Žoldnéři – Bartoš Tomáš

Na našem knižním trhu se před časem objevil nový tuzemský produkt ze subžánru military sci-fi. Jde o román Žoldnéři Tomáše Bartoše, vydaný Klubem Julese Vernea Praha.

Bartoš Tomáš - ŽoldnéřiPíše se polovina 23. století, Sluneční soustavu ovládají průmyslové korporace a jejich spory řeší nájemní vojenští profesionálové nejvyšších kvalit. Jednotka profesionálů spolu s jedním novinářem je vysazena na Plutu, aby zde obsadila konkurenční základnu. Početní převaha protivníka je značná, ale McBaneův malý oddíl je dostatečně na výši, aby si dokázal s úkolem poradit při minimálních ztrátách (i přes přítomnost nevycvičeného novináře). Nikdo ale netuší, že zajištění základny konkurenční firmy je jen jakousi předehrou k daleko důležitějším a náležitě děsivějším událostem.

Technika a technologie války v nehostinném prostředí Pluta vytváří kulisu klasického příběhu, jehož hrdiny jsou rovným dílem všichni členové žoldnéřské jednotky, i když nejčastěji můžeme jejich činnost sledovat očima původně „nezúčastněného“ novináře. Jeho přístup se průběžně mění a okolnosti z něj nakonec učiní bojovníka.

Žoldnéři jsou na poli tuzemské military sci-fi asi nejsnáze srovnatelní s Fabianovými Mariňáky – obě díla patří mezi prvotiny, obě díla staví na atmosféře tajemného nepřítele, tak dobře známé z Vetřelce. Podobná jsou si i kvalitativně – nejde o absolutní špičku, ale v obou případech rozhodně o nadprůměr. Zásadní odlišnosti lze najít v prostředí, technologiích i protivnících. Díky tomu i v celkovém vyznění. Žoldnéři tratí na skutečnosti, že je na trhu jak cizí, tak tuzemská konkurence. Když vyšli Mariňáci, byli svým způsobem bez konkurence a to jim dodalo na zajímavosti.

Tomáš Bartoš si doslova „vyhrál“ s technikou a technologiemi – jsou blízké současnosti a tudíž uvěřitelné. Charaktery postav více podléhají pravidlům žánru, vývoj příběhu i přístup hlavního vypravěče jsou víceméně klasické. Boje v ledových pustinách při teplotě blízké absolutní nule i v podzemních chodbách jsou strhující, krátké pauzy oddechu znamenají odpočinek nejen pro hrdiny příběhu, ale často i pro čtenáře, unášeného dějem. Přesto zde zůstává autorovi prostor pro další zlepšování – charaktery postav, zápletky i popisy akcí by v některých případech snesly věrohodnější či důkladnější zpracování. Lepší mohla být i redakční práce – úlety typu „nadplukovník Palovski“ na str. 91 může bez úhony na zdraví strávit jen vojnou nedotčený jedinec. Obálka od Martina Hlavateho naopak nemá chybu a téměř dokonale ladí s dějem.

Celkem vzato jde o velmi dobré čtení, vhodné na dlouhé cesty či dovolenou a nemělo by tudíž chybět v knihovničce žádného příznivce military sci-fi.

Catpat.net Online !

1. No uprimne, mnohem vetri prohresek jsou v knihach neduveryhodny postavy apod. nez takovyhle pedantsky hnidy, i kdyz je to military scifko.

2. Ano, myslím, že se recenzent moc zaměřil na hnidy a nevšiml si toho, že je to parádní military.

3. myslím, že recenzent v podstatě řekl, že jde o parádní military. a vypíchnutí několika nedostatků je naprosto v pořádku.

4. Ja som nadplukovníka prežil bez úhony…Skôr mohol recenzent formulovať “hnidopich neprežije nadpolukovníka bez úhony”…

5. Jen technická připomínka : autor obálky se jmenuje Marek a ne Martin 🙂

6. M.
    Opisoval jsem z tiráže a zjevně jsem nebyl sám. První vyhledávačem nabízenej kus měl autora obálky taky jako Martina.Pro odpůrce hnidopichů: Za svý peníze by měl kupující dostat zboží po všech stránkách kvalitní. Navíc si někteří nakladatelé a redaktoři stěžovali, že nedostávají chyby naservírované konkrétně, takže jsem dodal žádaný vzorek:-)). Jednou jsem musel dokonce dodatečně dělat výpis překlepů a úletů.

7. vzdyt je to scifi, treba bude za par stoleti hodnost nadplukovnika normalni, hnidopisi 🙂

8. Pro mne osobne jedno z nejvetsich zklamani – nebyl jsem schopen to docist. Po vete “a vakuum zhoustlo oceli” jsem knihu zahodil do kouta. Priserne charaktery, neverohodna psychologie, zmatene popisy a klise na klise. Ale ja asi nejsem cilova skupina.

9. ad. nadplukovnikWith the rise of Communism, some of the large Communist militaries saw fit to expand the Colonel rank into several grades, resulting in the unique Senior Colonel rank which was found and is still used in such nations as China and North Korea. (zdroj. http://en.wikipedia.org/wiki/Colonel)ad. Kniha – V recenzi to nezaznelo a mozna to tak vnimam jen ja, ale ctenar dlouho nevi proti komu se bojuje a me tohle doslova prisalo ke knize. Moznych protivniku bylo mnoho.ad. Hodnoceni – Pridal bych bod. ad. …nejde o absolutní špičku… Strelce, mohl bys prosim napsat par doporuceni? Dekuji.

