Zlodějčina hra – Einarinn 1 – McKenna Juliet E.

Docela náhodou a pod mírným tlakem jsem dostal do ruky tuhle knížku. Na netu jsem si našel celkem slušné hodnocení a jelikož Vánoce jsou svátky klidu, měl jsem i čas si tohohle menšího macíka v pohodičce přečíst.

Elizabeth McKenna Juliet - Zlodějčina hra - Einarinn 1

Jako obvykle vás napřed seznámím se světem, ve kterém se vše odehrává. Zpočátku se zdá, že jste narazili  na zcela běžný fantasy svět. Ale po několika zmínkách o vysoké peci, studiu typem přednášek, astrologie a navigace na slušné úrovni apod., změníte názor. Vše je v podstatě, jak to má být, jen magie a mágové jsou spíše doplňkem běžného světa, studují na svém ukrytém ostrově a lidé je berou sice jako mocné občany, ale nic víc. I technologie s technikou začínají zaujímat důležitější postavení. Ovšem války a bitvy pořádně nabroušeným mečem a dýkou se nijak nemění a veškeré ostatní atributy správné fantasy zůstávají zachovány tak, jak jsme zvyklí.

Hlavní hrdinkou, jak už je z názvu zřejmé, je zlodějka. Jmenuje se Livak a živí se hlavně hazardem s runami, které se používají snad namísto kostek a karet. Hrají se všude, je mnoho variant a pokud člověk umí a má komplice, dají se vydělat velké peníze. Právě při čekání na svou přítelkyni, se kterou má v plánu vydat se na slavnosti a vydělat balík, se dozví o kupci, jenž se velmi zajímá o tormalinské starožitnosti. Rozhodne se tedy navštívit jednu rezidenci, kde pomstychtivě odcizí právě takovýhle majetek chlápkovi, který se ji kdysi snažil znásilnit. Po setkání s kupci ale bude více než překvapena a vržena s nimi do neznámé hry, o kterou vůbec neměla zájem. Shánět další podobné artefakty od lidí, kteří se jich jen tak nevzdají. A to vše po boku agenta pověřeného samotným arcimágem, mágem a učencem. Začíná tak kopa cestování, vykrádání a asi ve třetině knihy obrat, který nikdo nečekal. Nejsou totiž jediní, kteří se o tyhle věcičky zajímají. A ti druzí se nebojí používat zbraně, neznámou magii a mučení. Takže celá akce nabere významnějšího cíle a jednoduché vyhledávání a zcizování se mění na časté souboje, kouzlení, útěky, pronásledování apod.

Příběh je jednoduchý a až časem se více komplikuje. I když dějová linie zůstává stejná. Kromě zmíněných postav se ještě setkáte s naivním a trapným kouzelníčkem, který cestuje s učednicí a snaží se nasbírat ostruhy, aby se předvedl před arcimágem. To vše na úkor naší družiny s Šivou, nenáviděným kouzelníkem. Nevím, nakolik by tak doslova blbá postava mohla existovat. Casuel, jak se jmenuje, působí jako totální nedochůdče, které se nedokáže o nic postarat, a i když je mágem, naprosto toho neumí využít a pokazí, na co sáhne. Je mi jasné, že je v knize zcela záměrně, jen fakt nevím, jestli by takový idiot mohl existovat :-). Ostatní postavy jsou docela věrohodně popsány, ale žádnou hloubku nečekejte.

Takovou kapitolkou pro sebe jsou nadávky. Někdy se totiž divíte, co to sakra čtete, a jindy se bavíte u promyšlených vulgarismů. Livak většinou nenadává, i když nějaké to „kurva“ by se u zlodějky rozhodně slušelo. Spíše je to samé „do pytle“, a aby to bylo o něco jadrnější, je dodáno i „do dvou pytlů“ :-). No nevím, s tímhle si autorka mohla trochu pohrát, pochybuji, že sama nepoužívá sprostá slova a přímo ve fantasy světě se to od bojovníků očekává. Ale jak jsem řekl, ke konci se už nedrží na uzdě.

Myslím, že věta psaná v děkování tuto knihu shrne. „A na závěr patří díky i mé matce za nezapomenutelnou větu, kterou vyslovila během jednoho telefonátu: Víš, ono se to čte skoro jako opravdová kniha!“ Abyste pochopili, čte se to dobře, příběh je slušný, děj taky od poloviny jakž takž, ale nic extra. Kulisy světa dobře vystavěné a lehce se vyhupují nad průměr. Jestli máte rádi dobrou „běžnou“ fantasy, klidně do toho skočte. Jen mám trochu obavy o další díly, které jsou dle amazonu horší. Ovšem jednička je relativně uzavřená, takže se nemusíte ničeho bát, určitě vás těch skoro šest set stran na nějakou dobu pobaví.

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Triton.

1. weird
    Absolutně nic proti recenzentovi, ale já recenzi nečetl… Kdybych dole viděl hodnocení 9+, tak přečtu, ale… Mě se kniha moc líbila – vodsejpalo to jedna dvě, PLNO akce, naprosto cool dialogy, bombastické prostředí a hlavní hrdinka… Berte všema deseti… JO a Šťastné vzpamatovávání z kocovinky :-). Tak ČUS

2. ja recenzi precetl a nevim kde se v jejim autorovi bere ta nechut k recenzovane knize. me se taky moc libila a dal bych ji tak 8/10. tuctovych fantasy jsou tuny, vetsina toho co vyjde se da do te skatulky zaradit a ano patri tam i Zlodejcina hra, ale narozdil od spousty ostatnich je alespon ctiva zabavna a napinava.Pokud jde o Casuela, pak autor recenze asi nema moc zkusenosti s lidmi, protoze ano, takovi “blbci” jsou a je jich spousta. A k tem sprostym slovum? proc by zlodejka mela zakonite mluvit sproste to je IMHO naprosta hovadina! a napriklad v celem Panu Prstenu taky neni jedine sproste slovo a nikomu to nevadi, ikdyz u Boromira nebo Aragorna (jakozto drsnych bojovniku) by se nake to “kurva” urcite hodila, nebo snad ne Stirie??

