Gothic 3

Co se stalo s králem RPG, jehož předchozí dva díly si dokázaly najít desetitisíce, možná až statisíce fanoušků po celé Evropě? Kdo vyřkl ortel a kdo mu položil hlavu na špalek? Proč vyvolává tolik rozporuplných pocitů a proč nakonec chtě nechtě musíte dojít k optimistickému závěru, že tak hrozné to přece jen není?

Prosím, představte se

Kdo ještě neměl tu čest setkat se s předešlými díly krásné, vskutku atmosférické počítačové hry z dílny Piranha Bytes a prahne po vyplnění této mezery ve vzdělání, nezbývá, než mu poradit jen jedno – zahrát si první a následně i druhý díl a vychutnávat, vychutnávat, vychutnávat. Příběh, hudbu, atmosféru. Jen vás varuji: lze si vypěstovat slušnou závislost. Ale pokud patříte mezi ty, jak já říkám, „rychlokvašky“, kteří mají nejradši to, co po jednom výstřelu leží nehnutě na zemi a na nějaký ten ucelený příběh a sáhodlouhé dialogy zvysoka kašlete, začněte rovnou třetím dílem. Není v něm ani zbla dlouhých, nudných a nicneříkajících dialogů, na ucelený příběh můžete zapomenout. Pakliže se vám to líbí, směle vpřed a nandejte to těm skřetům, jen co se do nich vejde!

Příběh, dají-li se tak vůbec nazvat odlesky a záblesky různých nepravidelně na sebe navazujících událostí, začíná ve chvíli, kdy se vy, jakožto neohrožený bezejmenný hrdina, ocitnete uprostřed vesnice na pobřeží Myrtany, země, která je už po několik dlouhých let stále pod nátlakem útočících vojsk skřetů. Vesnice Ardea není výjimkou. Skřeti mají za své otroky spoustu zbídačených lidí. Srdce našeho chrabrého reka opět poskočí a ve snaze zachránit podrobené obyvatele se vrhne s mečem vpřed zachránit nebožáky. A tím jste i vy vrhnuti nemilosrdně vpřed. Jako dítě, které se učí plavat a nedosáhne na dno, měla jsem i já ze začátku problém s rozkoukáním se, ale za pár minut jsem se naučila šlapat vodu, přestala polykat andělíčky a zvykla si na nové ovládání, které mi způsobovalo první okamžiky značné obtíže. Víc již neprozradím, abyste i vy měli ten dobrý pocit po úspěšně vybojované bitvě rozporuplných pocitů, začínající nevinně – odlišným ovládání a povedeným grafickým zpracováním v kombinaci s megalomanskými nároky na váš počítač, kterou se teprve rozpoutá válka, kde se proti sobě střetnou dva lišící se názory, ale jaké, na to musíte přijít sami, pokud budete číst dále.

Toho bohdá nebude, aby král RPG z boje utíkal

Stejně jako kdysi v bitvě u Kresčaku Jan Lucemburský, umírá i Gothic hrdinně s hlavou vztyčenou. Vlastně neumírá Gothic jako takový, ale „pouze“ jeho neopakovatelná atmosféra a jedinečnost, zkrátka vše, s čímž byl kdysi tak pevně spjat a kvůli čemu byl tak opěvován. Srdce mu proklálo hned několik faktorů – uspěchané vydání a s tím spojené nesčetné problémy se spouštěním, instalací a hraním, přechod vývojářů Piranha Bytes k novému distributorovi, změna systému boje, grafického zpracování a v neposlední řadě i totální překopání příběhu, který se zvolnil a zjednodušil ve snaze vyrovnat se největšímu konkurentovi – TES IV: Oblivionu, čímž Gothic ztratil i tu poslední špeku originality a stal se stínem jiných, úspěšnějších RPG. Nové hráče možná dokáže uspokojit, avšak ty, jež zažili éru prvního Gothicu, pohlíží na tento díl skrz prsty. Nebýt nádherné hudby, která se snadno vyrovná i velkým a pompézním soundtrackům z velkofilmů a dokresluje prázdná, holá místa anonymního světa, nevím, jak by to dopadlo. Všemi póry na mě dýchá neskutečná komerce a snaha zalíbit se, a to je k pláči. Náznaky atmosféry, vydobyté nádhernou grafikou, shazuje zasekávání po příchodu do městečka či větší vesnice, a ve chvíli, kdy se na scéně objeví větší počet objektů, máte i na silných strojích pocit, že sledujete slideshow.

