Trpaslíci – Heitz Markus

Německo bylo vždy domovem mnoha skvělých spisovatelů, ale u fantastiky to kupodivu neplatí. Rozhodně ne v posledních letech, kdy se k nám dostávají většinou jen díla literárních nádeníků, jako je Wolfgang Hohlbein. Ani nekonečný seriál Perry Rhodan není zrovna kvalitativní trefou do černého. Dobrou pověst zachraňují hlavně reedice starších knih, jako je Černá planeta Hanse Kneifla nebo Nekonečný příběh Michaela Endeho. Kam se asi zařadí kniha, o které chci dnes napsat?

Heitz Markus - TrpaslíciTrpaslíky na knižním pultu určitě nepřehlédnete. Navzdory názvu není kniha žádný drobek, ani tloušťkou, ani formátem. Název a kresba bojové sekery na obálce nás rozhodně nenechá na pochybách, s jakým žánrem máme tu čest. Po pár stranách je sečtělejším jasné, že autor měl v úmyslu vytvořit tzv. high fantasy.

Není žádným tajemstvím, že vzorem pro většinu takových knih je Tolkienův Pán prstenů, jehož fabuli mistrovi epigoni a následovníci s větším či menším úspěchem využívají. Rovnice, podle které jsou tyto knihy (nezřídka jde totiž o cykly) vytvořeny, je jednoduchá. Autorem vytvořenou kouzelnou zemi ohrožuje jakési strašlivé zlo, které může zastavit pouze hlavní hrdina (hrdinka) s pomocí nějakého magického artefaktu. Podle známé poučky, že věk hrdinů by měl odpovídat (mentálnímu) věku čtenářů, jde často o velmi mladou osobu. Hrdina je většinou obklopen smečkou malebných dobrodruhů, se kterými při plnění vznešeného poslání procestuje každou bohem zapomenutou díru, kterou autor nakreslil na mapě fiktivní země. Při pouti zažívají různá dobrodružství, navštíví mnoho míst s exotickými názvy a po únavných štrapácích se střetnou s hlavním záporákem, kterého porazí. Dobro vítězí… většinou však jen dočasně. Nadšení čtenáři chtějí další části, proč jim tedy nevyhovět? Klasickým fíglem je například objev padouchova stejně zkaženého syna (dcery, bratra, atd.), no a dobrodružství může pokračovat. No vida, děj Trpaslíků máme popsaný. Jedinou odlišností je to, že na rozdíl od většiny podobných epopejí jsou hrdiny trpaslíci (jaké překvapení). Dosaďme si do výše uvedené rovnice neznámé: hlavní hrdina se jmenuje Tungdil, a musí s pomocí přátel vyrobit prste… tedy, magickou sekeru, která jediná může zlikvidovat jeho protivníka, kterým je odpadlý čaroděj Saruman… eh, vlastně Nudin.

Jak už jsem napsal výše, u high fantasy tedy není otázkou, O ČEM to je, ale JAK to je provedené. Je to něco podobného jako u porna – už na začátku víme, oč kráčí, ale těšíme se, jaké zajímavé polohy uvidíme, potažmo jak se autor popere se stokrát  provařeným námětem. O fantasy ságách si můžeme myslet, co chceme, ale jedno se jim nedá upřít. Jejich autoři většinou bývají opravdu zruční řemeslníci, kteří dovedou vytvořit tzv. přidanou hodnotu. V praxi to znamená, že u takového Eddingse, Jordana nebo Feista sice budeme číst pořád to samé, ale určitě se u toho nebudeme nudit. Jejich knihy často mají i to, co měl Pán prstenů – sílu příběhu, poselství, podobenství k našemu světu. V případě Trpaslíků to však  moc slavné není. Autor vykradl Pána prstenů ještě více, než je obvyklé, a než připouštějí dobré mravy. Hodně je toho také vypůjčeno z Warhammeru, konkrétně z knih Williama Kinga. Na jeho místě bych asi zvažoval žalobu… V podstatě celou dobu mě pronásledoval pocit deja vu – to všechno už tu bylo a stokrát jsem to četl. Ovšem, občas se najde dobrý nápad, nebo vtip, ale je toho příliš málo na to, aby to Trpaslíky zachránilo.