10. ad. nadplukovnikWith the rise of Communism, some of the large Communist militaries saw fit to expand the Colonel rank into several grades, resulting in the unique Senior Colonel rank which was found and is still used in such nations as China and North Korea. (zdroj. http://en.wikipedia.org/wiki/Colonel)ad. Kniha – V recenzi to nezaznelo a mozna to tak vnimam jen ja, ale ctenar dlouho nevi proti komu se bojuje a me tohle doslova prisalo ke knize. Moznych protivniku bylo mnoho.ad. Hodnoceni – Pridal bych bod. ad. …nejde o absolutní špičku… Strelce, mohl bys prosim napsat par doporuceni? Dekuji.

11. doporučení?
    Fabian mi obecně sedl líp (z tuzemských), jinak cyklus příběhů o Falkenbergově legii od Pournella. V tomhle směru jsou dost poučné reakce na knihu samotnou někdy z února či března, hlavně ta Regisova.Co se týká šarží, velitel základny měl hodnost plukovníka, takže jde evidentně o úlet přehlédnutý v redakci. Docela binec by do problematiky vneslo užívání předválečných sovětských hodností….

12. Petr Caslava
    Ja bych te knizce ledacos vytkl, ale to co mne se na libilo bylo prave to, co ty postradas : Zivi lide a kristalove ciste popisy. A take to, ze je to opravdu SCIFI a nejsou tam vedecke nesmysly.

13. 2 Střelec
    Ono je to s tím doporučením dost problematické. Každý jsme jiný a pro mě například jsou skoro nejlepší ta “obrácená doporučení” od Regise :-)))Takže s tím asi hodně opatrně. Osobně bych určitě Fabiana nad Bartoše nehodnotila. Jenže to je právě o tom – hledám v tom jiné věci než ty 🙂

14. Roman Santora
    Santora: OK, nemam s tim problem. Je dobre vedet, ze je na knihu vic rozdilnych nazoru. Ja jsem si odnesl ze cteni negativni pocity, ale to neznamena, ze je chci aplikovat na kohokoliv jineho.

15. Soudruhu nadplukovníku, dovolte mi promluvit!
    Fabiána jsem nedočetl, Bartoše asi ani nebudu začínat číst. Co se týče military SF, dávám přednost Honor Harringtonové 🙂

16. Plukovníci
    Což o to, pro více plukovnických hodností nemusíme do Asie, stačí dvojice SS-standartenführer a SS-oberführer v nacistickém Německu. Nicméně o faktu, že tohle pojetí není pro češtinu příliš přijatelné, svědčí fakt, že obě se překládají standardně jako “plukovník”. V Číně mají opravdu dvě plukovnické hodnosti, což je dáno tím, že používají (vzhledem k početnosti ozbrojených sil) osmistupňovou důstojnickou škálu, na rozdíl od většiny euroatlantické civilizace. Ovšem osmistupňovou škálu českých důstojnických hodností lze dostat velmi snadno kombinací hodností současné AČR a bývalé ČSLA, takže v tom by neměl být nepřekonatelný problém.Jinými slovy souhlasím s autorem recenze – v military sci-fi se s hodnostmi neexperimentuje 🙂

17. To je keců kvůli jedné hodnosti. Mně se to zatraceně líbilo. Na rozdíl od spousty dalších military je to navic hard core science fiction a jsou v ní živí lidi. A konečně se tu pořád nestříli z ekvivalentů kalašnikovů, které mi žerou nervy od filmové Hvězdné pěchoty.

18. Re: Plukovníci
    No, mám takový dojem, že se jednalo o SOUKROMOU armádu, a tam, jak je známo, si hodnosti dělá majitel podle svého gusta. naše ochranka má třeba hodnosti vedoucí směny, směnmistr nebo univerzální asistent :-)))ale to víte, ten důvod proč byli požíráni ti lidičkové, mi nějak neseděl. za to u mě padl bodík dolů.

19. solidni
    Tak zezacatku to nebylo buhvico, ale s kazdou dalsi otocenou strankou se to zlepsovalo a musim rict, ze posledni 3/5 jsem cetl jednim dechem a finale bylo naprosto spickove a ja se budu tesit na pripadnou dalsi knihu T. Bartose 🙂

20. Dobre,zvlastne mne potesilo to ,ze skoro vsichni nakonec pochcipali.

21. ad Killer) souhlas, par hrdinskych smrti na zaver tomu rozhodne pomohlo :-).Jinak jsem to precetl temer najednou a …… na jednu stranu v podstate kopie Marinaku a pouziti vsech moznych klise… na druhou stranu poutava napinava a zabavna oddechovka, ktera se lehce cte, vtahne do deje a rozhodne neni ztracenym casem ani penezi.Ja muzu doporucit 🙂

22. plukovnik
    Zaujimave, ako sa rozhorela debata o nejakom nadplukovnikovi. Zabudate ale na to, ze ak napr., ako bolo spomenute, v Cine a inde nadplukovnik je, preco by nemal byt v tom case, ked sa odohrava dej, nadovazok ked sa NEJEDNA o Cesku armadu, v ktorej, ako vravite, hodnost nadplukovnika nie je…