Boj ala Chuck Norris

Jak už jsem zmínila výše, systém boje se změnil. Totálně. Sama jsem byla zastáncem starého principu, kdy jste si museli dávat pozor na přesné načasování, avšak většině akčněji laděným hráčům se ovládání nezamlouvalo, a tak bylo ve třetím díle pozměněno. Musím však uznat, že jak jsem se tohoto zmodernizování bála, nedopadlo to vůbec špatně. Hlavní hrdina točí mečem jako pravý mistr šermíř a boj je tak velice efektivní, bohužel částečně ztrácíte radost z každého skoleného protivníka, protože jich na jeden jediný klik zabijete rovnou tucet. Každopádně konzumní hráči vyžadující bezbřehou akci a hektolitry krve budou absolutně nadšeni.

A to už zabředáváme do dalšího tématu a tím je grafické zpracování. Na první pohled naprosto uchvátí, ale perfekcionalistické hráče navyklé na téměř dokonalý Oblivion příliš nepotěší. Hra potřebuje doladit. Chatrče, kterými prorůstá tráva, jsou jen začátek, nemluvě o kusech nábytku bez textur či levitujících kamenech. Jako zastánce série přivírám očko, jako kritik nemohu. Vzato kol a kolem, mohli si s tím více pohrát.

Nerudní obyvatelé Myrtany

Jak jsme byli zvyklí v předchozích dílech bavit se s každým a získávat tak potřebné informace, v Gothic 3 je to jinak. Můžete se bavit pouze s vybranými osobami a poklábosení s otroky, lovci či rebely je nemožné, vždy vás odeženou nějakou jednoduchou frází. Zamrzí též dosti osekané dialogy, které byly stěžejními pilíři celých předcházejících dvou dílů a jejich absence je hodně znatelná. Obzvlášť když vás postava odbude jednou větou, zrovna když zoufale potřebujete více indicií pro splnění úkolu. Nezbývá než se ploužit světem a doufat, že si vás řešení najde samo. Nejvíce dokáže otrávit hledání skryté lokace při pochodování jednotvárnou pouští. Na druhou stranu vás postavy většinou samy zavedou na místo určení.

Kol a kolem

Omluvte mne za vskutku spontánní reakce, na Gothicu totiž je paradoxně více pozitivních věcí než těch negativních. Vše záleží na úhlu pohledu. Někomu se líbí to a někomu zas ono. Zkrátka vyhovět nemůžeme každému. To by si měli uvědomit právě ti pánové, jež se na utváření Gothic podíleli a podílí, měli by jej přestat tlačit do zrádného středního proudu, aby ho tam hrdinně potopili. Gothic nikdy nebyl doménou konzumních hráčů – a to bylo jen dobře. Prosím tedy, nepodsekávejte nohy hrdinovi, jež nechtěl být ničím jiným než svým.

Celkové hodnocení

Pakliže chcete hodně muziky za málo peněz, Gothic 3 je ta správná volba. I přes všechny nedostatky se lze dopracovat k závislosti, problémy s kompatibilitou byly vyřešeny sérií opravných patchů, hudba jímá srdce, grafika vypadá opravdu kouzelně a kdo holduje volnějším příběhům s mnoha možnostmi, má vyhráno.

70%

1. Utrpeni
    Gothic 1 a 2 naprosto miluju, Gothic 3 me ze zacatku taktez srazil do kolen a jeho hrani jsem si v cele Myrtane kralovsky uzival a ocistoval mesta od skretu… jenze. Pak prisel Nordmar a snim strasna nuda jednotvarne zasnezene krajiny, a to ani nemluvim o Varantu, ktery jsem doslova jen probehl… Splnil jsem sice totalni vetsinu questu a dokoncil linii, ale… pryc s takto dlouhymi hrami :o))

