HOcz.org – virtuální Bradavice pro každého

Na počátku byla myšlenka spojit fandom Harryho Pottera. Mezi prvními nadšenci se skrývali i dva ambiciózní mladíci – geniální programátor a mazaný designér. Oba dali projektu maximum ze svých vizí a povedlo se jim přivést na světlo internetu gigantické dílo. Řeč je o projektu HOcz.org, který se konečně dostává pod drobnohled redakce FP. Má snad tohle textové RPGčko nějaká mouchy? Je doopravdy tak senzační, jak by se na první pohled mohlo zdát? Čtěte a dozvíte se vše podstatné!

HOcz.org

Textové RPG – o co se jedná?

Tenhle typ, většinou internetových, RPG staví na základních kamenech Dračího doupěte. Na internetu jde buď o online chatovací místnosti, nebo diskuzní fóra, kde skupinka hráčů manipuluje se svými hrdiny prostřednictvím textových vzkazů na pozadí nějakého příběhu, který jim v obvyklých případech načrtne a řídí Pán jeskyně/Game Master/ Vypravěč atp. Od samotných hráčů se pak očekávají úměrné reakce na odehrávající se děj. Velikými klady takových her bývá časová nenáročnost, trénování racionálního myšlení, podpora hráčovy fantazie a v neposlední řadě i umožnění solidního rozšíření často rodného jazyka, jelikož je v takových komunitách kladen velký důraz na správnou gramatiku i kultivované, a především do daného světa se hodící vyjadřování (porušení etických norem je vždy trestáno příslušnými omezeními hráčových možností).

O projektu obecně

HOcz.org se snaží napodobit prostředí světa slavné spisovatelky J. K. Rowlingové. Ačkoliv prostředí je zavádějící pojem, neboť prvních sedm let se hráč nepodívá v podstatě jinam, než na Bradavickou školu čar a kouzel. Omezeně ještě do kouzelnické vesničky Prasinky a na Příčnou ulici v Londýně. Aby byla dějová linie svižnější, systém je naprogramován na časovou duplicitu alias dvojité zrychlení. Tedy čas zde ubíhá dvakrát rychleji, než je tomu v normálním světě. Uživatel tak stihne vystudovat dva ročníky za dobu jednoho.

Příběh vedou profesoři a jiní zaměstnanci hradu. Pro vystudované občany pak sami občané – u těch se už jaksi počítá s vyzrálostí i spolehlivým přístupem, jsou jim proto udělovány vyšší pravomoce. Školní rok trvá pouhých pět měsíců; v době prázdnin se hráči seznamují s nováčky, takzvanými předškoláky (značení v systému šedou barvou). Jména studujících jsou v chatovacích místnostech rozlišovány barvami kolejí (zelenou, červenou, žlutou a modrou); jména profesorů a občanů pak bílou a béžovou (lososovou). Projekt se řídí striktními pravidly, s nimiž jsou příchozí hráči seznamováni hned na začátku registračních období (vždy kolem pololetí roku) za pomoci speciálního rozřazovacího chatu, kde se buď dozvíte, že jste byli vpuštěni do ostrého provozu, anebo v horší variantě si musíte cca dvouhodinovou lekci opakovat do té doby, než vás instruktoři uznají za kvalifikované.

Zázemí a grafická stránka projektu – oprávněná chlouba?

Na milé zázemí a kolektiv projekt ročně naláká stovky nových uchazečů. Nutno říct, že zcela oprávněně. Na internetové scéně je tak jevem nevídaným a je možné konstatovat, že tuhle suverenitu může HOcz závidět i leckterý i přes desítku let zavedený webový portál. Snad si vedení vyšlapalo k prvenství cestu bodláčím, ovšem v současné době nepochybuji o ovoci, které oslavně vychutnává.

Vyjma chatovacích sekcí je možnost další, nonRPG konverzace mezi obyčejnými studenty i vedením, zpravidla nezávisle na postavení, v rubrice RPG diskuze, což je vlastně docela běžné dotazové fórum. Obdobou jsou potom nástěnky individuálních kolejí, profesorského sboru, RPG týmu apod. Přičemž odpovědi na všetečné a fakticky neustále se opakující otázky jsou v hojné míře zodpovídány s úctyhodnou vlídností, což si troufnu označit za prioritu celé hry. Ano, slušnost, kolegialita a flexibilita jsou tady opravdu na vysoké úrovni.

Všechny sympatické pozitiva potom zvýrazňuje jednoduché, přesto dobře promyšlené grafické provedení. Střídmý tabulkový design má ve středu hlavní obsah webu, který obtéká tenký rám s dalšími částmi hry. Barvy, font i podkladový obrázek jsou sladěny, takže hraní je příjemné i po nesčetném množství probdělých hodin. Jako bonus je uživateli nabídnut výběr asi pěti vzhledů.

