Železný král – Julie Kagawa

Na Meghan Chaseové není vůbec nic zvláštního. Tedy alespoň v tom „našem“ světě ne. Tady je docela obyčejná, ve škole nepříliš oblíbená, dospívající dívka, která je akorát terčem posměchu. Ale existuje ještě jiný svět, naprosto odlišný od světa lidí, a tam naopak znamená Meghan mnoho. Jaké to je být dcerou Letního krále Oberona, kterého my lidé známe jen ze Snu noci svatojánské? Hrdinka knihy Železný král si to zkusí na vlastní kůži a zjistí, že víly nejsou jen krásnými, mírumilovnými bytostmi…

Železný král

Meghan Chaseová žije se svou matkou, nevlastním bratrem a otčímem „na samotě u lesa“, daleko od civilizovaného světa. Nemá to v životě zrovna jednoduché. Její skutečný otec kamsi zmizel, když byla malá, a ona se s tím jen těžce vyrovnávala, navíc je ve škole naprostým outsiderem. Jinak ale žije úplně obyčejný život průměrného teenagera až do onoho osudného dne, kdy je její bratr unesen a místo něj se objeví nebezpečný podvrženec, který sice má jeho podobu, ale rozhodně ne mírumilovnou povahu. Ten den, den jejích šestnáctých narozenin, je pro Meghan náročný, neboť kromě ztráty bratra odhalí i existenci jiného světa – světa víl a zjistí, že její jediný, skutečný přítel není člověk, ale známý Puk ze Shakespearova příběhu… Že byste se z toho zhroutili? Meghan ale rozhodně ne, všechno to přijme s relativním klidem a po hlavě se vrhá do dobrodružství, nedbaje na nebezpečí, aby našla svého malého bratříčka a snad i ztraceného otce…

Vypadá to, že autorka má slušně načtenou dětskou fantasy. A nejspíše si jednoho dne řekla – Co by se stalo, kdybych to všechno smíchala dohromady? A tak se stal Železný král. Protože tahle kniha je naprostý mix nejrůznější (nejen) dětské fantasy. To, že v příběhu vystupují postavy ze Snu noci svatojánské, se dá ještě pochopit a působí to i docela zajímavě. Jenomže pak narazíte na zemi zvanou Kdesikdys, která velmi připomíná mnohé jiné podobné světy, navíc se do ní můžete dostat například skříní. A to je dost povědomé, že. Tato kouzelná země je ale navíc v ohrožení, vlivem lidského vývoje a vzniku techniky totiž Férie – říše víl – pomalu, ale jistě zaniká a umírá. Další známý námět, z Nekonečného příběhu. A pak tady máme Meghan, která se rozhodne zachránit svého mladšího bratra a také bude na ni, aby zjistila, kdo je nebezpečný Mechano, král Železných férijů, kteří ohrožují ostatní víly a vůbec existenci celé jejich říše. Takových podobností s příběhy, které tady byly dříve, je opravdu dost, a díky tomu působí příběh neskutečně překombinovaně a neoriginálně. Jedno klišé vedle druhého po celou dobu čtení.

Co se postav týče, tak ty to také moc nenapraví. Charaktery jsou nepropracované a ploché. Všechny se chovají podle očekávání čtenáře, žádný ničím nepřekvapí. To znamená, že tady máme opět dva zástupce mužského pohlaví, jako ve většině podobných knih – jeden je ten dobrý, kterého představuje Puk, a druhý zlý, zato však pořádně tajemný a přitažlivý Ash, syn královny Mab. Zatímco ten první by udělal cokoli, aby si ho Meghan zamilovala, snaží se ji chránit a pomáhat jí, ten druhý se ani snažit nemusí. Nicméně právě díky němu si jistě knihu mnoho čtenářek oblíbí.

Jedinou zajímavější postavou je Grimalkin, záhadný mluvící kocour, který sleduje jen své vlastní cíle a čtenář netuší, zda je na straně dobra či zla. Jeho komentáře dělají děj přece jen o něco málo zajímavější.

Celkově je příběh velmi průměrný a neoriginální. Autorka nešetřila zdlouhavými, nudnými popisy, které příběh zbytečně natahují. Co je navíc hodně matoucí, jsou v průběhu se měnící názvy či jména. Máme tady Oberona, krále Letního dvora, jenomže za chvíli je z něj bez vysvětlení Erlking či Divokrál a jeho dvůr je najednou Světlý. Z části je to chybou překladu, kdy je Erlking jednou přeložen jako Divokrál, podruhé zůstává jako Erlking.

Avšak i zde se najdou čtivé, napínavé a akční okamžiky, zejména v závěru knihy. A samozřejmě i romantika, hlavně v poslední části, kdy si Ash uvědomuje, že k Meghan opravdu něco cítí. Proto věřím, že si kniha najde své čtenářky, z řad těch mladších, které mají podobné příběhy v oblibě, nehledají zrovna náročné čtivo a obdivují tajemné, černovlasé mladíky.

Život šestnáctileté Meghan Chaseové se převrátí naruby, když se dozví, že jejího malého bratra unesly podivné bytosti do kouzelné země Férie. Během záchranné mise se ukáže, že Meghan je dcerou mocného Letního krále a ona samotná je pro mnoho obyvatel říše cennou trofejí. Ve snaze najít bratra se spojí s Ashem, zimním princem a svým nepřítelem, jehož chladná krása, statečnost a skrývaná zranitelnost jsou Meghan čím dál méně lhostejné… (anotace)

• Autorka: Julie Kagawa
  • Překlad: Jan Kantůrek
  • Série: Železná víla