2. zklamání
    Ke Gothiku 1 a 2 jsem se dostal až o loňských vánocích a to i přesto, že jsem je měl doma už dost dlouho (a moje mladší dítě je zatím dohrálo asi 6 x). G 1 a G 2 nejsou zezačátku příliš uživatelsky přívětivé, ale pokud to překousnete, tak vás čeká skvělý zážitek na několik týdnů. G2 jsem dojížděl ještě v letošním únoru, takže jsem ho měl v živé paměti, když jsem si pořídil G 3. Kdyby jen pořídil – nalil jsem do počítače pár litrů, aby mi G 3 vůbec chodil. No a G 3 – to bylo totální zklamání. Jen málo z toho, co ve dvojce fungovalo, tady zůstalo zachované. Jak to, že se hrdina neumí potápět, když to dřív uměl? Dřív dokázal povyskočit, chytit se a vytáhnout nahoru, teď poskakuje jako blecha… Kde jsou ti srandovní goblini, kteří skřehotají a tlučou klackama do země?… V G3 nejsou žádné ženské NPC (jen 2 harémové tanečnice)… Ať jste na jakékoliv úrovni, v pohodě si vás dá gobliní šaman s firebálkem… G3 není ani tak rozsáhlý, jako spíš přehuštěný – z prvního města běžíte 100 kroků, tam je skřetí hlídka, pátrající po rebelech. Dalších 100 kroků – a ejhle, skrytý tábor rebelů. Po dalších 100 krocích farma obsazená skřety (ti opět pátrají po rebelech). Když vezmete měřítko 1 krok = 1 metr (přibližně), tak je ledový Nordmar vzdálený od rozpáleného pouštního Varantu pouhé 3 km… Takhle bych se tady mohl rozohňovat ještě dlouho, takže radši skončím.

3. Gothic 1 aj dva som dohral (aj datadisk dvojky), ale kym Oblivion mi be6i uplne plynule Gothic 3 mi na minimalnych detailoch seka. Takže som ho dal k ľadu zatiaľ.

4. Gothic(1a2) mám opravdu rád, dohrál jsem je opravdu dostkrát, ale označit je za krále RPG? To bolí, opravdu mě bolí u srdce, když to slyším.A co takové Fallouty, Baldurs Gate(ka), Icewind Dale(ly), Planescape Torment, Arcanum… To jsou co? Císařové? Já vím, ani jeden z nich není 3D, ani jeden z nich není tak akční jako Gothic, ale… Vadí to? A starší RPGčka rovnou vynechávám 🙂

5. TNT
    Tak tak… Planescape, ten sem hral jenom demicko a nikdy na to nezapomenu :o))A kral je Diablo, to je snad vsem jasny :o)

6. Gothic I a hlavně II jsem si opravdu užila a s trojkou čekám, až se nabažím Oblivionu (trochu se obávám, že dopadnu jako Balt a budu muset počkat taky na lepší PeCku). Pro mě osobně je zatím nejlepším RPG scifko Deus Ex (samozřejmě jednička) – super příběh a člověk si mohl vybrat styl hry přímo “na tělo”. Z toho, co jmenoval TNT jsem bohužel hrála jen Fallouty a nedávno jsem stáhla (ehm, chci říct koupila:-)) Planescape Torment a už se na tuhle hru opravdu těším.

7. Imho jste všichni (skoro) vedle 🙂 Napůl pravdu má Jana677 s úžasným Deus Ex, ale pro mně je nejlepší, RPG Vampire the Masquerade:Bloodlines. U téhle hry jsem se bavil jako u žádné jiné a to říkám jako dlouholetý fanoušek a hráč např. Baldurs Gate, Morrowindu či milovaného Diabla…

8. 🙂 DE i Bloodlines… Jejich zařazení je takové… nejisté. Bloodlines je rozhodně více RPG než DE, ale i tak… Kašlu na zařazování, když uslyším RPG tak si představím to, co jsem napsal. Ovšem Bloodlines a DE stejně stojí na špičce mého žebříčku. Jsou prostě skvělí.

9. Pro jedno slovíčko se ti snad srdce nezastaví, jestli to byla bolest převeliká, k nevydržení, neskonale se omlouvám, ale já si svého Gothica budu stále nazývat králem (ostatně je to myšleno i v souvislosti s bitvou u Kresčaku, jako alegorie); snad každý má právo na toho svého krále :). Ostatní RPG mi vůbec nepřipadají horší, ba naopak, nemysli si, že je to kvůli akčnosti. Nevím, jak to popsat, ale je to kvůli té… atmosféře. I kdybyste se na hlavu postavili, pro mne bude mít vždycky větší prožitek first person, je to víc osobní, než u izometrického pohledu. Aby sis nemyslel, že jsem nějaká pseudohráčka, nebo na co si hraju :D, tak já jsem hrála i sérii Might and Magic, na ní jsem vpodstatě vyrostla a vůbec ji nehaním, ba naopak, takže budeme mít dalšího krále 😀

