On-line hra Runescape

Chtěli byste si také zahrát Ultimu On-line, ale nemáte v počítači nainstalovaný software a už vůbec nechcete platit nějaké poplatky? Žít ještě jeden život navíc, kde můžete být velkým hrdinou, rybářem, kovářem nebo třeba kuchařem? To vše je vám nabízeno na několika serverech po celém světě.

Je to jenom pár týdnů, kdy jsem narazil čistě náhodou na adresu www.runescape.com. Hlavní stránka je jednoduchá, kolem velkého nápisu Play game jsou další možnosti typu manuál, highscore a další. Po kliknutí na hru si vyberete, jestli chcete hrát volně dostupnou verzi hry, nebo naopak placenou. Potom už si pouze vyberete server, na který se zalogujete a můžete to rozjet. Doporučuji především anglické servery, jednou jsem z nutnosti zkusil USA a přenos dat byl opravdu strašný. Hrát můžete i na padesátšestkovém modemu, stíhá to.

A o čem že to vlastně píši? O ničem víc nebo míň než o RPG hře na síti, která sice nemůže konkurovat opravdovým špičkám v oboru, ale i tak u ní můžete strávit víc než dost času a s velkou pravděpodobností se vám dostane pod kůži. Výhodou / nevýhodou je grafika. Vzhledem k tomu, že nemusíte mít na harddisku ani 1MB hry, musel se tento fakt projevit jinde. Herní obrazovka zabírá tak třetinu monitoru a co se týče propracovanosti, tak určitě nečekejte orgie pro oči. Kostičky a další neduhy jsou zde opravdu všude. Grafika je velmi jednoduchá, ale svůj účel splňuje na 100%. Ostatně podívejte se sami a pochopíte. Každopádně pokud někdo z vás hraje MUDy a tím pádem vám o grafiku vůbec nejde, tak budete určitě spokojeni. Já sám jsem nějakou dobu tyto čistě textové hry hrál, dobře jsem se bavil, ale popravdě – něco tomu chybělo. Vidět vše kolem sebe opravdově (izometricky jako UO) a ne si o tom jen číst. Zvuky a hudba zde, samozřejmě, chybí.

Samozřejmě si můžete při tvorbě postavy vybrat pohlaví, barvu vlasů, vousů, kalhot, trička, typ obličeje a v rámci možností být opravdu „sám sebou“. Také se nemusíte bát počáteční registrace, je to nutnost jako u kterýchkoliv jiných podobných serverech (nehledě na ty e-mailové). Pokud časem budete chtít být opravdovými členy a mít tak mnohem víc herních možností, není problém. Jen si z kapsy každý měsíc vytáhnete 5 dolarů. K rozdílům mezi těmito verzemi se dostanu později.

Svět

Při úplně prvním objevení se ve virtuálním světě budete obklopeni učiteli, kteří vás donucovací technikou (neuděláš, nejdeš dál) přimějí naučit se většinu potřebných dovedností, které budete potřebovat k základnímu přežití. Nebojte, nezabere vám to moc času. Potom přeplujete do prvního městečka Lumbridge, kde váš boj o slávu může začít. Abyste se necítili tak bezbranní, budete mít k dispozici bronzový meč, dřevěný štít, krumpáč, sirky, sekyrku… V prvních chvílích vás určitě čeká docela zmatek a budete jen tak bloumat a nevědět, co si počít. První a ZÁKLADNÍ rada je, otevřete si v druhém okně prohlížeče manuál a v něm mapu. Já jsem bez ní bloumal docela dost dlouho, než jsem na to přišel. Byl jsem opravdu ztracený a většina hráčů bohužel ignoruje naprosté začátečníky a jejich otázky typu „Kde je xxx? Jak se jde k xxx? Na co je xxx?“, takže budete muset sami projevit samostatnost a iniciativnost.

Svět je docela rozlehlý a než se podíváte a pořádně prozkoumáte byť jen polovinu, určitě uběhne pár týdnů. Já osobně mám v současnosti postavu na 30. úrovni a jsem pořád zelenáč a nováček. Playerkilling (zabíjení ostatních hráčů) je zde vyřešen docela jednoduše. Pokud si budete chtít zabít nějakého opravdového člověka, existuje zde wilderness (divočina), kde je vše dovoleno. Jak v ní půjdete pořád více na sever, bude se vám v rohu obrazovky ukazovat level divočiny, ve kterém se právě nacházíte. Čím vyšší, tím těžší nepřátelé se budou objevovat. Co se týče smrti, tak po ní vám zůstanou v inventoráři pouze tři nejcennější věci. Proto hodně využívejte banky, které jsou prakticky všude a můžete tam uskladnit cokoliv. Od peněz přes brnění až po jídlo. Ale pozor, pokud zemřete a budete mít nad hlavou ikonku lebky, tak si neponecháte nic! Proto taky záleží na tom, kdo první zaútočí. Dle útoku se tato ikonka objeví, aby ostatní věděli, že si ně něho mají dát pozor. Pokud 20 minut nezaútočíte na nikoho jiného, opět zmizí. Samozřejmě najdete i hráče, kteří to rozhodně nemyslí fér. Proto si dávejte pozor pořád. Ať už při obchodování, kdy vám může někdo cokoliv napovídat, tak při zabíjení. Taky se nikdy nepřeceňujte, sám jsem měl párkrát kvůli tomu namále. Sice můžete po prvních třech kolech z boje utéct, ale někdy už ani to nestihnete. A pomoc od ostatních může přijít jen jako kouzla nebo šípy. S jedním nepřítelem může totiž v jednu chvíli bojovat jen jeden člověk! Takže žádné velké skupinové akce se zde nekonají. Je to trošku škoda, protože takto je zde skoro každý sám za sebe a málokdy vidíte někoho kooperovat s dalším hráčem.

