ZOM-B úkryt v podzemí

První díl série Zom-B u nás vyšel již v roce 2015, ale až touto knihou se série začíná konečně rozjíždět. Po malé ochutnávce příšer v předchozích dílech se konečně dostáváme hlouběji do světa s úplně novými pravidly.

Shan: Zom-b Podzemí

Jestli máte chuť na horor propojený s komedií, tahle kniha je rozhodně určena pro vás. Autor opět přináší originální pohled na svět v rámci námětu známého z předchozích dílů. Zombie se pohybují v knižním, herním i filmovém světě už nějakou tu dobu, ale Shanova monstra se od těch ostatních v něčem liší. Představte si, že zombie nakonec přeci jen nejsou nemyslící stvoření, která prahnou jen po šedé hmotě schovávající se uvnitř lebky, ale pamatují si, kdo jsou. Některé více než jiné, a malému procentu ze všech proměněných navíc zůstává stále jejich plná osobnost. Jsou to pořád obyčejní lidé; až na jednu malou drobnost – zemřeli a pvrátili se zpět do života.

Hlavní hrdinka Becky spadá do této skupiny. Po tom, co jí bylo zzaživa vytrženo srdce z těla, se probouzí dezorientovaná s hlavou plnou vzpomínek a výčitek. Nechápe, jak to může být pořád ona, i když s několika drobnými změnami. Věří, že bude v bezpečí, když o ni teď zombie přestaly jevit zájem, ale rychle jí dojde, jak moc se spletla. Lidé, kteří jí drží zavřenou, krmí a umožňují pobyt mezi stejnými jako je ona sama, od ní vyžadují určité věci. Takové, o kterých se zapřísáhla, že už nikdy neudělá, ať už se týkají kohokoliv.

B prošla během předchozích dvou dílů opravdu velkou změnou. Z holky zapšklé a naštvané na celý svět se stal někdo velmi slibný. Změna však nastává pomalu. Hrdinka bere celou tu zombie patálii jako novou šanci, díky které má možnost napravit chyby, které udělala ještě jako plnohodnotný člověk, a z celého srdce odmítá jít ve stejných stopách jako v minulosti. Tento vývoj událostí mě trochu zklamal, protože i když by se B nedala označit přímo za hrdinku a zachránkyni světa, rozhodně upoutala čtenáře svojí originalitou.

V knize se znovu objevilo přirovnání k první a druhé světové válce. Konkrétně v situaci, kdy B měla na výběr mlčet a zúčastnit se něčeho, s čím vyloženě nesouhlasila, nebo se ozvat a riskovat tím svůj život.

Akce jsme se opět dočkali až ke konci, ale kniha i díky své délce rychle ubíhá a rozhodně nenudí. Když zrovna nelétají kulky a hlavy nepadají k zemi, autor rozvíjí charaktery svých postav. Neváhá se však zbavit svých hrdinů, jakmile se mu naskytne příležitost, a nechává tak čtenáře v neustálém napětí ohledně toho, koho se rozhodne odstranit příště.

Zápletka byla mnohem zajímavější než v prvním díle, ale dokonalá určitě ne. Některé věci se daly až příliš těžko představit, a jiné se zdály vyloženě absurdní. Na druhou stranu mám takový dojem, že Shanovy knihy jsou něčím takovým pověstné. Těším se na další díl a na vysvětlení, co přesně se to stalo se světem tam venku.

80%
  • Darren Shan: ZOM-B 2 – V podzemí
  • Vydal: CooBoo, 2016