10. Vážení, a čo tak také herné bomby ako Dungeon Master (hra spustiteľná z jednej diskety na ktorú sa súčasne dala aj uložiť pozícia), séria Eye of Beholder, Ishar, TES: Arena, System Shock 2, séria X-COM? Kto si na ne ešte pamätá? Ak si chcete “osviežiť pamäť” a nechce sa vám paprať s nastaveniami DOSboxu, nakuknite sem: http://www.oldgames.sk/ Niektoré hry (a zrejme ich bude stále viac) sú vo forme inštalačného “balíčka”, ktorý obsahuje DOSbox, spúšťací súbor s nastaveniami a vôbec všetko potrebné aby hra išla bez námahy spustiť aj pod WinXP.

11. Fenris13: VtM – Bloodlines byla super, vůbec nechápu lidi, co se na webu chlubí tím, že veškeré body narvali do střelby a upírské schopnosti nepoužívali. Každopádně Deus Ex hodnotím o stupínek výš:-).TNT: pojem RPG by se snad dal aplikovat na každou hru, člověk si zkrátka hraje na něco, čím ve skutečnosti není:-). Ovšem máš pravdu, primárně si každý vybaví takový typ her, jaké jsi uvedl.Morgenstern: Zaklínače jsi hrála? Atmosféru to má výbornou (když teda člověk rozumí polštině a nemusí poslouchat příšerný český dabing).Aramon: Staré dobré klasiky, mačkám slzu v oku. Dungeon Master, trilogie Ishar, Eye of the Beholder – v té době o moc víc fantasy her nebylo, a každá byla jednoduše kouzelná:-). System Shock 2 bych tedy zařadila spíše k těm novodobějším hrám, ale parádní jednička byla skutečná herní revoluce. TES: Arena byla kvůli množství bugů skoro nehratelná, ikdyž člověk samozřejmě musí kladně ohodnotit snahu tvůrců o něco nového, velkolepého… jen to tehdy úplně nevyšlo. Z těch starších dobrých kusů nemůžu nevzpomenout na první stealth fantasy horror “Thief”, nebo postapokalyptickou SF akci “Terminator: Future Shock”. Jóóó, to byly časy – žádné starosti, minimum povinností, dny i noci probdělé v jiných světech… chjo, dnes jsem ráda, když jednou za týden urvu hodinku nebo dvě.

12. Ze začátku mi to přišlo super (až teda na trapně/nudně provedné souboje), pak jsem se začal trichu nudit a přesně jak někdo psal, v Nordmaru propukla nuda naplno…no a nebyt tehle recenze, asi bych si uz ani nevzpomnel, ze to mam porad rozhrane a nainstalovane (a to uz to bude nejakej tyden, co jsem naposledy hral a mam koupenou originalku). Zkratky tohle vás celkem jistě chytne, ale zase rychel pustí:) G2 z datadiskem je mnohem lepsi…

13. Jana677: Já se u Bloodlines nejvíc vyřádil s Toreadorkou – ano, hrál jsem upírku! :-)) – namaxoval jsem melee (ke konci jsou skvělé katany, proti upírům ideální) a z disciplín Celerity – výsledkem byl velice půvabný mlýnek na maso :-)A s tím časem na hraní máš bohužel naprostou pravdu…. 🙁 Dvě hoďky týdně jsou teď maximum…

14. Jana677
    Thief!!! Nejlepsi parba a zaroven jedna z mala her, u kterych jsem skoro nedychal, jak jsem byl posranej a bal jsem se, co na me vybafne na pristim rohu! Pamatujes ty duchy jak uz z dalky tak strasidelne brebentili? Psycho!

15. Ja jsem to teda taky zacal nedavno mydlit a je pravda, ze to ma u me uplne opacny prubeh nez Gothic 1 (dvojku mam doma, ale nehral jsem). U Gothicu 1 chvili trvalo nez me drapnul, Gothic 3 ze zacatku parada, opravdu nadherna krajina. Ted jsem ale uprostred souboju v kralovskem meste a ty boje jsou utrpeni, o dementnich spolubojovnicich radsi nemluvit…

16. 2 Samwise: že váháš, tahle hra chtěla pod židli nočníček:-). Nebo spíše celou latrínu:-DDD. Kardiaci, ruce pryč:-D.2 Radek M.: Dvojku “Gothic” jsi vynechal? OMG, proč? Podle všeho jde o nejlepší díl série (určitě lepší oproti jedničce, podle ohlasů a komentářů zřejmě lepší než trojka).

