Gravitace – Na výlet ke hvězdám

Když film sbírá jednu skvělou recenzi za druhou, když o něm James Cameron prohlásí, že je nejlepším z vesmírných snímků, těžko se ubránit nárůstu zvědavosti. A to navzdory pragmatické zkušenosti, v letošním roce tolikrát opakovaně prožívané, že čím větší očekávání, tím větší zklamání. Zapadla do tohoto vzorce i Gravitace?

f2XXRS8

Mexičan Alfonso Cuarón nepatří mezi nejproduktivnější filmmakery dneška. Od premiéry jeho posledního filmu, Potomků lidí – povedené atmosférické sci-fi z budoucnosti, v níž lidstvo ztratilo schopnost množit se – uběhlo dlouhých sedm let. Přitom patří mezi nejobdivovanější tvůrce poslední doby, autory s vytříbeným citem pro vizuální stránku filmu a budování atmosféry. Však to byl právě Cuarón, kdo do původně naivně-pohádkové ságy o Harrym Potterovi přinesl svým Vezněm z Azkabanu, pro mnohé filmařsky nejzdařilejším dílem série, progres směrem k dospělosti a temnotě látky.

Máme říjen roku 2013 a premiéru si odbývá nová, velice očekávaná Cuarónova pecka Gravitace. Po stránce scénáristické minimalistický film, s jednoduchou zápletkou a lineární narací. Nečekejte tedy žádnou metafyziku jako z 2001: Vesmírné odysei Stanleyho Kubricka či hloubání Tarkovského Solaris – naštěstí však nepřišel ani další Armageddon Michaela Baye. Gravitace má v žánru vesmírných snímků nejblíže Apollu 13 Rona Howarda. Máme tu vesmírnou misi při níž tým astronautů (s premiantkou Ryan Stoneovou a derniéristou Mattem Kowalskym) opravuje Hubbleův teleskop. Po stejné oběžné dráze však sviští i úlomky Rusy vyřazené stanice, které vcelku poklidný průběh mise tragicky naruší. Raketoplán a jeho posádka jsou zničeni, Stoneová a Kowalsky odvrženi do hlubin vesmíru bez spojení s Houstonem. Jedinou jejich šancí na přežití je cesta pomocí trysek k nedaleké postarší vesmírné stanici.

Gravitace se tak řadí do subžánru survival snímků, v nichž hlavní postava bojuje o svůj holý život navzdory minimální šanci na záchranu – Pohřben zaživa (Buried, r. Rodrigo Cortés), Útěk do divočiny (Into the Wild, r. Sean Penn), Trosečník (Cast Away, r. Robert Zemeckis) či 127 hodin (127 Hours, r. Danny Boyle). Jejich spojovacím prvkem, a ostatně i důvodem, proč je tato kategorie divácky i kriticky veskrze úspěšná, je divákovo přimknutí k postavě a intenzivní fandění jeho snaze. V tomto směru sahá Gravitace nejdále.

Zásluhy jsou Cuarónovy – opět se ukazuje jeho talent pro audiovizuální složku a dynamiku filmu. Po celých 90 minut nenajdete jediný záběr, který by se nedal označit přívlastkem “nádherný”, na velkém plátně, vše navíc zabalené v – po delší době – vysoce funkčním 3D efektu, má divák pocit, jako by se na zemskou orbitu vydal sám. Emmanuel Lubezki si tentokrát (po pěti neproměněných nominacích, mj. za Potomky lidí, Strom života Terrence Malicka či Ospalou díru Tima Burtona) pro Oscara za Nejlepší kameru může klidně dojít. Člověk se několikrát přistihuje při toulce pohledem, kdy sjíždí na plátně detaily, kochá se jimi a ignoruje fakt, že nejsou podstatné pro vyprávění. Obrazová složka je navíc parádně doplněna hudebním podkladem Stevena Price, poměrně nováčka mezi autory filmové hudby, který emocionální sílu jednotlivých záběrů a scén žene kamsi do výšin.

Bod druhý, dynamika. Film otevírá takřka čtrnáctiminutová scéna natočená na jediný záběr. Další taková se v Gravitaci sice již nevyskytuje, rozhodně je však rychlost střihu snímku podstatně nižší než je u dnešní kinematografie zvykem. Právě pomocí rychlosti střihu Cuarón mistrně graduje – zrychluje a zpomaluje pravidelně, jako na sinusoidě. Alfonso nám ve své Gravitaci, o kterou tak dlouho musel bojovat s filmovými studii, ochotně ukazuje mistrovskou filmařinu.

Znovu dokázal natočit film, který působí až dokumentaristicky věrohodně. Tak jako před očima ožíval svět Potomků lidí, při sledování Gravitace se cítíte jako vesmírní turisti. Skvěle se popasoval i s fyzikálními zákony, ve filmovém vakuu konečně nejsou slyšet exploze a další ruchy, chyby nenajdete ani na pohybech postav ve stavu beztíže.

Jestliže máte ve filmu pouze dva charaktery, budou herecké výkony podstatně více na očích. Cuarón vsadil na George Clooneyho a Sandru Bullockovou. Pravda je, že jim nedává moc prostoru herecky vyniknout nebo zklamat – děj sviští a oni zápolí o své životy, málokdy se dostaneme k melodramatickým výlevům. Především Clooney produkuje za málo peněz hodně muziky, z Kowalskyho udělal sympaťáka, jakých letos na plátně mnoho nepochodovalo. Ani Bullockové nelze nic vytknout, přerod své postavy v ženu, bojující o přežití, zvládla dokonale. Když v závěrečných pasážích ve snaze dodat si sebedůvěry prakticky nepřestane mluvit, přestože v prvních minutách prohlašovala, že: “Na Vesmíru má nejraději to ticho,” nemůžete se neusmát, zatímco jí sveřepě držíte pěsti.

