Ubik (nové vydání) – Dick Phillip K.

Trápí vás deprese? Uvažujete poslední dobou o sebevraždě? Vidíte všechno černě, omrzel vás život a nestojí už za to ani vylézt z postele? Vyřešte to hned! Ubik vám přinese úlevu do dvou minut. Jedině s našimi pilulkami Ubik dokážete najít svoji ztracenou duševní rovnováhu. Stoprocentní účinek zaručen. Žádejte ještě dnes Ubik ve vaší lékárně! Užíváte-li Ubik dle návodu na obalu, nemá žádné vedlejší účinky.

Dick Phillip K. - Ubik (nové vydání)Ubik je jednou z méně známých novel Philipa K. Dicka, autora sci-fi, který se proslavil především novelou Do Androids Dream Of Electric Sheep?, zfilmovanou jako Blade Runner. To ovšem neznamená, že by byl Ubik horší a nestál za přečtení. Právě naopak, českému čtenáři se dostává díky iniciativě nakladatelství Argo již druhé vydání, opatřené novým překladem. A jen na úvod této recenze – anotaci na obálce knihy neberte vážně. Je dost zavádějící.

Děj Ubiku se odehrává v roce 1992, lidé postupně expandují na další planety Sluneční soustavy, osvojili si psionické dovednosti a dovedli prodloužit délku lidského života – tedy v jistém smyslu. Společnost prekogů, telepatů a psioniků působí normálním lidem řadu problémů. Odposlouchávání myšlenek a budoucích plánů, předpovídání vašich příštích obchodních transakcí, čtení vašich soukromých tajemství a skrytých tužeb nebo přístupových kódů je v této společnosti celkem běžné a takový Big Brother (1) nebo Edenie (2) jsou v porovnání se světem Ubiku hotovým rájem. Proti těmto brutálním vpádům do soukromí naštěstí existuje snadná pomoc v podobě „opatrnostních“, antipsionických firem, které vám – za přiměřený poplatek ovšem – pošlou inerta, člověka, který dokáže psionické schopnosti blokovat. Blokace psioniků je výnosný byznys i pro opatrnostní firmu Runciter a spol., která momentálně řeší problém postupného mizení psioniků. Hlavním podezřelým je Raymond Hollis. Poslední kapkou je zmizení nejschopnějšího Hollisova telepata, S. Dolka Chlebomela. Glen Runciter se proto letí do Curychu poradit se svou inteligentní, dvacetiletou manželkou Ellou. Pomohla mu už několikrát, když se firma dostala do potíží. Věc má jen jeden podstatný háček – Ella je už několik let mrtvá.

Protože jde o sci-fi, nepoužívají se žádní nekromanti, klepací stolky nebo média, ale daleko sofistikovanější, vědečtější metody. Mrtvola se včas strčí do skleněné rakve a zmrazí, poté je obnovena její mozková aktivita, čímž se z mrtvého stává polomrtvý (3). Pak už stačí jen připojit komunikační zařízení a promluvit si třeba s šest let mrtvým dědou. Protože každá poptávka vyvolává nabídku, existují moratoria, kombinace obří márnice a sanatoria, sloužící k uskladnění zmražených polomrtvých. Elegantní řešení, že? Věc má samozřejmě i své mouchy – polomrtvý se postupně rozkládá a je tedy jen otázkou času (a počtu rozmluv), než ukončí i tuto nemrtvou existenci a nezemře definitivně – a občas se do komunikace pozůstalým připletou myšlenky jiných polomrtvých, ale rozhodně je to pokrok. A nebyl by to Dick, kdyby čtenáři neposkytl i pohled z druhé strany mrazáku.