17. To Jana:
    Nejdřív mi dvojka nešla na compu spustit, pak jsem si od kamaráda půjčil GOLD verzi z Levelu, ta sice šla spustit, jenže jsem si zároveň půjčil i trojku, zkusmo ji tam taky nahrál no a ta krajina mě dostala. Venku bylo zrovna hnusně:-)

18. Zaklínač
    Jana677 – 19.11.2008 9:35:00: Zaklínače jsem bohužel nehrála, jen demo, brousím si na něj zuby už hodně dlouho, knížky Sapkowského naprosto miluju. Počítám s tím, že až pojedu do Rakouska, koupím si hru v němčině, ta čeština mne absolutně odradila.

19. Spíš než Gothic mně chytil Morrowind – úžasná volnost pohybu a krásná hudba… Jinak jediné dvě hry, u kterých jsem se málem po… strachy byly Sacrifice a hlavně Aliens vs Predator 2…hrát za mariňáka chtělo fakt silné nervy. Teď bych chtěl vyzkoušet Dead Space, to vypadá skutečně skvěle….

20. Re: Fenris 13
    AvP2 jsem bohužel nedohrála – nějak mi na ty temné chodby nestačil orientační smysl a byla jsem z toho věčného bloudění notně frustrována… ale někdy to plánuju zkusit znova:-). A Dead Space opravdu vypadá skvěle, tak snad taky jednou… Bóóóže, já už těch her a knížek na někdy “do budoucna” mám tolik… snad se dožiju důchodu – budu důchodkyně pařanka a knihomolka:-))).

21. Morgenstern – no, Zaklínač teď vyšel znovu ve speciální edici, kde si, podobně jako u filmových DVD, můžeš vybrat jazyk titulků a dabingu…

22. Mě nejvíce zklamal ten boj. Zůstalo z něj jen jedno: hráč zaútočí a nepřítel jen tupě ustupuje dozadu. Párkrát se po Vás ohne, ale to je vše. Boj je pro mě nudný. Jednička byla nej.Králem RPG je Baldur´s gate série…

23. Dragonlord: To nemůžu souhlasit. BG jsou dobrý, hlavně dvojka, ale DaD podle mě nejsou moc dobrej systém na počítačovou hru…

24. gothic, hry a vobec…
    ach gothic, gothic, kam si sa to za tie roky prepadol?prve dva boli obcas az prehnane komplikovane, no aspon viac vydrzali, treti az moc lahky a navyse s tou “stabilitou”..ktora nakoniec viedla k padu piranha bytes a ak ste trochu sledovali posledne dianie tak viete ze jowood sa musel hracom ospravedlnovat za naozaj desne spraveny datadisk…ako to si uz neviem dost dobre predstavit ako musel byt odflaknuty ten, ked povodna 3ka pada este aj po piatom community patchi kazde tri hodiny(vacsinou, obcas ked ma clovek blby den tak aj kazdu chvilu) a nikto s tym nic nevie spravit(znama: “where is the guru?”chyba)..ako prve dva boli sice tazke ale aspon to bol zazitok..trojka…pche…naozaj, ako tu uz niekto povedal, prec s takymito nedorobkami.a btw…pre mna budu navzdy krali vsetkych RPG Baldur´s Gate a vobec veci od magov z Biowaru a dnes uz dedusko rpgciek – Might & Magic 6 …(sry Bethesda, ale ani Oblivion ma akosi nepresvedcil ze high-end 3d a zjednodusovanie je pre RPG naozaj lepsie…fanusikovia modernych rpg-vsehomixov(co je jedna z veci ktore sa mi pacili na starych gothicoch, ze sa to vobec nesnazilo ist do mainstreamu) – ma sice za toto poslu kamsi, ale nech…nevedia o co prisli)naozaj mi pride, ze ak sa okolo roku 2000 vravelo ze rpg zaner melie z posledneho, a buduce roky sa to snazili vsemozne vyvracat, tak naozaj dobrych rpg sa doteraz urodilo dost malo, isto oblivion bol zabava, ale morrowind mi prisiel lepsi, nie kvoli obtiaznosti, ale dnes to hlavne na rpgckach vidno, ze dizajn prostredia tak, aby sa pre hraca nestalo nudne po niekolkyh hodinach/max. 2 dnoch hrania a system hry rutinou je postaveny daleko daleko za co najlepsi engine, fyziku s co najviac koliziami(ale hlavne ze nicitelny teren kde nic tu nic, ale hlavne ze “nas engine je schopny zobrazit az xxxx koliznych objektov na scenu, ktora nastane naozaj len vo vynimocnom pripade, ak vobec)..spravidla cim vacsi distributor tym viac zasahuje tvorcom do vyroby a potom to poriadne vidno(cest vynimkam… prave bioware, hoci ich vzkriesila, EA si vydupali pomerne slusnu nezavislost, blizzard neratam…ti sa pri svojich vysledkoch musia zodpovedat tak jedine Sargerasovi:)mozno to bolo na starsich hrach to, co pri nich drzalo nas hracov aj po niekolkych prejdetiach – to ze nie vsetko bolo dane a clovek tak mohol bud to vsetko co mu tvorcovia ponukli akceptovat a nejak sa tym dalej nezaoberat, alebo si ten zazitok nejako sam dotvorit vo vlastnej hlave miesto toho aby to pevne nadiktoval engine s Xk polygonmi na postavu a xxxxXxxxx texturou.Veru malo studii dnes vie robit hry ktore vydrzia viac ako jedno prejdetie a tym patri podla mna vsetko absolutorium, tak ako nie vela novych hier ma takzv. cestne miesto na mojom disku 🙂

