Váleční draci – Rowley Christopher

Po více než roční odmlce vydalo nakladatelství FANTOM Print další pokračování příběhu draka-válečníka Bazila zvaného Zlomený Palcát a jeho dragonýra Relkina pod názvem Váleční draci. Ačkoli se jedná už o třetí pokračování cyklu, je i tato kniha samostatným uzavřeným příběhem, takže je možné si ji přečíst i bez znalosti předchozího děje.

Rowley Christopher - Váleční draciRelkin se díky svému drakovi opět dostává do problémů. Tentokrát je to opravdu vážné a mladému dragonýrovi hrozí smrt, ačkoli kupodivu ne ze strany přisluhovačů temných mágů z Padmasy, ale pro obvinění z vraždy. Situace se vyvíjí špatně, ale po krátkém intermezzu se zběhnutím z legie, se vše urovná.

Relkinovy problémy ale pokračují. Dračí oddíl má nového velitele, kterému dragonýrovy úspěchy ani proslulost nejdou moc pod nos. Takže přehlídky, věčné čištění a cídění výstroje a kontroly jsou teď u 109. dračího denní chleba. Naštěstí mágové z Padmasy zase hodlají jednou provždy vyřešit otázku Argonathu. Jejich ohromná armáda je na cestě a v rukávu mají obrovský trumf. A kdo je jedním z vůdců této strašlivé armády? Starý známý čaroděj Thrembode!

Třetí díl Bazilových dobrodružství pokračuje v kurzu nastaveném v předchozích knihách. Opět se jedná o military fantasy, ve které není nouze o akční pasáže, ať už se jedná o malou srážku či velkou bitvu. Děj má rychlý spád a unáší čtenáře na svých stránkách k vyvrcholení – rozhodující bitvě, v níž se hrdinové střetávají s ohromnou přesilou nepřátel. Bitevní scény jsou vylíčeny velice přesvědčivě a patří k tomu nejlepšímu z celé knihy.

Autor knihu vede ve dvou dějových liniích. V první z nich sleduje osudy Bazila a Relkina, přičemž tato linie tvoří akční páteř knihy. Právě tady se soustřeďují ony šarvátky a bitvy. V druhé linii přivádí do děje opět Lagdalen a s ní i Lessis. Ta se pokouší zjistit, co zase mágové z Padmasy kují. Protože to nejde jinak, musí do samotného centra zla, čili do sídla mágů. A spolu s ní se tam podívají i čtenáři.

Rowley ve Válečných dracích poněkud přehodnocuje pohled na svět Argonathu. V předchozích knihách se zdálo, že draci a Legie jsou těmi, které chrání když už ne milováni, tak alespoň uznávání. To se nyní mění a nutno říci ku prospěchu věci. Náhle vyplouvá na povrch typicky lidský způsob myšlení. Vše, co je odlišné, je podezřelé, vše, co je podezřelé, je nebezpečné a co ne nebezpečné… Legie se stávají cílem urážek a nenávisti. Ale autor pokládá i další otázky. Jsou draci zvířata, která lze bez ostychu využívat, nebo myslící tvorové, kteří mají svá práva? A mají tato práva stejnou váhu jako lidská? Argonath se tak rázem stává méně fantastickým a bohužel více lidským a reálným.

Pokud by si ale někdo z mých předchozích vět odnesl dojem, že Váleční draci jsou nějakou „psychologickou sondou“, byl by na hony vzdálen skutečnosti. Tahle kniha je příběhem plným akce a bojů, při němž se čtenář může nádherně uvolnit a odpočinout si. Jsou tu draci, meče, hrdinové, láska, zlí čarodějové i trollové. A proto 109. dračí oddíle pochodem chod!

Knihu skvěle dokresluje i ilustrace na obálce (mimochodem o 300% lepší než ta na originálu.) David Spáčil se zase vytáhnul! Překlad Hany Vlčinské je jako obvykle plynulý bez zádrhelů a rozhodně přispívá ke čtivosti knihy. Rovněž redakční práce je dobře odvedena.

Už se těším na další dobrodružství Bazila a Relkina, která FANTOM Print slibuje.