3. 2Cenis: Boromir a Aragorn sice byli drsni bojovnici, ale ber ohled na jejich puvod

4. Hodnoceni
    Zdravim, ja netvrdim, ze bych se u knihy nebavil. To jsem snad napsal i v recenzi. Jen jsme se v redakci tak nejak shodli, ze nemuze mit kazda kniha hodnoceni 7 a vys. 5/10 by mela dostat kniha, ktera se perfektne cte, ale je dost ohrana, nebo kniha, ktera ma par dobrych napadu, ale neni moc dobre napsana. 7/10 – kniha, ktera je dobre napsana a ma dobre napady a neni to jen dalsi kniha do tuctu. Kazdopadne je to ted jeste v reseni. A nakonec, prave proto je moznost vkladat zde komentare, kde se muzete vyjadrit proti nasim recenzim. Coz plne podporuji :-)9/10 by mela dostat opravdu vyjimecna kniha, ktera je nejen dobrenapsana, ale ma spoustu dobrych napsadu a “neco do sebe” :)Mela by to dostat kniha, kterou by si mel kazdy fanousek 100% precist.10/10 maj dostat knihy, ktere nemaji obdoby

5. Hodnoceni
    Ja osobne vnimam hodnoceni od recenzentu jako podruznou zalezitost. Urcita pravidla se snazim udrzovat, aby i to ciselne hodnoceni aspon nejaky vyznam melo, ale dulezitejsi je text recenze, podle ktereho se sam kazdy ctenar muze rozhodnout, co jemu vyhovuje nebo vadi, co je pro neho na recenzovane knize dulezite a co ne… A v komentarich pak ma prostor kazdy vyjadrit svuj nazor. Jiste to je pro ostatni ctenare uzitecnejsi, nez nam nadavat, ze to cislo dole je nejaky maly/velky… 🙂

6. akim, neberu, myslis ze slechtici nemluvi sproste?? hloupost!ad hodnoceni…myslim ze je kdyby se zrusilo, nic by se nestalo, ale pak by recene musely o knize opravdu neco vypovidat a nebyt jen z pulky popisem deje a z druhe vatou (coz nastesti o tehle recenci plati jen castecne 😉

7. Ukazte mi na FP recenzi z roku 2004, ktera je z pulky popis deje a z pulky vata, a ja rad vyvodim dusledky a pritlacim 🙂

8. O.J. : neukazuju, je to lepsi nez v drivejsich dobach 😉 nechci vypadat jako premoudrely, nerikam ze dokazu ci nedokazu napsat spravnou recenzi, ale rad diskutuju a rad zastavam opacny nazor nez nekdo jiny :o) a v konecnem dusledku neni recenze stejne nic jineho nez subjektivni nazor autora.a i tady je takrka pulka recenze jen prepisem deje, a ja si porad myslim ze je to zbytecne moc, kamenujte me :o)

9. Hmm.
    HMM. HMM! Teraz mam taky intenzivny pocit, ze som podobny napad /alebo podobne napady/ uz niekde videl rozpracovane, tusim v nejakej poviedke. Neviete o tom nieco, fakt to je len taky pocit.Stirius – VELMI dobre vyjadrene, predsa nie je mozne davat 8 alebo dokonca 9 bodov z 10 niecomu, nad cim citatel stravi prijemnych par hodin bez toho, aby to na nom zanechalo zasadne stopy. Uz pri tom 7/10 by malo imho ist o vec, ktora prinesie nieco nove alebo mimoriadne, nielen dobre zvladnute remeslo.

10. Zajima-li nekoho muj skromny nazor, tak me vyhoval jak svet, tak postavy a znacna absence vulgarismu jakbysmet. V posledni dobe se sice stalo modnim ve fantasy nadavat jak u popelaru, ale jednoho mile prekvapi, kdyz si pripomene, ze ono to ve skutecnosti neni nezbytne k tomu, aby se kniha zatracene dobre cetla.A pokud jde o Casuela – souhlasim s Cenisem: Casuel je bohuzel postava velmi realisticka. Napriklad muj byvaly ucitel zemepisu jakoby mu povahove z oka vypadl, a to nerikam v touze vyridit si s nim ucty. Autorka si u me splhla tim, jak vedle hlavni sympaticke party dokazala velice trefne a verne simulovat povahu a pohnutky takového nafoukance.

11. chcem si zlodejcinu hru precitat – ale tato recenzia ma trochu sklamala. ale ked pocujem vase nazory tak si ju asi precalen precitam

12. Řekněte mi někdo, kde bych tu mohl najít knihu, která má 10/10? Ono i těch 9/10 je tu jako šafránu…Znamená to, že nejlepší knihy ještě u nás nevyšly?

13. No, já hodnotím stejně jako recenzent, knížka sice slušně odsejpá a další plus má u mě autorka za to, že se nebojí zbavit i některých kladných postav ale celkově je to průměr. Po druhém díle sáhnu jen v případě krajní nouze což v současné nadprodukci, nejen fantazy knižek, nehrozí. 6/10

14. já vesměs s recenzentem souhlasím. Knihu jsem si přečetl , dobře sem se bavil, ale nic světobornýho to není. Teď čtu druhý díl a ten mi přijde už od začátku spádnější. Začátek jedničky je dost takovej o ničem. Každopádně neni to nuda a proto koneckonců ty knížky čteme – abysme se zabavili =)