Nutno dodat, že svým postavám Cuarón nic neulehčil. Nárazy s nimi pořádně hází a rozhodně se nemůže stát, že by doputovaly do míst, kam nejnutněji potřebují – vždycky se musí o úspěch rvát až do poslední kapky v dechberoucí, dokonale načasované choreografii. Jenom díky tomu můžete jejich příběh plnohodnotně prožívat – a prožitek je přesně to, oč jde při sledování Gravitace především. Prožitek z viděného, prožitek z emocí, které film probouzí. Nechte svou cynickou stránku doma, nad dvěma klišé, které se ve scénáři s přejednoduchou zápletkou vyskytují, přimhuřte oči a prožijte si Gravitaci naplno. Neodejdete nespokojení.

Jedním slovem: satisfakce. My všichni, kteří jsme byli rozmrzelí letošním filmovým ročníkem, který se nesl ve znamení jednoho velkého zklamání za druhým, můžeme konečně spokojeně pokyvovat hlavami. Cuarón to dokázal.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

13 komentářů

  1. prave jsem prisel z kina a ano, vizual je nadherny i chovani ve stavu beztize vskutku hodnoverne, v IMAXu to musi vypadat jeste lepe nez z klasik kina
    dej je sice jednoduchy,ale jak pise recenzent o tom to neni, ma to pouze ten efekt, ze pozitek z filmu odezni jakmile naskoci titulky, i kdyz ta scena na konci je hodne povedena(minor spoil)-ztezka se postavi s radosti, ze opet muze bojovat s gravitaci zeme
    jedine, co se me nelibilo byly ukrutne dlouhe zabery na obliceje postav, misto toho jsme si mohli vychutnavat zabery Zeme nebo kosmu….

  2. Viděl jsem včera podruhé a rozhodně to na kvalitě ničemu neubírá. Sice už člověk nehltá tolik ty obrázky (což je možná způsobeno rozdílem mezi IMAXem a “obyčejným CineStarem”, kde se druhá projekce odehrála), na druhou stranu mi film přišel emocionálně silnější (snad pro to, že už jsem strávil s postavami dvakrát tolik času?) a myšlenkově bohatší a nápaditější.

  3. Považuji za film a zážitek roku. V Imaxu je pocit vesmíru kolem opravdu vtahující. Obrazová a zvuková (když ne dějová) dokonalost.

  4. Jo, šlo to, ale párkrát mě do obličeje praštila nějaká věc, nad kterou jsem začal přemýšlet a pak mi došlo, že vim kulový, jak to chodí ve vesmíru 🙂
    Ale obraz v kině je úděsnej… byl jsem v IMAXu a o “krystalicky čistém obrazu” si mohu nechat jen zdát.

  5. Já teda nevim, ale krávalu ve vesmíru v tom filmu bylo dost 🙂

  6. Walome
    Jediná nevýhoda v IMAXU je ta jejich 3D technologie – divák musí na plátno pohlížet pod jediným úhlem, jakýkoliv výkyv je hned znát.

    Zvuky tam jsou, ale jen v místech, kde je vzduch. 🙂

  7. Určo? Když tam úlomky satelitu narážej do rakety, tak to dělá kravál i venku – ale teda možná jsem si to zaměnil za muziku.

    Ale jako bavil jsem se, byl to impozantní zážitek, ale jako samotnej film to podle mě nefunguje – až si to pustíš ve čtyry odpoledne na Nově, tak zážitek o 50% klesá 🙂

  8. Walome
    Tak, je to hudba – on je to takový trochu ambient soundtrack, kamufláž.

  9. to Maxim
    No, nikdy neříkej nikdy – já takhle “díky” kocovině viděl na Primě třetího Pána prstenů – na půl dne jsem měl zábavu 🙂

  10. Copak recenze
    ale ten film, fakt, zážitek. Vono už to skoro není scifi, vono se to skoro mohlo stát …
    Jasně, nemohlo. Těch náhod je trochu hodně, Ty stanice jsou zrovna blízko a zrovna na podobné dráze a zrovna se stejným sklonem a zrovna jedna je o 300 km níž a zrovna padá a zrovna ten zážeh kterej je tam dostane je akorát … no ale je to film a ten mi smrdí … dokonalostí.
    Joj, život je krásnej, ještě někdo umí točit a ještě někdo dá hard námět … já mám radost.

  11. *Pohledy na modře zářící Zemi jsou překrásné, neutěšená prázdnota vesmíru děsivá a akce jako nadopovaná amfetaminem. Atmosféra Gravity vás zkrátka nekompromisně pohltí.*
    Příběh tu hraje spíš druhé housle (což je škoda), ale faktem prostě zůstává, že Gravity je o adrenalinovém prožitku a to natolik intezivním a solidně natočeným, že budete určitě odcházet s kina spokojeni. Gravity je film, kvůli kterému se staví velká plátna, neváhejte proto, seberte to dvoukilo a jděte na to, bezpečně se totiž jedná o nejlepší survival one-woman show a pro mě osobně i nejlepší letošní sci-fi.

Zveřejnit odpověď