25. Připojím se k všeobecnému skuhrání nad úrovní současných PC her. Ty nejlepší RPG jsem hrál na počítači z roku 1999 s harddiskem 8 GB (dneska vám Visty sežerou jen samy o sobě 11 GB). Do mého soukromého top 10 patří již zmiňované BG 1 a 2, Fallout 1 a 2, Jagged alliance 1 a 2, překombinované Arcanum, ale především Planescape Torment. Takovéhle hry už se dneska nevyrábějí. Já osobně si myslím, že herní byznys ovládli výrobci komponentů, kteří nás prostřednictvím her nutí neustále upgradovat PC. Účelem výroby her už není prodávat hry, ale prodávat “železo”.

26. Mně se k mé nemalé radosti minulý týden podařilo rozchodit Planescape Torment… když je člověk zvyklý na Oblivion, tak z grafiky 9 let staré hry vážně oči přecházejí:-). Ale doufám, že mi příběh dá zapomenout na mizerné rozlišení.

27. stará grafika
    To Jana677: jediný problém je ten, že grafika starých izometrických her byla dělaná na menší monitory. Na současných velkých monitorech je jaksi “naředěná”. Syn teď hrál Planecsape Torment na notebooku (menší monitor) a tam to vypadalo naprosto OK (máme starou placku, která vyšla jako příloha SCORE a chodí nám na XP i na Vistách)

28. Gothic
    neviem co to tak zhadzujete … ja som si kupil gothic 3 a nevedel som sa od neho odtrhnut lebo ma na tejto hre zaujal dej a vobec si nemyslim ze bol sklamanim … no az na ten system boja 😀 … ba naopak myslim ze programatori boli schopny az na tento detail splnit ocakavania … aj ked je moja naj hra seria baldurs gate myslim ze gothic sa moze bez problemov radit na 2 miesto

29. Planescape Torment je RPG s nejlepším příběhem všech dob.

30. Přesně tak, Planescape je prostě suverénně nejlepší. BG jsem samozřejmě hrál a dohrál a byl spokojen, hlavně s dvojkou, ale upřímně musím říct, že podle mě není DaD systém moc vhodnej na počitačovou hru (a nejen proto jsou oboje NWN hrozný). Fallouty byly bezva, i kdyaž dvojka mě pak už dost nudila. No a z poslední doby je skvělej Zaklínač, ten se opravdu povedl, i ten příběh je dobrej.Co wizards and warriors (nebo starší wizradry 7), nehráli jste? Majo: Sorry, ale G3 prakticky žádnej příběh nemá. To na něm bylo nejvíc frustrující.