No a s tím  řemeslem to také není moc slavné. Postavy se chovají jen jako autorovy loutky, které dělají, co se po nich chce. Nějakou psychologii a motivaci tady nehledejte. Dialogy jsou vesměs plytké a banální. Navíc asi autor nezná poučku, že po vypjaté akční scéně je třeba nechat čtenáře odpočinout. Místo toho ho zaplavuje dalším a dalším dějem, což způsobuje únavu a znechucení. Většina trpasličích jmen se těžko čte, špatně vyslovuje a navíc zní podobně, což způsobuje zmatek. K tomu všemu autor v rámci inovace nahradil časové jednotky pojmy jako cyklus nebo oběh. U toho se však jeho invence zastavila, takže v knize můžete potkat termíny jako „inženýr“ nebo „petrolej“, které působí v preindustriální čarodějné říši jako pěst na oko. Když už jsem u toho slovíčkaření… jedna z postav je opakovaně nazývána mimem, ačkoliv jde o užvaněného divadelního herce. Rozdíl si můžete najít ve slovníku cizích slov. Myslíte si, že zbytečně bazíruji na slovíčcích? Možná ano, ale i z takových „nepodstatných“ detailů je možné si udělat docela dobrý obrázek o knize, potažmo o tom, kdo ji napsal, a o jeho přístupu k čtenářům.

Když si to všechno sečteme, tak nám vyjde, že není o co stát. To všechno už tu mnohokrát bylo, a vesměs v lepším provedení. Paradoxem je, že s tímhle má prý autor doma v Německu velký úspěch. Jestli ano, pak je německá literatura ve větší krizi, než jsem si myslel. Přesto se určitě najdou čtenáři, kterým se budou Trpaslíci líbit. Někteří lidé totiž nechtějí uvažovat a být překvapováni ani při útěku do světa fantasie. Inu, jak kdysi dávno napsal Andrzej Sapkowski, každý má takový únik, jaký si zaslouží. Pro ty, kterým se kniha líbila, mám dobrou zprávu. Druhý díl s názvem Válka trpaslíků má u nás vyjít do konce roku. Já si ho s klidem nechám ujít.

1. Zeby dalsi Eragon? Potazmo reklamou nahoneni ctenari zboznujici prumerny fantasy odvar? Myslim, ze Trpaslici si proste spokojene ctenare najdou. Tradicni ozkousena fabule funguje a proto bude ctena, ac je v horsim a neinvencnim autorskem zpracovani. Ale Fantom Print si zaslouzi pochvalu, ze nam prinasi take nemecke autory, ktere ostatni opomijeji, a ze umi udelat hezkou knizku.

2. Ak si chcete prečítať niečo SUPER o trpaslíkoch siahnite radšej po Křivom Ostří… Nemeckí Trpaslíci za to moc nestoja…

3. Jo, Antonin neni spatny, ale vice nez jeho roman me tedka zaujala jeho novela v knize Kostky jsou vrzeny. Tesim se na novy roman. Delsi pribehy mu jdou dobre, mel by sazet romany nejmin obrok 🙂

4. Uplne souhlasim. Docetl jsem to, ale pokracovani si s klidem necham ujit. Prislo mi, ze autor spis napsal “storyboard” k nejake role-playing hre a ne uceleny zajimavy pribeh.

5. Křivé ostří nebylo vůbec špatné. Autor se ještě potřebuje vypsat, ale mohlo by z něj něco být.

6. Kostky jsou vrženy si teda musím zaobstarať… Mám všetky jeho poviedky čo vyšli v zborníkoch a neviem si ich proste vynachváliť… Rhan je proste sekáč :))A asi mi niečo ušlo… Antonín plánuje ďalší román? :))

7. Super!! :)) a je už o ňom nejaké info niekde na webe? :)) alebo sa jedná o pokračovanie Křivého Ostří? :))

8. Hele, ja varim z vody. Ciste vychazim z predpokladu, ze jako spisovatel naky roman napise. 🙂 Info nemam zadne. Cosi jsem zaslechl, ale to asi neni urcene pro verejnost. Dokud to neoznami vydavatelstvi, tak neni nic jiste.

