Pohled zpět- STARCRAFT

Malé ohlédnutí do časů originality…

Mnoho lidí považuje Starcraft za takový “HAIL TO THE KING, BABY.” na poli strategií. V době sucha, kdy se již po několik měsíců žádná strategie neobjevila, se zčistajasna po velice krátkých zprávách o jakémsi SF-craftu objevil zachránce RTS. Starcraft můžeme bez okolků považovat za jednu z NEJ strategií. Po určité době jsme sice všichni začali pociťovat neurčitý pocit že přeci jenom jde jen o jiný druh klikacího maratonu, ale i přes to když jsem si po dlouhé době sedl ke starkymu, mě chytla jeho atmosféra znovu a já u něho proseděl celý den.

A co je tedy na Starcraftu tak zázračného? Ha! To se už blíží filosofické otázce. Zarytí příznivci hyperrealistických turn-based strategií se začnou se strašlivým smíchem mlátit do čela, protože jejich názor na RTS se nikdy nezmění- vidí je jako akci a ne jako strategii. A já říkám no a?

V dynamičnosti je síla a dynamičnosti má Starcraft opravdu dost. Síla této hry tedy vězí:

1. V rychlosti bojů a vyrovnanosti jednotek

2. V rozdílnosti ras a to že každá má ÚPLNĚ jiné jednotky

3. V naprosto dokonalé atmosféře

Tak, takhle nějak bych to shrnul. Rychlost bojů je zajištěna svižností hry. Když vidíte dvacet marínů a šest goliášů jak se brání hordě osmdesáti zerglingů, budete slintat blahem jak se to všechno krásně hýbe a všechno to bouchá, blýská se, stříká a chcípá… Maríni se ozývají řevem a kyselými poznámkami, goliáši pochodují po poušti a zerglingové krásně mizí v záplavě olova. Následně pak lidské jednotky mizí pod náporem zerglingů.

Rasy: Zergové, Terrané, Protossové. Co je na nich tak zajímavého? Hlavně to, že si každý hráč vybere, ať už podle stylu hraní nebo atmosféře.

Zergové:

pro rychlé hraní dokonalá rasa, bez přemýšlení hned na začátku šest zerglingů a když jsou ještě všichni nepřipraveni, zasypat je. Jsou to jakýsi vetřelco-mravenco-pavouko-ještěrky.

Děs který musí nahánět je umocňován tím že jejich “technologie” je kompletně organická, včetně budov a leteckých jednotek, takže fantazie lidí v Blizzardu je opravdu bohatá, stačí se podívat na jakoukoli zergskou jednotku. Jejich síla je v počtu.

Terrané:

vyděděnci z daleké savčí planety Země jsou kočovným národem který se šíří vesmírem jako kobylky. Namísto kyseliny a drápů, proti psionice a energetickým štítům nasazují starý dobrý kulomet nakrmený kvalitním olovem a na těžší protivníky co jiného než NUKE THEM!!

Terranští vojáci jsou stále v dobré náladě a srší ironií, HAVE A NICE DAY na jejich brněních a hlášky typu YOU WANT A PEACE OF MEAT BOY? nebo HELP! HES WET!! Uprostřed válečné vřavy dodají tu správnou atmosféru, jo a ještě si rádi zabrnkají na banjo! Síla lidí spočívá ve velice efektivní obraně, bohužel mají dost silně specializovaných jednotek pro které ve většině misí nenajdete využití, většinou stačí stavět čtyři druhy jednotek a obrňovat základnu. Za terrany je asi Starcraft nejsložitější.

Protossové:

nejstarší ze tří ras ve hře je zároveň technologicky nejvyspělejší, své budovy a jednotky nestaví, teleportuje je z gigantických lodí na orbitě dobývané planety. Užívají silných nadpřirozených schopností a různých energetických, plazmových a laserových hraček. Nejvíce bych je přirovnal k jakýmsi rytířům. Jsou mojí nejoblíbenější rasou. Výhodou Protossanů je obrovská síla jejich jednotek ale na druhou stranu jejich malý počet. Jeden zealot vyklepe i čtyři maríny po sobě a carrier vám zrubne základnu během chvilky. Mají také neuvěřitelně silné budovy a vůbec jsou nejsilnější rasa pro ty nejlepší z nejlepších :-p.

