Zjizvená – Bearová Elizabeth

Z kyberpunku tak, jak ho známe, se stala běžná součást literatury, nic kritického, nic objevného, a moderní popkultura sešrotovala všechnu tu kritičnost na kulisy pro klasické příběhy. Něco takového dělá, ovšem s citem, zkušeností a láskou k žánru Elizabeth Bearová ve své druhé knize trilogie s názvem Zjizvená.

Zjizvená

Autorka napsala klasickou sci-fi se všemi nezbytnými atributy. Nechybí mimozemšťané, mezihvězdné pohony a boje o dobytí vesmíru. Možná by to byla nakonec tuctová scifárna, kdyby autorka nesáhla do široké palety motivů a rekvizit, které nabízí klasický kyberpunk.

Z obou krabic s nářadím si Bearová vybírá ty nejlíbivější součástky a skládá si z nich dohromady vlastní skládačku. Volně a zcela přirozeně kombinuje jednotlivé motivy, které spolu velice dobře a bez drhnutí fungují. Řízení kosmické lodi pomocí pilotů nacpaných nanoboty, kteří se musí napojit přímo na ovládání lodi, je jeden příklad za všechny. Nechybí ani umělá inteligence, kterou však autorka nestvořila jako všemocnou, skrytou entitu, kterou musí nějaký hacker odhalit, ale naopak z ní učinila věrného pomocníka, zachránce a jakéhosi mentora inkognito celého lidstva.

První díl Zakalená svým městským prostředím připomínal klasické kyberpunkové romány mnohem víc. V tomto díle však orbita Země, nekonečný vesmír a stísněné chodbičky vesmírných plavidel částečně nahrazují drsné ulice Hartfordu a dalších měst. Nyní se tak prostředím blíží víc sci-fi.

Hlavní hrdinkou zůstává i nadále Caseyová, jejíž osud autorka neustále prohlubuje. I když to tak na první pohled nevypadá, vytváří z ní jakéhosi spasitele, který je sešrotovaný událostmi, aby spasitelem byl, i když sám nechce. To podporuje i samotný fakt, že je hodností jen praporčík, použitý veterán z války, unavený a hledající kousek milované náruče a klidu.

Tomuto rozkolu mezi tím, co Caseyová dělá, a tím, co by ráda dělala, se autorka věnuje poměrně velkou část románu. V knize se objevuje dokonce milostný trojúhelník, děti a otázka, co se stane, když Caseyová sbalí otce od rodiny. Zároveň se však veškeré pletky odehrávají mezi postavami přímo nezbytnými pro děj, takže děj naštěstí nesklouzne do milostného románu v prostředí sci-fi kulis.

Trochu se to ale promítá na dynamice celé knihy. V první polovině se prakticky nic neděje. Pouze se dlouze, táhle a líně připravují všechny kostičky a aparáty dynamitu na velký třesk. V první části více méně autorka odhaluje přípravu nových pilotů mezihvězdných plavidel a pomalu a jistě také hlavní autorský záměr celé knihy, proč se to tak děje.

I když to vypadá jako agitace strany zelených, tak idea celé knihy má ekologický základ a funguje to dobře. Naše planeta zažívá globální oteplování a reálně nám hrozí doba ledová, jeden by se divil, proč ještě nepřišla. Autorka tento fakt zakomponovala do svého díla a dala mu tak svěží nový náhled a tím i z klasické ordinérní sci-fi udělala notovou vonící román. Řešení ekologické krize globálního charakteru, který popisuje Bearová ve svém románu, zní skutečně lákavě.

Závěr knihy je slet drsných, neuvěřitelných událostí, které čtenáře přikovají ke knize. Poslední stovka stránek se prostě zhltne najednou, protože se tam všechno krásně, dokonale, úžasně a apokalypticky pos… První část knihy se tak bude vnímat jako ticho před bouří a závěr jako tornádo s hurikánem dohromady.

Začne to virovým útokem a skončí to… no, čtenář tomu chtít věřit nebude. Autorka tak zcela zvrátila poklidný vývoj celého svého příběhu a dala mu šmrnc a tolik potřebný elán do pokračování, na které se tak nezbude nic jiného, než se v nadšení těšit. Otazníků nad dějem visí spousta. Možná trochu zamrzí, že Bearová pointy svých příběhů staví až moc na hranu deus ex machina. Něco se stane, autorka čtenáři stopy neposkytne, a pak mu sdělí, kdo za to může. Tenhle fakt je ale asi jedinou vadou na kráse, kterou kniha má.

Bearová velice zručně v románu kombinuje prvky klasického kyberpunku a sci-fi a montuje je na novou, svěží konstrukci příběhu s aktuálním podtextem. Tato kombinace šlape jako hodinky, a i když se dílu dá vytknout pomalost první části, kontrast, který pak vytvoří druhá půlka, mírné rozladění čtenáře vymaže. Autorka si dobře pohrává jak s nanotechnolo­giemi, tak s mimozemšťany a po svém se rozhodla vyřešit ekokrizi celé planety.

Tím opět posunula svůj svět na zcela jinou rovinu. Trilogie začala na ulicích, přešla do vesmíru a skončí na galaktické úrovni stejně jako na úrovni nejniternějších mikroorganismů. Další díl tedy rozhodně nebude předvídatelný, ale naopak zůstane i po dočtení Zjizvené tajemnější než hrad v Karpatech.

Druhý díl tedy potěší jak milovníka klasické sci-fi, tak kyberpunku. Autorka oběma žánrům vzdává hold kvalitně napsanou knihou se zajímavou a strhující zápletkou. Doufejme, že třetí díl vyjde co nejdříve.

Píše se rok 2062 a Jenny Caseyová je po letech strávených na útěku zpátky v kanadských ozbrojených silách. Z bývalých nepřátel se náhle stali spojenci. Ve svých padesáti letech byla Jenny pečlivě vybrána pro jeden z nejnáročnějších úkolů: stojí před ní důležitá mise, pro kterou se její uměle zrekonstruované tělo báječně hodí. Země dokáže lidstvu poskytovat podmínky nutné pro život už jen dalších sto let a právě Jenny musí jako pilotka hvězdoletu Montreal objevit nové světy vhodné ke kolonizaci. Jenny se tak proti své vůli zapojuje do zoufalé bitvy, v níž se staré spory stanou důvodem ke zradě a spravedlnost nalezne ty nejkrutější formy naplnění. S pomocí vždy pohotové umělé inteligence, bývalého šéfa gangu a muže, kterého miluje, má ale Jenny přece jen při záchraně světa šanci na úspěch. Pokud ovšem svět mezitím nezanikne. Román je odvážnou směsí kyberpunku a space opery, celá trilogie získala cenu čtenářů odborného časopisu Locus pro nejlepší knižní debut roku. (anotace)

• Zjizvená
  • Autor: Elizabeth Bearová
  • Překlad: Tadeáš Pelech