Gothic Complete Collection (PC hra)

Sháníte nějakou zábavu na dlouhé podzimní večery? V tom případě by vás mohlo zajímat, že u nás vyšly všechny díly počítačové RPG série Gothic v jednom balení. Kdo by se nechtěl vrátit do staré známé důlní kolonie, na ostrov Khorinis či do království Myrtana? Cože, že jste o Gothicu nikdy neslyšeli? V tom případě čtěte recenzi.

Gothic Complete Collection

Gothic – opravdu existuje počítačový hráč, který by neznal tohle jméno? První díl této série spatřil světlo světa v roce 2001. Od té doby uplynulo hodně času a bylo vydáno hodně her, avšak Gothic nikdy neztratil svůj lesk. A to neplatí pouze pro první díl. Není mnoho her, které by si časem získalo srdce tolika hráčů. Samozřejmě, při vydání prvního dílu nikdo nemohl tušit, že se hra jednou zařadí například po bok věhlasné RPG série The Elder Scrolls. A že je budou dokonce jednou mnozí porovnávat. Piranha Bytes, autoři Gothicu, se stali stejně populární jako jejich hry. Je to o to zajímavější, že na začátku se v podstatě jednalo o partu nadšenců, a o to příjemnější, že se od té doby moc nezměnilo.

Příběh všech dílů Gothicu je velice obsáhlý a vystačil by na samostatné knižní zpracování. Takže pouze stručně. V prvním díle jste, coby vězeň, vhozeni do trestanecké kolonie na ostrově Khorinis, kterou obklopuje magická bariéra a která má za úkol těžit magickou rudu. Tu potřebuje království Myrtana na boj proti orkům. A tak trestanci týden co týden posílají rudu na okraj bariéry, aby ji mohli vyměnit za potraviny a potřebné vybavení. Zajímavý začátek, že? A to si představte, že vás čekají desítky hodin při prozkoumávání zmíněné kolonie. Nikdo vám nebude bránit, kam smíte a kam ne, pouze přirozené překážky v podobě divoké zvěře a magická bariéra. To je mimochodem výsadou všech her od Piranha Bytes. Svět je maximálně otevřený, avšak než se budete moci někam dostat, budete potřebovat lepší vybavení, a to rozhodně není zadarmo.

Mnohým hráčům bude připadat ze začátku hra těžká, obzvláště pokud jsou zvyklí na lehkou obtížnost většiny dnešních her. Avšak o to větší potom budou mít radost z každého lepšího kousku své výzbroje. A to je to, co dělá celou sérii tak krásnou a odlišnou od všech ostatních. Piranha Bytes kladou také důraz na detail, jejich světy nejsou největší, ovšem každé zákoutí, každá jeskyně skrývá nějaké překvapení (Gothic 3 je výjimkou), vše má svůj smysl, a tak než se podíváte například do nějaké jeskyně chráněné silnou stvůrou, budete svou herní postavu muset hodně zlepšit.

Ale zpět k příběhu. Ve druhém díle (všechny hry už jsou dlouhou dobu vydané, takže si snad můžu dovolit nějaké spoilery) se bezejmenný hrdina (mimochodem nenapadá mě žádný jiný bezejmenný hrdina, který by byl tak slavný) vrací zpět na scénu. Po dobrodružství v prvním díle, zabití mocného démona a osvobození trestanecké kolonie se tentokráte pouští do boje proti ještě většímu zlu. Na řadu totiž přijdou draci a vy budete mít šanci stát se jejich katem. A řekněme si na rovinu, v které hře máte možnost bojovat proti opravdovým drakům (rejpalům musím připomenout, že Gothic 2 vyšel dlouho před Skyrimem)?

Po druhém díle přišel datadisk Noc havrana, který přinesl novou sadu úkolů a dokonce nový kontinent na prozkoumávání. Hlavní roli v něm hraje Raven, bývalý rudný baron z trestanecké kolonie, který se zmocní mocného artefaktu boha Beliara a chystá se s ním napáchat velké škody. Na vás samozřejmě je, abyste ho zastavili.

Třetí díl se odehrává v království Myrtana. Po zabití nemrtvého draka na konci druhého dílu se bezejmenný hrdina vydal z ostrova Khorinis na Pevninu. Tam ale na něj čeká nemilé překvapení. Orkové vyhráli válku s lidmi. Je tedy pouze na hráči, zda se přidá k lidským rebelům, či na stranu orků (a věřte mi, rozumný člověk to po dohrání prvních dvou dílů neudělá). Trojka přinesla mnohem větší herní prostor, než předchozí díly, avšak na úkor oné obdivuhodné detailnosti (po procházce pouští každý pochopí, o čem mluvím). Hráč mohl cestovat po severské zasněžené krajině, klasické krajině mírného pásma či po vyprahlých pouštích.

Poslední hrou, kterou obsahuje Gothic Complete Collection, je datadisk ke třetímu dílu s názvem Forsaken Gods. Ten obsahuje cestu bezejmenného hrdiny až na samotný Myrtanský trůn. Tím se uzavírá celá trilogie. Z trestance králem. No není to úžasný příběh?

Ačkoliv existuje ještě čtvrtý díl s názvem Arcania: Gothic, nejedná se již o dílo Piranha Bytes a mnozí fanoušci série jej také nepovažují za oficiální pokračovaní. Mimochodem ačkoliv je celá tato kauza trochu složitější a místa na recenzi není tolik, můžu prozradit, že práva na Gothic jsou opět v rukou Pirnaha Bytes. Takže kdo ví?

Teď již něco málo k hernímu principu a technickému zpracování. V jako každém RPG je cílem hráče zisk zkušeností, a to zabíjením nestvůr a plněním různých hlavních a vedlejších úkolů. A ty jsou, věřte mi, v tomto případě občas velice originální a zábavné. Soubojový systém byl zejména v prvních dvou dílech podroben velké kritice, já osobně jsem si však na něj zvykl bez problémů a musím říct, že není od věci nemuset zase jednou klikat myší jako blázen. Zbraně na výběr jsou podobné jako u ostatních her stejného žánru. Do ruky se vám tedy dostane meč, sekera, palcát, štít (až ve třetím díle), luk, kuše, no prostě staré známé středověké kousky. Co se týče grafiky, už to není, co bývalo, ale v tomto případě bych řekl, že zde není stěžejní, a pokud se plně zanoříte do příběhu, nebude vám nějaká technická zastaralost vadit. Žádné velké chyby (ach, ten třetí díl) hry neobsahují. Celkově se připravte na herní čas okolo několika desítek až stovek hodin.

Série Gothic je pro RPG nadšence, ale i ostatní počítačové hráče legendou, a pokud si tuto legendu chcete vychutnat pěkně pohromadě a za rozumnou cenu, potom nezbývá nic jiného, než vám Gothic Complete Collection doporučit. Za zmínku stojí, že balení obsahuje také stostránkový artbook na náměty třetího dílu. Artbook je v angličtině a je plný hezkých ilustrací včetně popisů a textů od vývojářů.

Čtěte i další recenze na PC (a jiné) hry.

Adam Seicherstein (redaktor)

adam.seicherste­in@fantasypla­net.cz