Terry Brooks – Shannarovy magické elfeíny

Takže Brooks pokračuje.

Sláva – tentokrát to už není jenom sprostý opis, ale dalo by se říci, že spisovatel prostě “jenom” inspiroval Tolkienovým Silmarillionem (Quenta Silmarillion, kapitola 11) a podobnost najdeme (znovu) s Pánem prstenů a Hobitem, což čiší z knihy nejvíce. Už to, že v samém závěru jde osamocená skupinka vhodit někam do nějaké hory nějaký předmět a vyřešit tak mezitím probíhající obrovskou, předem prohranou bitvu armády celého světa proti nepřátelům, o podobnosti vypovídá. Není to ovšem tak hrozné a tak do očí bijící, jako v předchozím díle.

Hlavní postavou již není Shea, ale jeho vnuk Wil. Elfy na západě začne ohrožovat zlo, pronikající na jejich území. Totiž proto, že strom Ellcrys, držící Hráz proti uvězněným démonům, začíná umírat. Do elfí země už pronikli démoni Dagda Mor, Žnec a Měnivec, kteří se snaží pomoci svým uvězněným druhům. Jediná šance jak strom obrodit je, že někdo z Vyvolených zasadí semeno stromu do krvavého ohně, zdroje všeho života. A neboť po vyvraždění všech Vyvolených zbývá jen jediná přeživší dívka Amberle, padá tento úkol na její chrbát. Ochraňovat ji přitom má právě Wil, který nyní vlastní magické elfeíny po dědovi Sheovi, jež jsou tím, co odůvodňuje přítomnost Wila po boku Amberle. Wil nad nimi zprvu (prvních 650 stránek :)) nemá moc, ale potom si tu moc přeci jen podmaní a podaří se mu tak zabít Měnivce, který Wila chtěl v samém závěru zabít. No a nad tím vším samozřejmě dohlíží nesmrtelný Allanon, který však, světe div se, alespoň zestárl (protože moc kouřil… ah, pardon… kouzlil).

1. Ale no tak..
    Každý člověk by měl mít svůj vlastní názor na knížky fanatasy, dle mého souzení je Terry Brooks dobrý spisovatel. Ano na Tolkiena nemá, tomu nesahá nikdo ani po kotníky, ale uznej sám a otevřeně,že který autor nepoužívá Tolkienovi prvky? Vždyť je to normální požívat sytl génia. Někdo směr vymyslí a další ho následuje. A navíc, pořádně by jsi měl přečíst danou knížku, než píšeš recenzi. Nic do žádné hory neházeli, potřebovali semeno Ellcrys pokřtít v krvavém ohni a pak ho donést zpátky, ale hlavně Měnivec byl převtělen do králova psa a nezabil ho Wil, ale král. Wila celou dobu pronásledoval Žnec a také Žnece nakonec v jeskyni zabil. A magické elfeiny se mu podařilo ovládnout již v Tirfingu, co bylo snad v 1/3 knihy, poté sice se mu nepodařilo je vyvolat znovu, ale podávaš nepřesné informace! Jeho kniha se mě líbila, zaslouží si jistě lepší slova, než (padělek a kopie…) S pozdravem…….. Nordic_wind

2. originál
    Ano tady samotakzvaný pan recenzent se ani nenamáhal přečíst dílo a hned o něm píše recenzi. Neboť kdyby ji přečetl tak by nenapsal takové blbosti a ne disinformoval by čtenáře. Pan pseodorecenzent má asi nějakou osobní zášť vůči Terry Brooksovi a proto záměrné mlží a čtenářům tady píše kraviny o obsahu díla které recenzuje. Nepopírám že je to dílo něja originální, ale může někdo zodpovědně říct že jakékoliv fantasy dílo je 100% originál?

3. Kdyz se divam na sve, nekolik let stare recenze, rikam si, ze dnes bych recenzi napsal stokrat lepe. Ale s tim, co v tehle recenzi rikam, souhlasim dodnes. Knihu jsem samozrejme precetl, to snad vyplyva i z recenze (treba z vety: “Wil nad nimi zprvu (prvních 650 stránek :)) nemá moc…” – jak bych to asi mohl vedet, kdyz bych to necetl?). Brooks je kvalitni vypravec (proto tolik fanousku), prave proto je docela nepochopitelne, proc kopiroval tolkiena. Sam priznal, ze Shannaruv mec, jeho prvni roman, je prepsany Pan prstenu. A pokud to sam prizna, pak uz asi tezko jakykoliv jeho fanousek muze polemizovat, jestli je originalni nebo neni. Takze je scestna i vase myslenka o originalite cele fantasy. Asi jste toho ve svych letech (predpokladam tak 15) necetl jeste dostatek.

4. Cituji:…Už to, že v samém závěru jde osamocená skupinka vhodit někam do nějaké hory nějaký předmět. To jsou Vaše slova a trvám na tom, že jste Brookse nečetl, možná tak na zadní stránce obálky obsah díla. Vaše věta “…Will zprvu nemá moc( prvních 650 stránek)” je také ujetá, tak jako vaše předpoklady, ze kterých předpokládáte, že mi je 15.

5. Musím k tomu stále podotknout…
    Je směšné že po takovém čase se vracím k této trapné problematice ohledně Brookse ale stále nechápu recenzi Ondreje Jirese. To že vytáhne určitý citát z knihy o komentuje že prvních 650 stránek Will nemá moc nad Elfeiny neznamená že danou knihu nutně musel přečíst, tím také narážím na nepřesnou recenzi která byla napsána dříve o prohození Měnivce a Žnece ke které se pan Ondřej Jireš radši ani nevyjádřil, protože by musel přiznat vlastní chybu a proto radši poukázal na první díl a to Shannaruv mec který každý uznal jako kopii Tolkiena,ale o kterém v tomto směru nebyl vůbec řeč, protože se jedná o tak automatickou věc, která není třeba ani komentovat. Myslím, že trefné bylo vyjádření pana Hykše zášť vůči Brooksovi. A příjde mě velice netaktní způsob obhajoby pana Ondřeje Jirese napadáním věku pana Jana Hykše naprosto nepodloženě a jen s pokusem zostudit a degradovat jeho názor úměrně k věku. Jakože vás pane Jires nikdo nenapadal, ovšem jen konkretizoval, je to to samé jako bych se zeptal jaké máte vzdělání? Uznávám vaše tvrzení o prvním díle (Shannaruv mec) Ale v případě Shannarovy magické elfeíny váše recenze je špatná, ovšem názor vám nikdo nebere, pouze se k němu vyjadřuje a to je rozdíl.

6. Dodatek
    Musím ovšem ještě konstatovat že teď co jsem si přečetl pár recenzí od Ondreje Jirese na určité publikace a filmy, tak jsou na hodně solidní úrovni, asi jste musel mít zatmění při psaní recenzí na Terryho Brookse.

7. To je ale překvapení po letech…
    Kdo by to byl řekl, že tahle, dle Vašeho hodnocení hrozná kniha, kterou jste nejspíše ani tehdy nečetl bude mít i seriálového nástupce 😀

P.S. stále zbrojím proti recenzistům, kteří ani knihy nečtou, nebojte 😉 Ale věřím, že už jste se polepšil.