Warhammer 40 000: Xenos – Dan Abnett

Stejně jako kdysi, i v temné budoucnosti lidstva pracuje Inkvizice jako dokonale fungující společnost. Pronásledování a pálení kacířů, zapuzování démonů, paranoia a všetečné otázky. Inkvizitor má absolutní moc a všichni se před ním mají na pozoru. Kdo ale stráží inkvizitory?

Xenos

Po dlouhých měsících čekání vydalo nakladatelství Polaris novou knihu z temného scifi světa Warhammer 40 000. Volba padla opět na léty prověřeného Dana Abnetta, který, jak mezi českými, tak zahraničními, fanoušky platí za velmi kvalitního autora, jehož knihy slibují velkou porci zábavy. Tuzemští čtenáři už znají jeho nekončící sérii Gauntovi duchové, několik knih z fantasy světa Warhammeru i několik odboček mimo – například Triumff či komiks Sinister a Dexter.

Xenos patří do nového Abnettova cyklu, který pro nakladatelství Black Libary píše, a to trilogie Eisenhorn. V této sérii se autor zaměřuje na inkvizici, která ve světě Warhammeru 40 000 hraje velmi významnou roli. Trilogie sklidila u zahraničních fanoušků velký ohlas. Otázkou zůstává, nakolik je od Polarisu fér vůči českým fanouškům vydat další první díl trilogie, aniž by uzavřeli předchozí. První kniha Horova kacířství Horův vzestup už dva roky smutně čeká na další díl, který přímo žadoní o vydání, protože ten první jen čtenáře namlsal.

Příběhové pozadí nové knihy Xenos ladí autor na temnou strunu. Lidstvo ohrožují nejen ďábelská vojska, ale také vnitřní nepřátelé, kacíři, cizáci a démoni, kteří napadají mysli prostých lidí, korumpují je a vábí do svých služeb. Proti vnitřnímu nepříteli bojuje Inkvizice, která je stejně mocná, nebezpečná a paranoidní jako ta z naší historie.

Hlavní hrdina Gregor Eisenhorn ale takový není. Autor jej vykreslil jako umírněného, a především pružně přemýšlejícího inkvizitora, jenž naopak snáší kritiku tradičněji založených kolegů. Nicméně jeho metody účinné, a hlavně pro čtenáře zábavné. Inkvizitor Eisenhorn neváhá použít lsti tam, kde by nepřemožitelná autorita jeho řádu neuspěla. Jako detektiv skládá kousíčky příběhu, vyslýchá zajaté kacíře nikoliv stahováním z kůže, ale obratnými otázkami, a podobně. Čtenář si jej nemůže nezamilovat.

Abnett začíná v půlce pronásledování masového vraha, jehož na první pohled zdárně uzavřený příběh začne přerůstat v masivnější a hrozivější rozměry. Autorovi se podařilo udržet proud postupně zveřejňovaných informací tak, aby se případ postupně rozšiřoval a nabýval na masovosti. Na druhou stranu je nutno podotknout, že Xenos není detektivkou, i když se v něm detektivní příběh odehrává.

Abnett obešel intimní atmosféru, hru se čtenářem a postupné sbírání nitek zločinu. V jeho podání by to skoro ani nešlo. Inspektor Hercule Poirot vyšetřuje zločin v domech, kdežto Eisnehorn pracuje v galaktickém měřítku a cestování od stopy ke stopě trvá i mnoho týdnů cesty warpem.

Na čtenáře tak čeká sledování vyšetřování předem jasně daného případu, kdy hlavní postava jde po stopě a vždy se jí podaří nějakou další nalézt, aby příběh plynule pokračoval. Eisenhorn tak spíše putuje od stopy ke stopě, než aby váhal mezi čtyřmi podezřelými. Čtenář se do hry zapojit taky nemůže, protože celý případ spolu s postavou teprve objevuje.

Autor se ctí vymyslel jednotlivá vodítka tak, aby logicky vycházela z dané situace a nespadla Eisenhornovi přímo do klína jako amatérská deus ex machina. A jelikož je na přebalu knihy hlavička Warhammeru, aby se inkvizitor dostal ke stopám, nechybí při pátrání přestřelky, výbuchy a dokonce invaze na planety.

Abnett svižně vyhrocuje příběh, aby skutečně od pronásledování jednoho zločince došlo na ohrožení celého subsektoru. Čtenář bude jen nevěřícně zírat, jak se to všechno nepěkně vyvrbilo. Ovšem nebude konsternován jenom kvalitou příběhu, ale také překladem, z něhož dostane spíše bolení zubů.

Text knihy musel vidět korektora pouze zdálky, protože obsahuje řadu překlepů. Mezi nejčastější patří pohyblivé e ve slovech „jsem“ a „jsme“, které je navíc v textu mnohdy zbytečné. Překladatel jakoby se až příliš otrocky držel původní angličtiny, do každé věty, kde podmětem bylo „já“, doplnil i zájmeno jsem. Ustavičné „jsem“ při čtení vadí, a přitom by šlo polovinu těchto slov vyhodit a textu by to jenom prospělo. Jakoby čeština neměla dostatek slov, autor vymýšlel nová. Namísto překladu slova xenos jej začal skloňovat, takže na čtenáře vybafne xenoťanský a krásné české cizák bude smutně plakat v koutku. Třešničkou na dortu odfláknuté redakce knihy je překlep na obálce ve jméně autora.

Těžkopádný a nehotový překlad knize škodí, přesto je Abnettův text velice poutavý, čtivý a zábavný. Můžeme jej zařadit skutečně k autorovým nejpovedenějším kouskům. Čtenář bude s chutí sledovat Eisenhornovy kroky napříč různými světy, což je oproti válečným polím v jiných knihách příjemnou změnou. Autor navíc používá velkou škálu různých postav, takže se v knize objeví imperiální gardisté, hvězdní pěšáci, servitoři, mutanti, kacíři a spousty dalších, takže i pestrý mix různých bojovníků čtenáře bude bavit.

Xenos se povedl, překlad už nikoliv. Naštěstí je příběh dostatečně ukončený a autor si nechal jen tenkou linku, aby měl na co navázat, takže pokud Polariss skočí opět po další sérii, touha po druhém dílu nebude tak zoufalá.

Myšlení plodí kacířství. Kacířství plodí trest. Inkvizice se pohybuje mezi lidmi jako mstivý stín a s nekompromisní nemilosrdností drtí všechny nepřátele lidstva. Inkvizitor Eisenhorn se snaží znovu získat tajemný text s nepředstavitelnou mocí – pradávnou knihu známou jako Nekroteuch – a přitom musí čelit obrovskému intergalaktickému spiknutí i temné moci démona. (anotace)

• Warhammer 40 000: Xenos
  • Autor: Dan Abnett
  • Překlad: Marek Hrnčíř