A proč by se tedy měl Starcraft pokoušet dobýt naše harddisky znovu? Po těch letech kdy jsme o něm skoro neslyšeli? Nesnažím se o nějakou retro recenzi, spíše bych vás jako hráče rád upozornil na to, že by mohlo stát za to si Starkyho zahrát, pokud jste tak neudělali, a zahrát si ho znovu pro potěchu ze starých časů originality v RTS žánru. Starcraft nám přinesl krásné chvíle strávené v Koprulu sektoru kosením vetřelcoidů, uzavíráním aliancí a napínavými bitvami. Filmeček Battle on Amerigo je asi jeden z nejlepších jaký jsem kdy na svém PC viděl, hlavně co se týče atmosféry. Kampaň byla za každou rasu jedinečná a vždy vystihovala rozdíly v mentalitě jednotlivých druhů. Brood War si kvůli sedmi novým jednotkám stojí za to koupit, protože to není jen obyčejný datadisk, hlavně rozvíjí myšlenku Starcraftu, kterou objevíte až dohrajete celou kampaň za Terrany a Protose (i s BW, mimochodem poslední intro za Protosse v BW je také jedno z NEJ). Proto: pokud vás nudí C&C, Emperor vás neláká a ke Commandosu2 je ještě měsíc, vrhněte se na starší osvědčený titul- Starcraft. Po dlouhé době upoutal mě (což vedlo k napsání recenze) a svou neopakovatelnou atmosférou upoutá i vás.

Takže přeji: Kick their asses good!

Pro Protossy: For Aiur!

A pro zergské hráče: Chřšššžažčšřč!!

1. inet
    A co teprve hra po síti !! Odehrál jsem před rokem a něco pár bitev na SC serverech, dostaval jsem sodu jak hrom :-).
    Mozna to jeste nekdy zkusim …

2. Pokračování
    Nevíte, jestli je plánováno pokračování?

3. Terrani
    Starcraft je skutočne jedna z najnajnaj stratégií aké som len hral… a na BattleNete vyklepali aj mňa, mnohokrát 🙂

4. Starcraft2
    Hra po síti je dokonalost sama, rodílnost strategie za každou ze stran se projeví až při kláních hráč VS hráč. Se třemi počítači je to super, ale vždycky to dopadne “VŠICHNI NA ZERGA!!”…
    No, na stránkách blizzardu neni o pokračování Starcraftu ani slovo- koukam tam jednou měsíčně abych byl v obraze a nic. Ale Blizzard taky vyklopil že se věnovali hlavně Warcraftu, protože ten svět prostě milují, a tak že n nic jiného nezbýval čas. Ale pak utrousili že díky neuvěřitelnému úspěchu nejdříve bokového projektu se určitě na pokračování vrhnou…tak nezbývá než jim věřit. Kdo má info o Staecraftu2 ať se podělí!! Plánuju napsat takovou sérii článků ve kterých bych měl rekapitulovat co o tomto projektu prosáklo vždy za určitou dobu, takže kdo něco má tak pište! Je to pro dobro Starcraft-FANů!!!!!!

5. A co hudba? + Pokracovani?
    A co hudba, hlavni dil atmosfery nese u Stracraftu hudba. Prakticka kytarecka a heroicky mars u Terranu, Biologicke zvuky u Zergu a flegmaticka, vzdalena symfonicka basen u Protossu ( hlavne track z Broodwaru je fantasticky ). ( Dobrou hudbu ale maji vsechna dilka od Blizzarda… Matt Uelman v Diablu2 taky poradne zapracoval )
    Ale zpet ke starcaftu. Na infoceptoru uz nejaky ten patek vychazi online roman ze sveta Starcraftu, ktery znacne stavi na tajne misi, kterou jste si mohli zahrat v Broodwaru. Podle mnoha fanousku bude pribeh podobny prave tomuhle romanu. A neverim tomu, ze tvurci Starcrafta nepremysleli o pokracovani. Vzdyt ta tajna mise ( tam, kde Zeratul objevi hybridy mezi Zergy a Protossy) a Epilog v Broodwaru je jednoznacna predehra pro dalsi dil! A blizzardaci jednoznacne premysleji dopredu dost – viz. Assasin Natalya v Diablu 2 rok pred vydanim datadisku.
    Jenze Blizzardaci taky dokazou vsechno drzet pekne v tajnosti.

