Řeka bohů – McDonald Ian

Nakladatelství Argo spatřilo potenciál ve vydávání fantastiky a ve spolupráci s nakladatelstvím Triton zavedlo edici zvanou jak jinak než Fantastika. Knihy v této řadě jsou různorodé – nevyhýbají se léty prověřené klasice (nové vydání Nadace aj.), ani prosazování nových jmen (např. Jméno větru) na našem trhu. Jedno je ale těmto svazkům společné: jde o výjimečné a reprezentativní tituly, a ani Řeka bohů, zatím poslední kniha edice, není výjimkou.

McDonald Ian - Řeka bohůV Indii rozdrobené na provincie panuje sucho, dlouholeté sucho. Někdo chce monzun přivolat přitažením kusu ledovce do postižené oblasti, další se modlí. Mocní se chystají na válku, jejímž středem má být řeka Ganga, a normální smrtelníci? Ti se jen snaží žít.

Indie roku 2047 toho nabízí víc než jen rozmary počasí. V prostředí rozvojové země je dodržování zákona nejen v periferiích volnější. A tak se vyvíjí umělé inteligence zvané sintely s vyšším inteligenčním kvocientem, než je ve vyspělých zemích povoleno. Od určitého momentu se ale UI začnou rozvíjet sami a v tu chvíli nastupuji vládní exkomunikátoři umělých inteligencí. Dále tu máme nábožensko-politický konflikt mezi hinduisty a muslimy, který koncem knihy graduje. Román do kategorie scifi řadí existence podivného objektu starého sedm miliard let, kolem nějž se snad nejpatrněji zjevuje krása rozdílu západního a indického smýšlení.

Všechno se v koloritu prostředí Indie postupně spojuje a vytváří logický celek v katarzi s indickou mystikou. Autor dokonale napasoval svůj příběh do prostředí, i v tom je znát určitá velikost.

McDonald vypráví příběh očima zhruba deseti hrdinů, takže hned na úvod nás čeká povícero začátků. I proto je trochu obtížnější se do knihy začíst, než se v jednotlivých jménech zorientujete. Druhé úskalí je v hutné autentičnosti textu. Indické prostředí, kultura, náboženství, myšlení atd. si vyžadují ryze indické výrazivo, které se jen složitě překládá. V tomto ohledu kniha nabízí na konci slovník, kde sice není úplně vše, ale naleznete zde to podstatné. Ovšem pokud si před románem přečtete něco o Indii, nic tím nezkazíte.

Osudy hrdinů se vzájemně prolínají a nezáleží na tom, jakých jsou společenských vrstev. Narazíte na mladíka Šívu, který se snaží povstat ze dna kastovního systému nezákonnou činností, či se střetnete s úředníkem Chánem, jenž se pohybuje v nejvyšších politických kruzích. Bezpohlavní stvoření Tal si zase samo programuje většinou radostné emoce a vybírá si jen svoje reakce, zatímco pan Nadha je přísným policistou se silným pocitem pro povinnost, i když při tom skomírá jeho rodinný život. Ale najdete zde i Evropany, kteří vám zprostředkují kulturní šok, aniž byste zvedli oči od knihy.
Budete s postavami prožívat pocit déja vu, když se s jinou postavou na chvíli vrátíte v čase, abyste stejnou situaci prožili dvakrát. Jindy se zase s hrdinou ocitnete na stejném místě v jiný okamžik.

Řeka bohů představuje to, co tu od doby kyberpunkových románů Neala Stephensona chybělo. Nejde ani tak o pojetí kyberpunkového světa. V tomto směru bere McDonald na rozdíl od Stephensona svůj svět celkem vážně, i když i u něj se najde pár vtipných okamžiků. Spíše je jim společná nezvyklá uvěřitelnost blízké budoucnosti spolu s netradičním příběhem a inteligencí, která z textu čiší. I proto je potřeba si přát prodejní úspěch této knihy, abychom se dočkali minimálně zbývajících pokračování z volné trilogie, které budou zařazeny do stejně exotických zemí Brazílie a Turecka.