Výuka a hrad

Když jako jedenáctiletí kouzelníčci a kouzelnice nastoupíte do světoznámého Bradavického expresu, účastníte se prvního ostrého dobrodružství se svou postavou. Profesoři dle zvyku jedou vaší první jízdu s vámi a jako vypravěči mají vždy přichystanou nějakou tu zajímavou zápletku, která se jako mávnutím kouzelného proutku na konci cesty rozuzlí (při větších questech mohou pokračovat i v průběhu celého školního roku, ovšem tak nějak už zpovzdálí: dočtete se o nich třeba v pravidelných vydáních Denního věštce). Otrlejší a zvědavější hráči se do takového dobrodružství zamotají bez mrknutí oka. Ačkoliv je patrné, že máte-li postavu spáče, který pouze studuje a nezapojuje se do dalšího bradavického života, probudíte se v konečné stanici a o čerstvých událostech se dozvídáte až při slavnostní večeři na konci roku, anebo až po ní, v kolejním společenském sále.

Asi po týdnu od zařazovací slavnosti, která probíhá v duchu totožném s knižními předlohami, je spuštěn zápis na výuku. Už tehdy si hráč vybírá čarodějné obory, v nichž se hodlá specializovat. Samozřejmě jako v každé pořádné hře zaměřené na magii, i na HOcz.org je možné je nejrůzněji kombinovat. Následné vyučování je prováděno prostřednictvím vyvěšovaných výkladů na katedrách náležejících předmětů, kde je studentovi umožněno číst je i zpětně. Na konci každé hodiny/výkladu je zadán domácí úkol, který hráč musí do řádného termínu vypracovat a poslat sovou (projektovým e-mail rozhraním). Tu a tam je do výuky zařazena i praktická hodina, čili trénink naučených zaklínadel v reálném čase v jedné z chatovacích místností.

Bradavický hrad byl vybudován ve stejném stylu, jak ho známe z knih. Díky bohům není natolik komplexní, a proto není jakýkoliv map zapotřebí. Hráč není zaměstnáván zbytečnými přechody mezi lokacemi či nadbytečnými obrazy. Veškeré prohlížení webu je záležitostí dvou až tří kliků.

Rok 2080+ přináší novou historii, nové hrdiny i padouchy a nový řád

Jak si račte všimnout, příběh hry nepokračuje tam, kde knižní skončil. Dějiště projektu nyní navazuje na knižní události po 84 letech. Příběh o Harrym Potterovi je jen historickou vsuvkou rozsáhlých dějin kouzelnického světa, stejně jako jeho představitelé. Harry, Ron, Hermiona a bývalý profesorský sbor jsou již dávno po smrti. Z jejich potomků se stali usedlí čarodějové žijící normálními životy. Jejich vnoučata se možná pohybují mezi studenty vyšších ročníků. Někteří již zakládají rodiny. Na hrdinství třetí černokněžnické války se v každodenním shonu takřka zapomnělo. Ožívá pouze při hodinách Dějin čar a kouzel.

HOcz.org má vlastní klaďase i záporáky. V současné době se hovoří o zcela neokoukaných lidech – ředitelce Alex G. F. Essaouir, poraženém černokněžníkovi Williamovi C. Cairovi, ministru kouzel Dereku Hasturovi či kolejních ředitelích Nyneiv Danae al´Mearové (Zmijozel), Drusile Addamsové (Nebelvír), Alexovi Petrovi (Havraspár) a Morisovi Albertsonovi (Mrzimor). Všichni jsou osobnostmi budoucí doby, všechny postavy jsou do detailů propracované, každá hovoří vlastním slangem, každá má své návyky i zlozvyky; rodinné zázemí, trable i radosti.

Pozvání do říše snů

Dost těžce se kritizuje hra, která má jen málo negativ. Kromě pevně stanovených registračních období, na něž noví hráči musí bedlivě číhat jako kočka na myš, aby je nepropásli, vlastně ani nemám jaká zmiňovat. HOcz.org je o trpělivosti uživatele, jemuž prostě nezbývá nic jiného, než pilně studovat přes čtyři léta. Avšak ubezpečuji vás, že výsledek je doslova medový. Po úspěšném složení závěrečných zkoušek (OVCE) v sedmém ročníku se ze studentů stávají občané Kouzelnického světa a většinou je jim automaticky přidělen post externího Vypravěče zdejšího dění či plánovaných questů. Což znamená, že jste za odměnu povýšeni do neustále se rozrůstajících řad vedení. Projekt považuji za největšího giganta mezi českými textovými RPG hrami především pro jeho zpracování, racionální vývoj a originální příběh.

Chcete se stát jeho součástí, nahlédnout do mozaiky týmového úsilí a poznat nadšence ságy o Harrym Potterovi, kteří vám převrátí život naruby? Odpovídáte-li kladně, přejděte na oficiální stránky projektu a projděte branami proslulé školy mladých čarodějů a čarodějek: hocz.org

Klady:

• příjemná komunita
  • věrohodné prostředí světa Harryho Pottera