Skilly

Dovednosti zde jsou rozděleny docela jednoduše a mnohým z vás známým způsobem. Každý má svou úroveň od 1 do 100 a každý se zvyšuje praktikováním určitých činností. Budete bojovat, zvýší se vám útok, obrana, síla a počet životů. Budete těžit rudu, vařit, lovit ryby nebo třeba vyrábět brnění – vše se nějak odrazí ve vaší zručnosti a časem dokážete dělat lepší a dražší výrobky. Můžu vám totiž říct, že jen bojem si dostatek peněž nevyděláte. To mi věřte. Úroveň vaší postavy, která se také ostatním zobrazí, je pouze charakteristika vašich bojových schopností, ne celku. Takže i když potkáte někoho na 10. levelu, klidně může mít fishing (lovení ryb) na 50. A naopak. Kouzel je docela dost, ovšem aby z vás mohl být opravdu všehoschopný čaroděj, musíte mít dostatek run. Každé kouzlo využívá jiné elementy a potřebuje rozdílné kameny. Můžete využívat i modlení se a zvýšit si tak třeba svou obranu nebo útok. Jediným problémem je, že nevydrží věčně a jediný způsob zlepšování spočívá v pohřbívání kostí. Je jich sice kolem víc než dost, ovšem na vyšších úrovních se z toho stává hodně zdlouhavý proces.

Konkrétní rady do začátků

Teď bych vám dal několik rad do začátků. Určitě se budou hodit. Základním problémem budou určitě peníze a touha po lepším vybavení. Ze začátku vám doporučuji udělat pár lehkých questíků, především ten pro kuchaře (seznam všech questů s jejich popisem je opět v manuálu). Zabíjením goblinů (lvl 7) si celkem snadno vylepšíte svou bojeschopnost a časem přejdete i na silnější potvory. Prodejem věcí, co z nich vypadnou, si sice moc nevyděláte, ale pro začátek je lepší něco než nic. Bojujte spíše kontrolovaným stylem, budou se vám zvyšovat všechny vlastnosti rovnoměrně (útok, obrana, síla, životy). Pouze pokud půjdete na někoho silnějšího nebo slabšího, můžete přepnout na „defensive styl“ nebo jiný, dle chuti. Jídlo a s ním spojené doplňování životů – sbírejte kuřecí maso (je ho na farmách dost) a nad ohněm opékejte, časem už ho nebudete tak moc připalovat. Jedním z dobrých tréninkových míst do 10. levelu je přístav Port Sarim (západně od Lumbridge). Z boční strany žaláře je místo, kde se neustále objevují orcové a vy si je můžete s klidem vychutnávat až do omrzení. Jakmile budete mít kolem té 10. úrovně, jděte ke Stonehenge hned před jižní bránou Varrocku, kde se objevují kouzelníci a po zabití z nich vypadávají runy. Chaos, nature a law se dají docela výhodně prodat. Většinou za ně dá každý jen 100GP (GP = měna), ale narazil jsem i na pár jedinců, kteří byli ochotní dát až 400GP. Tady bych tedy doporučil nějakou dobu setrvat a nasbírat nějaké zkušenosti a peníze. Jelikož je jejich prodej docela nejistý, věnujte se nějaké jiné činnosti, jakmile toho budete mít dost. Osobně jsem se dal na rybolov a kvalitní ryby se dají taky pěkně zpeněžit. Stejně jako výroba brnění nebo zbraní. Záleží jen na vás, čeho se chytnete. Taky si projděte většinu míst, ať se trochu orientujete a neztratíte se. Na mapě máte i ikonky, kde se nachází obchody, hospody, questy a vše potřebné. Pokud budete mít nějaký problém a já budu na příjmu, stačí, když si mě přidáte do přátel (jméno Stirius) a pošlete zprávu. Většinou se přihlašuji na server 12.

Dvě verze hry

A k rozdílům mezi placenou a neplacenou verzí… Je jich dost, ale ze začátku vám to může být stejně jedno, protože budete mít rozhodně co dělat a nestane se vám, že by vám něco chybělo. Každopádně potom získáte více úkolů, další skilly (dostanete se i tam, kam normálně ne), další lokace, nová kouzla, nové nestvůry, možnost vstupovat do guild, lovit žraloky atd. atd. Ale jak jsem říkal, nějakou dobu to v žádném případě nebudete postrádat
:-).

Doufám, že jsem vás navnadil a Čechů tam bude tolik, že u nás vytvoří další server. Rád se s vámi někdy potkám tváří v tvář a můžeme společně vyrazit na výpravu…