6. RE
    Máš pravdu, hudba byla u Starkyho skvělá. Nejvíc se mi líbila za Terrany, v BW za Protosse. A ty zvuky- hmmm, každá jednotka šest frází, balada. Hold Warcraft v Blizzardu něco nechal a pokud za sebou teď budou mít WIII, bude jednoznačně dost času na StarcraftII. Už to vidím:Terranští vyhnanci VS Earth Order VS Protossani VS Temní templáři VS Zergové VS Zergové vedení Karriganovou, ach, lahoda, a po tom co udělali u prvního dílu budou jednoznačně mít na co navázat, ak ať už to je! Docela mě překvapily zprávy o tom, že Stracraft byl ve výrobě už od dob WarcraftuI… viděli jste v Levelu ty obrázky?! Creep byl černej, Protossani byli lidi se špičatejma ušima a modrejma očima a zergové byli hmyzáci… od té doby se toho hodně zlepšilo hlavně v designu a atmosféře a abych řekl pravdu, rád jsem si ty roky na nynější podobu Starcraftu počkal.

7. Starcraft
    Musím říci, že Starcraft je jedna z nejlepších strategií co jsem kdy hrál. Její potenciál člověk pozná teprve, až si ji zahraje po síti. Potom vytryskne samotná síla Starcraftu úplně naplno. S kámošem hrajeme Starcraft po síti, vždy v alianci. Kámoš má Terrany a já mám své velmi oblíbené Protosse. Proti sobě si nastavíme mraky Zergů a hurá do nich….U Protossů se mi velmi líbí Dark Templáři, kterým s kámošem přezdíváme “Krvavý řezník”.U Terranů jsou zase velmi silné a dobré Terranské tanky. Když spojíme sílu těchto tanků a sílu Protossáckých věží, tak se Zergové mohou jít zahrabat. Prostě Starcraft je dokonalá pařba a strategie. Jen tak dál BLIZZARDi …..

8. Mephisto
    Zkoušel jsem od doby Starcrafta hodně strategií, ale vždycky jsem se znechucenej vrátil ke Starkymu. Hratelnost multi starcraftu ještě žádná hra nepřekonala. Obvykle hrávám multi jako random, ale jasně nejsilnější jsou v Broodwarech zergové. Geniální ve všech fázích boje – nejrychlejší start v podobě zergling rushe a nejsilnějších věží, silná střední část ve formě lurkerů a mutalisků a na konci nekonečné hordy guardianů a devourerů.. Mňam!!!

9. Re: to BLIZZARD
    Jo jo jo, ale temný archon je nejsilnější jednotka ve hře. Kombinace Lurker-Siege Tank-Sunken Colony-Carrier… Protossové sou jasně NEJ. I když taková Sience Vessel je rychle vyřadí… a co pak raketka… ale dobíječky štítů nám to jistí….tohle se sakra táhne donekonečna- je to dokonale vybalancovaná hra…ale štvou mě Wraightové…………

10. Zadny text nebyl uveden – asi nekdo zmackl tlacitko Odeslat drive, nez neco napsal – to se stava…

11. otázka
    Ke staru jsem se dostal jenom teprve před 1rokem a chci se zeptat(hraju jenom za Protossy )-1.Co mám nasadit proti teranským tankum. 2.Maj Protossy nějaký hromadný bomby (třeba v normalních jednotkách,které je dostanou upgradu). 3.Co je nejlepsí na Mutalisky(obrovské,obrovské hordy).Jo a Star. je spolu s Might and Magic VI a Age of Empires 2,nejlepší hra kterou jsem hrál,hraju a budu hrát(a ty efekty za Protossy).