31. priznavam ze nemaju temer ziadny poriadny dej pretoze od deja na rozdiel od predchodcov bolo dost vyrazne upustene a koncentrovali sa hlavne na grafiku … ale aj tak si myslim ze hra nebola az tak mizerna ako bola ohodnotena … samozrejme je to vec názoru.S tym BG a Planetscape sa asi nezhodneme ale sak som to uz povedal je to vec názoru 🙂 … NWN ale priznavam ze nebolo nič moc

32. Už jsem to tu psal, ale: Vaaampire….Blooodlines :-))) Imho jednu z nejlepších story má již zmiňovaný Deus Ex, což JE rpg jak řemen….bratři Dentonové mi k srdci přirostli nesmírně. Z rpg bych pochválil ještě např. Fable, příběh průměrný, ale ten rozvoj hrdiny :-)Wizardry jsem hrál VIII – tu poslední a bylo to moooc dobré.

33. Fenris: Souhlasím až na tu Fable, ta mě moc nebavila. Bloodlines a Deus jsou skvělý hry. Majo:Mě se G3 taky líbil, reagoval jsem na to žes ve svém příspěvku napsal “ebo ma na tejto hre zaujal dej” a teď jsi uznal že “priznavam ze nemaju temer ziadny poriadny dej” 🙂

34. Ahoj lidi jemi 15 let a prome gothic 1 byly nezapometuty zazitky kdyz sem ji dohral hralo me u srdce a to vam rikam po pravde gothic 2 no co k tomu dodat tome nejak jako moc nebralo dohral jsme ji sice ale nejak me to preslo protoze pribeh byl hodne deobrej aleto je tak vsechno co muzu rict dobreho o druhem dilu tam jak bojujes to je hruza jako fakt no o tretim dilu jako hral jsem to na norbuku ale jelikoz semi to sekalo jako prase tk moc nwm ted sem dostal novej komp kde mi to pojede bez problemu takze se nani tesim nejvic me zaujalo na 3 sty boje to je jako parada od predchozich dilu si myslim ja no 🙂

35. Super
    Me bavily vsechny dily Gotika je pravda ze 1,2a Noc Havrana byly lepsi ale porad me bavi i 3 dil teto supet hry-jediny co bych vytknul je to ze je postava bud strasne silna nebo slaba potvora vam bud neda zadnou praci nebo vas s klidem polozi

36. No, Gothic 3 a Oblivion jsou pro mě zklamání. Uvidíme, jak chce Atari znovu oživit hry na licenci dungeons and dragons. Brzo vydají Dragon Age, takže také uvidíme Bioware zase v akci.

37. ahoj chtěl sem se vás zeptat proč když normálně nainstaluju gothic 3 tak mi po dvou nějakejch videich ukáže tabulka where is the guru a hra už nejde hrát,moc mě to štve protože sem velkej fanda gothicu a moc bych jí chtěl hrát tak mi prosím dejte odpověd bud sem nebo na email 1993Dan@seznam.cz moc vám děkuji

38. hra gothic 3
    ahoj chtěl sem se vás zeptat proč když normálně nainstaluju gothic 3 tak mi po dvou nějakejch videich ukáže tabulka where is the guru a hra už nejde hrát,moc mě to štve protože sem velkej fanda gothicu a moc bych jí chtěl hrát tak mi prosím dejte odpověd bud sem nebo na email 1993Dan@seznam.cz moc vám děkuji

39. No, Gothic 3 právě není zrovna nejstabilnější hra. Ze všech dílu je nejpadavější a nejzabugovanější (ano, konečně jsem se k tomu dobral.)Ten “Guru” se mi už taky párkrát objevil, je to vlastně výpis chyb, kvůli kterým se hra ukončila. Důvodů může být několiv Visty(ta hra je očividně naprosto nesnáší, XP jsou na tom lépe), grafická karta…. A jinak, G3 mi příjde docela zajímavá. Styl boje je oproti předchozím docela tragický, ale co už. Prostředí je fajn, grafika taky, “nový” styl levelování – či spíše možností kam cpát body – je skvělý. Ale ta stabilita :-/

40. No děkuju ale stejně vůbec nevim jak se toho zbavit protože vlastně ta hra je skoro spuštěná a najednou tohle ale mám xp tak nevim ted si budu kupovat novej notebook tak snad na to pujde

41. 2 Dan v:
    Předpokládám, že sis nainstaloval nejnovější patche? A jinak zkus odpovědi hledat na herních diskuzních fórech, třeba u Oblivionu mi rady fanoušků snížily “padavost” hry tak o 60%.