9. Trpaslíci
    tak nějak jsem měl dojem spíše na 5/10je to takové, hm, no, přesně jak si napsal, ale po Miévillovi jako oddech je to docela dost slušné.

10. no me to taky zarazlio, pac incomo byl jedinej, kdo to kritizoval a ostatni to spis chvalili, ale ja to jeste necetl… toz jen tak usuzuju:))

11. to jsem rád že o mě někdo zase jednou promluvil jen tak, a ani mi u toho nekazil/nezvedal náladu

12. od Strak (k Darionovi)
    Martin D. Antonín má pro Straky rozepsaný další román, ale zatím jsem ještě neviděl ani první nástřel, takže to asi ještě chvilku potrvá…

13. LEREK: vyplatila? cetls to nebo usuzujes podle nazoru jinych?¨IMHO jsou trpaslici docela dobre cteni, pokud v nich nebudete hledat vic nez oddechovku, jenze i takove knihy jsou treba a i u takovych se da bavit

14. Ja som sa pri citani nudil. Mam to za sebou ale do pokracovania urcite nepojdem, skoda penazi.

15. no ja z pocatku taky rikal ze to odlozim, ale pak me prislo ze se to docela slusne rozjelo, ale co clovek to nazor :o)

16. Chudak vydavatel…ma podepsanyho jen Zambocha a kdyz da do kupy Trpasliky, recenzent si nebere servitky. A ted mi reknete, co bude jeho zena a deti jist?

17. celkem to ujde…
    aspoň podle té ukázky co jsem tady (i v Pevnosti) četla mi to příjde celkem dobrý. Knižku jsem zatím nečetla celou, ale právě že mě nalákala ta ukázka, tak se na ni docela těším…;-)

18. Trpaslíci se mi líbili.Ale musím uznat, že tato recenze má taky hodně co dopravdy.Asi je to tím, že opravdu čtu na co přijdu:-)))

19. Trpaslici jsou dobra knizka. Zato tahle recenze je z tech, u kterych litujete casu ze jste ji cetli. Nema poradne hlavu ani patu, kritik od zacatku k tomu pristupuje negativne, proste recenze jak nema byt.Trpasliky jsem zatim precetl dvakrat. Jedna se prijemnou a zabavnou knizku, nicmene nez se tady ohanet Tolkienem spis bych srovnaval s Gemmelem, pripadne i Kingem. Ovsem s Kingem a warhammerem toho zase tolik spolecneho nema, v zasade jen temnou atmosferu a pocit marnosti, jenze to je take ve spouste knih. S Gemmelem si udrzuje svizny zpusob psani a rychle vykreslovani postav – coz nekoho jiste zklame, ale pro tento druh fantasy je to typicke. Trpasliky bych osobne dal nad Krive ostri, Trpaslici jsou dobre remeslne zvladnuti, autor vi jak rozvinout a ukoncit pribeh. Krive ostri dycha prvotinou, hyri napady, ale nejak to u me nefungovalo, nehlede na ten ukvapeny konec.

20. Recenze
    Recenze je podle me naprasto v poradku. Trpasliky sem sice necet, zato sem uz o nich hodne slysel. Obzvlast casto to lide, stejne jako Ondra, prirovnavaji k Eragonu a to rozhodne neni lichotka. Btw: Taky mate tu zkusenost, ze jakmile ma knizka nejakou masivni reklamu, neda se to cist?

21. Ježiši Kriste, že já to čtu… Co jsi proboha zač, Melonare? Co si to napsal za kravinu? “Knížku jsem nečet, ale recenze je v pořádku” – jak ti zní – “ten rentgen jsme neudělali, ale tutově jste naprosto zdravý, slyšel jsem to od kolegů”? Moc nevěřím, že bys k takovému lékaři měl velkou důvěru.Až zase polezeš do zadku Ondrovi, tak na chvíli zapoj mozek, než napíšeš podobnou perlu. Btw: všiml sis, že Trpaslíci neměli žádnou reklamu? Takže dle tvé logiky to musí být špičkové čtení, co říkáš?Promiň, já jsem zapomněl, že si vlastní názor uděláš až po tom, co řekne Ondra…