12. Takže- nejlepší věc proti Siege Tankům?? Hmm, nevím co doporučuje oficiální příručka, ale alespoň uvedu svojí taktiku: jde o to kde tanky jsou, pokud jsou v základně a jako zeď mají kolem sebe bunkry a Supply Depoty, tak je to v hajzlu. Na jedný terranský základně jsem v jednom multiplayeru vylámal zuby dvanácti Carrierům (!!), takže je vidět co se může stát když dáte Terranovi dost času se opevnit. Přesto doporučuji kosit obrněné Siege z vejšky. Vzít je Scoutama(aby chytali rakety) a pak tam dostat ňejlépe více Carrierů. Hlavní bitvy ve Starkym se odehrávají ve vzduchu- takže až budeš kosit Siege na zemi a otravovat Goliáše Scoutama, dávej bacha na lidský stíhačky a Battlecruisery, protože Terani mají podle mně taky nejlepší letectvo na rychlý a drtivý nálety. A pokud budeš hrát Brood War tak bacha na ty sviňáky Valkyrie!!!!! To je zmrd co ti vykosí Interceptory jako nic…

13. Jestli mají Protossové nějaký hromadný bomby??? No, nejlepší věc je asi Scarabeus- to je ten modrej hajzlík kterýho vystřeluje Reaver… po upgradu se fakt vyplatěj, ale bacha na Ultralisky (to jsou Reaverkiller jednotky).
    Ostřeluj je z dálky!!!! Reaveři mají relativné krátký dostřel, ale jsou hodně ničivý a určitě i silnější než Siege… ale málo vydržej.
    Pak se hodně hodí Templář. Má Psionickou bouři, ta je skvělá na cokoli. V Brood Waru využívej Korzáry- mají “zamrazení”- pak na zmrzlý jednotky pošli psionickou bouři, ale bacha- více bouří na jednom místě neznamená že zničí víc jednotek, ale že jsi je právě vyplýtval… další dobrou jednotkou je Temný Archon. Ten se obzvlášť hodí, protože může hypnotizovat nepřátelské jednotky a ty jsou pak hodně náchylné k rychlé smrti:) Prostě Protossové nemají vyložené nějakou univerzální plošnou zbraň, ale Psionická bouře a Revaeři to jistí…

14. Na Mutalisky?? Na HODNĚ mutalisků?? Pokud je protivník tak blbej a nepošle s nima Scourge tak je to v poho- stačí je zstavit Carrierem (kterej bude mít za zádama dvě dobíječky štítů) a pak do nich hustit Archonama. Archon je nejlepší věc na Mutalisky a mám to ozkoušené- ví to totiž málo lidí a když vidí archona tak se s nim moc nepáraj a zaměřujous e na letecký jednotky, ale Archon si s Mutaliskem dokáže velice lehce poradit. Jo a ještě je jedna krásná věc na hře za Protosse- Photon Cannony. Bezkonkurenčně nejlepší věže ve hře- za 150 minerálů máš věž co ti v pěti kusech (správně rozmístěných) roznese cokoli po okolí (nepočítám Siege a Guardiany)… takže na Mutalisky Buď Scout+Carrier nebo Archon+Dragouni… a je to… ufff, doufám že to pomohlo… Starcraft je prostě záležitost pro nekonečné diskuse.

15. GO GO GO!!!
    Po téměř celotýdení síťové pařbě Starcrafta, musim uznat, že je prostě geniální. Marines forever!!!

16. Na Siege?…
    Podle mě je proti siegům nejlepší skupinka zealotů s vylepšenou rychlostí, kteří se k ním dokážou velice rychle dostat. A nebo je zabavit zealoty a draky a meztím na ně hodit ze dva psionic stormy – to je odrovná…

17. Jo a na muty?…
    To je easy stačí mezi proby umístit několik photonu, které je zabaví než doběhnou gooni a dodělají je, hodí se taky corsaiři. A když se byvíme o velkém počtu – psionic storm 🙂