Vyvrcholení trilogie Tetování krví konečně v češtině

Třetí díl série Tetování krví konečně vyšel i v českém překladu. D. M. Cornish se vrací s dalším fantastickým dobrodružstvím Rosamundy Zaknihovaného. Pobočník je důstojným vyvrcholením celé této trilogie.

Cornish: Pobocnik

Zatímco dva předchozí díly se dočkaly českého vydání poměrně brzo, nad závěrečným Pobočníkem jsme již téměř lámali hůl. Po velice dlouhých šesti letech konečně spatřil i nebe naší krajiny a ukojil netrpělivost mnoha fandů tohoto autora.

Rosamunda vyměnil nejistý život lampáře za lépe placenou, ale o to nebezpečnější práci po boku slavné a urozené bojovnice Evropy. Stává se jejím pobočníkem a společně vyrážejí zbavit svět několika nestvůr. Za mladým chlapcem s dívčím jménem ovšem zůstává nevyřešená otázka minulosti, která přinese oběma mnoho nepříjemností. Pomluvy se šíří velice rychle a nepřátel přibývá. Naštěstí je tu i několik pomocníků, kteří nedají na bývalého lampáře dopustit.

Na tuto knihu jsem se opravdu těšil. Hlavní předností neuvěřitelně přesvědčivého a vykresleného světa z trilogie Tetování krví je obrovské množství nestvůr, vynikající atmosféra a rozlehlé končiny plné neočekávaného. A Cornish ani tentokrát nezklame. Závěrečný díl v ničem nezaostává za kvalitou, kterou autor předvedl v předchozích dvou knihách. Naopak ji dovádí do ještě vyšších sfér.

Nejdříve se podívejme na samotné příšery. Jejich výčet byl už v minulých částech bohatý a ani tentokrát nebudete o nic ochuzeni. Dočkáte se úplně nových “krasavců“, kteří vás budou strašit v nejhorších nočních můrách. Vedle nich se tu opět vyskytuje i několik kladných nestvůr, které ovšem nejsou o nic méně silné. V této knize se musíte neustále řídit heslem, že ne všechna monstra lze házet do jednoho pytle. Opět nechybí ani zdařilé ilustrace.

Samozřejmě se můžete těšit i na mnoho lidských (nebo téměř lidských) charakterů. Již jsem zmínil Rosamondu a Evropu. Vedle nich se potkáte s několika dalšími starými známými. Patří mezi ně vychovatelé ze sirotčince Fransitart a Křampalín, kteří tentokrát sehrají poměrně důležitou roli. Nebude chybět ani záporák Násoska, jehož přičiněním se Rosamunda bude muset vypořádat s řadou nepříjemností. Vedle nich se najdou desítky (ano, opravdu desítky) méně či více důležitých bojovníků, šlechticů a pomocníků. Jejich počty jsou závratné a každá z postav má svou vlastní pevně danou povahu a úlohu. Představivost autora mě skutečně nepřestává udivovat.

Nyní se rychle podívejme na prostředí celého příběhu. Rosamunda s Evropou opustil Železnou baštu a předchozí život a vypravil se vstříc novým dobrodružstvím. Tím končí veškerá jeho spojitost s Lampáři. Téměř na samém začátku budete svědky mořské bitvy, která vás hned mimořádně nakopne. Nastíní tím akčnost celé knihy, která se téměř od začátku do konce nezastaví. Většina první části se odehrává v sídle Evropy, které se nachází ve městě Brandenbras. I zde budete svědky několika dobrodružných událostí, přestože velkou část spolkla příprava děje na budoucí vyvrcholení. Následně se přesunete na nebezpečnou misi, která bude o poznání živější. A na samotném závěru se opět vrátíte do Brandenbrasu, abyste mohli sledovat konečné zúčtování s několika neřády. To je samozřejmě velice stručná charakteristika míst, které budou hlavním dějištěm. Popisy jednotlivých částí města jsou opět velice realistické a téměř vás přenesou na samotné místo.

Závěrečný díl série Tetování krví je podobně obsáhlý jako jeho předchůdce. Téměř šest set stran napínavého a doslova fantastického příběhu, který vás chytne a nepustí. Fanoušci tohoto autora na něj nedají dopustit a rozhodně se jim nedivím. Nabízí velice obsáhlý svět s obrovským množstvím postav. Velké množství ilustrací a mapek dotváří představivost čtenáře na maximum. Velice podrobné vysvětlivky opět nenechají nikoho plavat v neznámém jazyce.

Putování Rosamundy je tímto bohužel u konce. Nutno říci, že bylo opravdu výjimečné. Kniha je určena především mladším čtenářům, a přestože zasahuje i do fantasy, nálepka young adults je oprávněná. Rozhodně si pořiďte celou trilogii a vychutnejte si jeden z nejpřesvědči­vějších kousků tohoto žánru.

90%
  • D. M. Cornish: Tetování krví – Pobočník
  • Nakladatelství: Fragment, 2015