají v Olafovi probouzet zvláštní schopnosti. Jeho cestu také překříží žena, k níž si vybuduje vztah. Ač se většinou Olaf chová jako mladík, kterým je, v úzkých se promění v děsivé zabíjející monstrum, což ubíjí i jeho samotného. Podivné plány s ním má i jakýsi čaroděj…

Děj je opravdu velmi svižný. Zaručuji, že to budete číst jedním dechem. Nejde se od toho ani odpoutat. Příběh je velmi akční a má spád. Žamboch do své nelítostné země zvolil zajímavé charaktery, které jsou na délku textu dostatečně propracované a hlavně naprosto vhodné. Těžko by se v tak krutých podmínkách mohly nacházet jiné. Postupně s vývojem charakteru se Olaf začíná stále více podobat vikingskému Conanovi, ovšem odlišnost obou postav je naštěstí dostatečná. Ani změny prostředí pro každou povídku nečinily autorovi problémy, a jsou tak jednou z věcí, které trilogii obohacují.

Temnou trilogii si můžete pořídit v internetových knihkupectvích www.mordor-knihy.cz a www.neknihy.cz za poměrně slušnou cenu padesát Kč. Původně se mi to na sto dvacet normostran zdálo poměrně mnoho, ale rozhodně jsem potom nelitoval. Když jsem se autora ptal, zda by nechtěl trilogii vydat i knižně, odpověděl, že nemá k dispozici žádný další svůj text podobného charakteru. Uvidíme, zda něco časem dopíše a zda se dočkáme i tištěné verze. Nyní však můžeme očekávat jeho pětisetstránkový román Na ostřích čepelí, který již brzy vyjde u Poutníka.