Zatímco první polovina knihy vyvolává dojem klasické sci-fi ve stylu Blade Runneru, od druhé poloviny se vše velmi komplikuje a sledování několika dějových linií, kdy jen jedna je viditelná a další jsou obsažené spíše v náznacích, připomíná Scanner Darkly (jen bez psychedelických pasáží). Pro čtenáře je, stejně jako pro hlavní postavy, obtížné odlišit realitu od fikce a jako ve většině děl Philipa K. Dicka i Ubik začíná a končí jinde, nic není pevně dané a úplný závěr tento dojem neurčitosti jen potvrzuje, protože zdaleka není vysvětleno vše. Celou knihou prostupuje několik hlubších úvah nad možností posmrtného života a reinkarnace, strachu ze smrti a (ne)schopnosti člověka rozlišit, co je skutečnost a co iluze. Ubik vychází i z Platona, přesněji z jeho koncepce světa idejí a v řadě aspektů předchází Baudrillardovu Simulakru a simulaci. Rozhodně nejde o knihu na jedno přečtení, je možné se k ní vracet a nacházet předtím opomíjené náznaky a souvislosti. Nicméně opravdu pečlivý čtenář si naprosté většiny náznaků všimne už napoprvé. Zcela mimo pak stojí reklamní slogany v úvodu každé kapitoly, propagující ten či onen výrobek Ubik. O tom, jestli mají tyto slogany význam, nebo jde jen o autorův vtip, se budete muset přesvědčit sami. Samotné slovo „ubik“ je odvozeno od latinského slova „ubique“, znamenající všudypřítomnost. (4)

Co se týká hlavních postav, autor se v Ubikovi drží osvědčeného schématu, který pak použil ještě mnohokrát: hlavní hrdina Joe Chip pracuje pro Runcitera jako vyhledávač a tester slibných inertů (Deckard), střetává se s femme fatale v podobě Pat Conleyové, inertky s výjimečnou schopností (Rachael) a je zde také „muž v pozadí“ v podobě šéfa firmy Runcitera (Gaff). Oč víc jsou vidět hlavní hrdinové, o to méně jsou viditelní jejich protivníci. Zatímco o skupině Runciterových inertů toho ví čtenář spoustu, o skupině Hollisových telepatů skoro nic, čtenář proto musí – stejně jako hlavní hrdinové – pečlivě zvažovat, komu bude věřit a komu nikoli. V této souvislosti nelze nezmínit neuvěřitelné kombinace oděvního průmyslu, navěšené na všechny postavy. Na sobě měl polyesterový dirndl a kožené kovbojské nohavice se stříbrnými hvězdičkami. Dlouhé vlasy měl stažené do ozdobné síťky. K tomu měl na nohou sandály. A takto – i hůř – se oblékají všichni.

Ubik si rozhodně zaslouží vaši pozornost, ať už zajímavým světem, kde i pro vstup do vlastního bytu nebo puštění televize potřebujete drobné, detektivní zápletkou připomínající Deset malých černoušků nebo symbolismem, který nutí čtenáře řadu věcí domýšlet a dávat do souvislosti. Opravdový zážitek a důkaz toho, že sci-fi napsané v šedesátých letech minulého století může oslovovat i dnešní čtenáře a neztratit nic ze své přitažlivosti. Bude zajímavé sledovat pokusy o zfilmování Ubika, doufejme, že výsledek bude alespoň tak dobrý jako Scanner Darkly. Ubikovi dávám zasloužených 90%.

1) narážím samozřejmě na román George Orwella „1984“
2) méně známý sci-fi román polského spisovatele Janusze A. Zajdela, inspirovaného románem „1984“
3) v knize se používá výraz „semivitál“, v anglickém originále „half-life“. Jde o označení pro člověka, který je mrtvý, ale povedlo se jej včas konzervovat a upravit tak, aby s ním bylo možné nadále komunikovat.
4) potenciální ubikvita je charakteristický rys objektu práva duševního vlastnictví. Ubikvita v pojetí anglického práva vyjadřuje všudypřítomnost krále (královny) u každého soudu. Ubikvist je synonymum pro kosmopolitu.