22. No, vis, nektery lidi si radsi napred prectou recenzy a pak az si dou koupit knizku. Recenze je podle me v poradku a to jsem urcil na zaklade toho, ze zni logicky, opodstatnene a shoduje se s vecma co sem slysel o knizce od lidi, kterym v tomhle verim. To s tim Ondrou radsi, ty inteligente, nebudu komentovat. Stejne tak ten prispevek moh napsat kdokoli jinej. Musim uznat ze reklamu to v cechach vlastne az tak velkou nemelo ale po tom silenstvi v Nemecku to bylo sledovany daleko vic, nez by si to svou kvalitou, podle toho co jsem slysel, zaslouzilo. Ja osobne sem prisel do kramu a prodavacka mi to zacla rvat do ruky, ze prej je to v Nemecku velkej hit.Btw: Jak ti zni tohle? “kolega udelal ten rentgen ale nenasel tam zadnou zlomeninu.” To, co si napsal ty je totiz uplne jina situace.

23. To Melonar
    Absolutně si mimo, dokud nepochopíš, že doporučení známých je něco jiného než schvalování recenze, aniž bys knihu čet, tak se nedostaneme k rozumnému závěru.A to, že ti prodavačka rve knihu do ruky nemá s reklamou nic společného. Dokážeš si představit, jak nakladatel platí každou prodavačku aby propagovala zrovna jeho knihu?S tím rentgenem si to trefil – kolega je šikovný ortoped, zlomenina žádná, jenže pacient si stěžuje na bolest v žaludku… Prostě je lepší si udělat vlastní rentgen, nemyslíš?

24. 2 Black
    Dobre, nechame toho. Uznavam ze uplne nejchytrejsi to nebylo, ale zase uplne mimo misu taky ne. Priste se uz projistotu budu vyjadrovat jasnejs 😉

25. Melonar
    Pokud by sis našel nějaké jiné mé komentáře na FP, tak bys viděl, že mi prostě vadí ty “rozsudky bez soudu”. Pro mě za mě ohodnoť Trpaslíky na 1/10, ale až po přečtení samotné knížky.Oceňuju tvůj smírný krok a zakopávám válečnou sekyru :-)))

26. Ten autor té recenze je idiot. až napíše lepší, může teprv kritizovat.

27. Autor výše uvedeného příspěvku je idiot. Podle něj by asi na kritiku děl kolegů měli nárok jen ti nejprodávanější autoři. Tím by celá literární kritika a hlavně snaha o zlepšení tvorby skončila vzájemným poplácáváním po ramenou…

28. Dodržet ducha předchozích dvou příspěvků, tak bych měl začít “Autor předchozího příspěvku je idiot…” Samozřejmě to neudělám, i když tvrzení M. Bronce je krásnou ukázkou zručné demagogie. Ono totiž ve své podstatě s ním nejde nesouhlasit, má pravdu. Ale…Ale je tady drobný zádrhel. On totiž má obavu o osud literární kritiky, a to je ten problém. “Recenze” Ivo Poledníka je všechno, jen ne literární recenze. Je to snůška nesmyslů, nepodložených tvrzení a rádoby intelektuálních postřehů. Podobný výtvor vyplodí průměrně vzdělaný popelář (bez urážky vůči tomuto povolání) levou rukou. Je-li řeč o literární kritice, pak bych si OPRAVDOVOU recenzi představoval naprosto jinak.Takže ohnivý výpad M. Bronce je mimo mísu, bojuje za něco, co vůbec nebylo napadeno. A trochu mě to mrzí, protože je to profík a určitě musel sám poznat, že Poledníkův text je obyčejný blábol, který s literární kritikou nemá nic společného.

29. Jen se domnívám, že recenzent má právo vyjádřit svůj názor. Pokud se někomu jinému nelíbí, má právo ho vyvracet v jdnotlivých bodech nebo i obecně. Chtít po někom doložené literární výtvory, dříve než napíše recenzi, je naprosto zbytečné.

30. Pro mě je z recenze (znovu jsem si ji přečetl) pouze patrné, že kniha se recenzentovi nelíbila a snaží se zdůvodnit proč. Komu se líbila, asi to holt vidí jinak. A nebojuju nijak ohnivě, jen mě serou lidi, co nadávají a ani se přitom neumějí podepsat…

31. Hohlbein
    Nazvat Wolfganga Hohlbeina pouhýnm nádeníkem, je drzá nestydatost! Z vaší urážky milý Ivo se mi zverá žaludek!!

