Učedník vás provede po světě kouzel a démonů

U každé druhé knihy v rámci fantasy najdete upozornění, že je určena pro čtenáře Harryho Pottera nebo Pána prstenů. Jedná se o určitý druh reklamy, která vzhledem ke své četnosti už ztratila smysl. I debut mladého britského autora Tarana Matharu se pyšní tímto otřelým srovnáním. Dokáže se jeho Učedník alespoň přiblížit slavnějším kolegům?

unnamed

Doufám, že vás můj úvod příliš neodradil. Určitě by to mohla být škoda. Tato kniha by se dala zařadit mezi klasickou, případně hrdinskou fantasy. Nečekejte příliš temný příběh. Na první pohled je znát, že velkou částí je určen především mladší generaci. Srovnání s populárnějšími předchůdci by se dalo v tomto případě pochopit.

Hlavním hrdinou je chlapec Fletcher, který je od narození sirotkem. Ve vesnici Kožová ho vychovává kožešník Berdon, přísný a spravedlivý muž. Jednoho dne dorazí na místní trhy životem protřelý voják. Nabízí místním obyvatelům své válečné trofeje, včetně tajuplné invokátorské knihy. Invokátoři jsou váleční mágové, kteří vedou vojska do boje proti krvelačným orkům. Právě tato vzácnost úplně změní Fletcherův život. Dostane ji darem a navíc si pomocí přiložené svitku přivolá démona. Následuje několik událostí, které ho donutí opustit vesnici. Putuje do velikého města s názvem Corcilla, kde se pokusí sehnat práci. Shodou okolností je nedaleko škola pro invokátory, která se brzy stane jeho novým domovem.

Začátek Učedníka se nese v pomalejším rytmu. Jeho účelem je zejména seznámit čtenáře s ústřední postavou a prostředím. Odehrává se ve vesničce Kožová, kde se hrdina narodil. Zajímavostí je určitě fakt, že se po opuštění tohoto místa na něj už nevrátíme. Přesto zdejší události výrazně zasáhnou do děje. Většina knihy se odehrává na hradě, ve kterém sídlí škola mágů.

Ano, v tomto případě už to opravdu začíná lehce připomínat Harryho Pottera. Ale nenechte se zmást. I přes podobné základy je výsledek zcela odlišný. Ústřední myšlenkou je zejména propojení žáků s démony. Jedná se v podstatě o nebezpečné domácí mazlíčky a z velké části na nich závisí rozvoj jejich magických schopností. Seznam těchto pomocníků je poměrně dlouhý. Autor se v tomto případě rozhodl popustit uzdu své fantasii. Na konci samotné knihy najdeme seznam všech démonů a žáků, kteří je vlastní.

Samozřejmě nesmí chybět kladné ani záporné postavy. Vedle Fletchera se můžete těšit i na trpaslíka Othella, elfku Sylvu a další kouzelníky. Roli zdejšího “Malfoye“ si střihnul šlechtický chlapec Tarkin. Právě rozdělení na urozené a prosté studenty hraje v celém ději poměrně velkou roli. Chlapci a dívky ze šlechtických rodin se drží pospolu a jsou značně nafoukaní. Snaží se neustále napadat a zesměšňovat své neurozené spolužáky. Autor se zaměřil nejen na třídní rozdíly, ale nenápadně vložil i narážky na rasismus. V tomto případě se samozřejmě nejedná o barvu pleti. Prakticky v celé knize se řeší rozdíly a spory mezi lidmi, elfy a trpaslíky. Přestože se spolu snaží tyto rasy spolupracovat, neustále jsou připomínány jejich rozdíly. Pro mě velice zajímavý poučný prvek vložený do fantasy.

První díly sérií se většinou obejdou bez větších bitev. Ani v tomto případě se nedočkáme výjimky. Hlavními body programu je seznámení čtenáře s postavami, prostředím a celkovými poměry. Přestože velká bitva se prakticky nevyskytuje, najdeme zde poměrně velké množství soubojů. Ať už muže proti muži (samozřejmě i s démony) nebo malých skupinek. Tyto bitky jsou zajímavě a poutavě popsány a velice přidávají ději na akčnosti.

Již jsem zmínil všechny rasy, které se nám postupně představí. V podstatě kopírují ty z Pána prstenů. Jedná se především o lidi, elfy, trpaslíky a zlé orky. Poslední jmenovaní prozatím nedostali tolik prostoru, ale to se jistě změní. Ani elfové nemají příliš mnoho zástupců. Pouze elfka Sylva nám prozrazuje jejich budoucí přítomnost. Hlavní roli v tomto díle hrají lidé a trpaslíci. Těch se vyskytuje nejvíce. U menších a vousatějších obyvatel je kladen velký důraz na jejich řemeslnickou práci.

Učedník v podstatě nepřináší téměř nic nového (až na propracovaný systém démonů), přesto dokáže zabavit. V budoucnu se dá očekávat větší a krvavější bitevní pole (alespoň v to doufám). Především mladší příznivci fantasy by mohli být nadšeni, ti starší si možná odfrknou. Přesto bych přečtení prvotiny této série doporučoval všem, kteří se chtějí ponořit do nového magického světa.

75%
  • Taran Matharu: Učedník
  • Nakladatelství: Alpress, 2015