I Am Alive

Lidstvo se považuje za pány tvorstva. Shlíží na ostatní s absolutní lhostejností, anebo odporem. Přírody si váží jen jako bohatého zdroje surovin. Nemá slitování s faunou ani flórou. Dalo by se tedy očekávat, že ani příroda nebude mít s lidstvem trpělivost do nekonečna. Natož pak nějaký soucit. Neotřelý námět postapokalyptické hry I Am Alive nám odhalí způsoby, jimiž by příroda byla schopna smést člověka z povrchu zemského. Nebo alespoň většinu z nás…

I Am Alive

Jste-li zapřisáhlými lidumily, titul vás zaujme. Dějová linka totiž sází na emoce, vzpomínky, touhy, ale i na pudy člověka. Jako hráči se vžijete do role Adama, který se vrací do Haventonu za svou rodinou (manželkou a dcerou). Jediným, přímým úkolem, který se nabízí, je pak prozřetelná snaha ženy ve zdevastovaném městě naleznout. Ač je příběh prošpikován dějovými překážkami, nedočkáme se žádných vedlejších úkolů ani srdcervoucího happy endu, což z titulu nakonec činí zábavu na jedno použití.

Katastrofa, kam se podíváš

Grafické zpracování nepatří mezi nejhorší. Pomineme-li celkovou jednotvárnost, krásně chmurná atmosféra plná precizně vyladěných temných barev vás uchvátí. Deprese na vás bude padat z každého rohu jako kusy omítky. Úzkost se na vás bude snášet s oblaky prachu chátrajících budov. Nekonečná spoušť je potom podbarvena výtečnou klavírní hudbou. Zkrátka se ocitáme na obstojně vyvedeném konci světa.

Horolezci, horolezkyně, horolezčata – tahle písnička zazní v uších asi kdekomu hned ze samotného začátku. Vývojáři z Ubisoftu mají patrně ve šplhání velkou zálibu. Pokud ne, člověk by se až vsadil, že se jim pod kůží uhnízdil pavoučí mužík, protože šplh je v I Am Alive vymazlen do neuvěřitelných detailů. Oproti obyčejnému pobíhání městem je to docela příjemná změna, jelikož jak už to tak bývá, zdánlivá volnost v ulicích města se nakonec ukáže být nefalšovanou iluzí: vlastně až na pár zmiňovaných odboček je cesta jasná a předem vytyčená – jdi za nosem a neohlížej se, návratu není!

Soubojový systém u titulu překvapí. Jestli v dobrém slova smyslu, záleží pouze na chuti a postoji hráče. Hra je totiž situována, zdá se, do vícera Marvellovských parodií. Adam si v bitkách vystačí výhradně s lukem (a jedním nezničitelným šípem, který lze znovu a znovu sbírat a zase vystřelovat). Samo sebou narážím na klaďase Hawkeye. Podobnost je takřka nevyvratitelná, když se náš hlavní hrdina posléze ujímá i pěkně zakrvácené mačety.

Úsvit je nadějí

Hodně se sází na psychologii i racionální uvažování. To znamená, že při šplhu jste závislí na hrdinově výdrži, která velmi rychle klesá, a proto je nutné často odpočívat (hledat plošiny), tudíž trasu předem plánovat. Neobvyklé tu není ani cílení prázdnou pistolí na bandu znásilňující nebohou dívenku a vyhrožovat bezprostředním zastřelením. Načež zvláštní není ani reakce chuligána, který si k vaší zbrani přitiskne čelo a čeká, až vystřelíte. Každé NPC je jedinečné z hlediska úrovní odvahy a strachu, vyplácí se tedy volit při vyjednávání správnou taktiku. Někdy Adamovi nezbude nic jiného, než nebezpečí obejít. Vlastní život je prostě až příliš cenný.

Voda je tu základním kamenem. Jste-li bez vody, trpíte žízní. Všudypřítomný prach se vám usazuje na plících, a tím pádem se při běhu více zadýcháváte. Chvála technologiím se ve hře vyskytují i plynové masky, a proto lze problém dříve nebo později odstranit. Jídla je málo a pouť daleká. Psychologie a racionalita se zkrátka ozývá ze všech zákoutí. Z technické stránky by byl hřích opomenout skvěle naskenované pohyby i poměrně zdařilý dabing aktérů.

Shrneme-li fakta, titul se může pyšnit suprovou atmosférou, z níž bude mrazit na zátylku i leckterému otrlému hráči, realistickými detaily, psychologií a pojetím soubojového systému. Jinými slovy: hra je určena nejen fajnšmekrům žánru, ale i skeptickým jedincům, protože I Am Alive má opravdu co nabídnout, i když toho pochopitelně není tolik, kolik by si hráč přál.

Klady:

  • grafika
  • originální atmosféra
  • šplh
  • racionalita přežití

Zápory:

  • mizerný příběh
  • krátká hrací doba
  • absolutní neznovuhratelnost
  • absence vedlejších úkolů
  • občas nevyvážená umělá inteligence

Přečtěte si i recenze na další hry.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

4 komentářů

  1. Adam? To tam je někde řečeno? Já teda myslim, že nikoli. Nesouhlasím s “mizerným” příběhem, ačkoli tyto dojmy jsou velmi subjektivní, takže se hádat nebudu 🙂 ale vytýkat v dnešní době “krátkou hrací dobu”, která klidně může dosáhnout až k deseti hodinám (záleží na tom, jak dlouho se člověk zdrží ve městě), to je trošku nefér.
    Ale teda mně se hra líbila, pro mě osobně velké překvapení letošního (jsem pcčkář ;)) roku.

  2. RE:
    Adam Collins – jméno hlavního hrdiny je opravdu několikrát zmiňováno. Alespoň ve verzi, kterou jsem hrál já (v dialozích hned z kraje hry…)
    Snažil jsem se hodnotit objektivně. Mě osobně se třeba příběh nezdál tak hrozným, ale ve všeobecném poměru se jeví jako nevyhovující – na žánr atp.

    Díky za vyjádření! 🙂

  3. -> J. Gergela
    Tyjo fakt? 😀 Tak já u všem popisů čtu “bezejmnný hrdina” atp… a já jsem si toho nevšiml. Zajímavé.

    Mně se ten příběh líbil z toho důvodu, že to nebylo o záchraně světa a že hlavní hrdina nebyl nějakej extra řízek + to spojení mezi ním a holčičkou, na kterou narazil, bylo poměrně silné – a to nemluvím o vozíčkaři s hlasem Adama Jensena 🙂

    Za tuhle jsem byl rád, protože v dnešní době, kdy jsou plné autohealů a různých zlehčovátek byla tohle příjemná “hardcore” (rozuměj těžší medium) akce.

  4. Re: Walome
    Ano, v ohledech zpracování hrdinova jednání a jeho životních funkcí hra nemá obdoby. 🙂

Zveřejnit odpověď