32. Jen špatný pohled na věc!
    Ja se na to podívám z jiného pohledu.Od tedka nesmí nic být jen trochu podobne lotr???To je přeci dost trpné.Dílo trpaslíci je velmi povedené a i na lotr se dá vytknou spousta faktů!Žádná věc(dílo) nejní jedinečná a jestli nikdo vznese výrok že není totožné úplně, je ale podobné nepřiměřene:řeknu že za ty stovky let co se vyvýjí literatura je téměř nemožné aby něco nebylo příliš ohrané!Já se do knihy Trpaslíci i do pokračování Válka Trpaslíků vžil neméně než do lotr a myslím že nejde o to o jak podobném světě se píše ,ale jaký si ten svět vytvoříte ve své fantazii kterou Ivo Poledník zřejmě postrádá!!!

33. blb
    tuhle recenzi psal nakej slabomyslnej, zakomplexovanej idiot!!!

34. K recenzi
    Milý pane Poledníku,jen chci říct, že s Vaší recenzí naprostou nesouhlasím. Knihy Trpaslíci, Válka trpaslíků a Pomsta trpaslíků byly naprosto úžasná. Čtou se skvěle a Markus Heitz udělal opravdu dobře, že zvolil jako své hrdiny právě trpaslíky. Neznám Vás, ale asi cítíte určitou averzi k téhle rase, jinak není možné, aby někdo mohlo toto (minimálně) dobré dílo jen tak hodit do koše… Nejspíš jste měl hodně špatný den, to se stává.S pozdravem DEJV

35. Fajn čtení
    Kniha trpaslíci je povedená a myslím, že vzhledem k poslednímu vývoji fantasy žánru není třeba komentovat podobnost s Mistrovým dílem.Ano, je tam trochu shoda s Pánem prstenů, ale Trpaslíci mě dostali svojí syrovou, brutální atmosférou, je to jedna z nejdospělejších knih žánru, a i úžasný PP se oproti ní zdá být pohádkou pro děti. Autorovi bych chtěl vzkázat jen jedno: Nerecenzuj knihy, když nevíš co se od tebe chce.

36. Mily pane DEJV, zasadne s Vami nesuhlasim, kniha trpaslici je nudna 🙂

37. Prvními přibližně sto stranami jsem se musel prokousat, ale pak se příběh celkem plynule rozběhl. Akce, děj, magie, potyčky, trpasličí humor. Super. Dávám 7/10.

38. Nesouhlasím
    Tahle kniha je moc dobrá a všem jí doporučuji. Jedna z nejlepších německých fantasy posledních let. A hlavně ona ta recenze na tuhle knihu nestojí za nic, od začátku do konce ti jako by říká, že ta kniha stojí za prd, tak si ji nekupuj. Já říkám KUP!! A co nejdřív, protože to fakt stojí za to.

39. Boindil
    já souhlasím s boindilem kniha je moc dobrá já sme nadšený čtu jí již po třetí a ten děj mě stale udivuje jsem vážně rád že ěncio takového vyšlo například nejisto ohledně toho jak tungdil přežíval v černé soutěsce v díle osud trpaslíku ( 4 )

40. kde?
    Neviete niekto kde by som mohol tuto knihu kupit??? cital som vsetky casti okrem tejto a neviem kde ju najst. Konkretne myslim 1. diel Trpaslici. Dakujem

41. reakce v diskuzi
    Celou sérii jsem přečtl (na rozdíl od jiných zde diskutujících) a je to vcelku dobrá oddechová četba. Je jasné, že autor čerpá i opisuje z jiných děl, ale příběh má dostatečný spád, alespoň pro mne. Pomlouvat výše napsanou “recenzi” nemá cenu, jelikož toto není recenze, ale jednostranná kritika. Myslím, že úplně za vše mluví počet prodaných výtisků. A názory typu jako “jak to vůbec může někdo číst?” bych nebral vážně, hlavně od těch, co nepřečetli ani jednu knihu z dané série. Zdar