Ragnarok On-line

Je to už nějakou dobu, kdy jsem zde psal o on-line hře Runescape. Celkem překvapivě se ještě teď u článku objevují různorodé komentáře. Asi tak před měsícem a půl jsem si při volné chvíli řekl, že bych si mohl po dlouhé době zahrát něco přes internet, porozhlédl se a načal pro mě novou hru. Ragnarok.

Ani nevím, jak jsem se dostal na českou stránku o Ragnaroku. Chtěl jsem si stánhout i WoW (World of Warcraft), ale asi 2,5 GB přes DC na mě bylo moc. Proto jsem se rozhodl zkusit zmíněný Ragnarok. Abych vás nějak uvedl do systému této hry. Na světě existuje několik oficiálních a placených serverů, potom se najdou tisíce free serverů, které sice nemají tu pravou podporu a různé vymoženosti, ale zase nemusíte nic platit. Což u českých hráčů většinou stojí na prvním místě. V České republice jsou v současné době dva, nedávno ještě tři servery. První je CzechRO, druhým pak FinalRO, vytvořený hráči, kterým se prvně jmenovaný přestal líbit. K problematice různých serverů se vrátím později.

Payon, odpočinekPředevším musíte vědět, že hra pochází ze zemí vycházejícího slunce, takže nečekejte pravověrnou fantasy. Spíše něco na způsob Final Fantasy. Postavy jsou víceméně správným fantasy mixem, ale nepřátelé jsou říznutí mangou. Není problém potkat vajíčko, které vás mlátí pánvičkou, nebo nafouklý balónek :-). Některým tento stav nemusí příliš vyhovovat, ale pokud tento styl překousnete, určitě se budete dobře bavit. Grafika je celá 3D a také kompletně nainstalovaná na vašem HDD. Postavičky jsou “sprity”, ale vypadají velmi pěkně. Jen je škoda, že se odlišně zobrazují pouze helmy, štíty a zbraně. Ostatní zůstává stále stejné. Takže jediná možnost, jak se odlišovat, je barva a styl účesu, plus barva oblečení (to můžete jen skrz quest ve hře).

Každopádně obrázek o tom, jak hra vypadá, si uděláte určitě sami z obrázků. Izometrický pohled můžete kamerou otáčet o 360°, přibližovat, vzdalovat, měnit úhel pohledu… Téměř vše. Doporučuji vetší rozlišení, budete tak mít praktičtější přehled o okolí.

Náš hrad s obránciHudba atmosféricky podbarvuje každou mapu a lokaci. Najdete něco přes 80 mp3 souborů, které si můžete snadno přehrát i ve WinAmpu. Ještě se mi nestalo, že by mě příliš omrzela. A pokud přeci, není nic jednoduššího, než ji vypnout a pustit si cokoliv jiného :-).

Hurá do hraní

Ale zpět k samotné hře. Při startu máte možnost nastavit si své jméno (dle registrovaného účtu i pohlaví), styl, barvu vlasů a přerozdělovat pár bodíků do svých atributů. K tomuto bodu přejdu později, protože to je jedna z nejdůležitějších věcí ve hře. Hned na to se ocitnete před neznámým hradem. Uvnitř najdete několik průvodců, kteří vás postupně seznámí se hrou a jejími zákonitostmi. Nakonec se buď sami rozhodnete pro své povolání, nebo vám na základě otázek hra zvolí sama. No, spíše vám poradí, protože stejně se vše vyjasní až o pár levelů vaší postavy dále. Celý tento trénink můžete jednoduše přeskočit a vrhnout se rovnou do hry. Celá hra je v angličtině, ale klíčové NPC jsou přeloženy do češtiny. Ovšem na CzechRO potkáte běžně i Poláky. Na FinalRO je zatím jen obec česká a slovenská.

Jakmile jste ve hře, je dobré se napřed zorientovat a skrz NPC se můžete zadarmo teleportovat do určitých měst. Hlavní město je Prontera, ovšem největší nával hráčů většinou potkáte v Payonu. V tuto chvíli musíte získat 9. job level, než se můžete stát z novice tím pravým hrdinou.

Rady pro začátečníky

Kouzlím na bosseCo vlastně můžete nebo musíte se svou postavou dělat? Každá potvora, kterou zabijete, vám dává různé zkušenostní body. Existují dva druhy. Experience do base lvl a do job lvl. Po každém novém base lvl máte možnost rozdělit pár bodíků do str (síly), agi (úskočnost), vit (výdrže), int (inteligence), dexterity (obratnosti) a luk (štěstí). Překlady berte s rezervou. Každá vlastnost ovlivňuje různé věci, ale to by bylo na dlouhé povídání. Za každý job lvl získáte bod, jenž můžete investovat do nějaké schopnosti. Každé povolání má různé a je absolutně elementární vědět, kam a kdy investovat. To samé platí o atributech. Tady opravdu upozorňuji: „Zjistěte si, co, kam a kdy máte dát!!!“ Protože pokud něco uděláte špatně, později ve hře vám bude celkem zásadně vadit, že jste to kdysi provedli chybně. Už se to na něj sype :-)A to až do takové míry, že se vaše postava stane nehratelnou! Jinak řečeno, po****te si build. Build z toho důvodu, že i jednotlivá povolání mohou být neskutečně diferencovaná. Např. kouzelník může mít silná a rychlá kouzla, ale druhý může být v sesílání pomalý, ale bude mít téměř dvakrát tolik životů. A to nemluvím o různých možnostech ve vybírání jednotlivých kouzel. A jak jsem již řekl, jakmile si špatně kouzla rozdělíte, nebudete schopni mít ty nejúčinnější na nejsilnější úrovni. Vytváření postavy je pravá alchymie a opravdu vám radím z celého srdce, přečtěte si fóra na českých i zahraničních stránkách. Tím strávíte tak dvě hodinky. Potom můžete skočit do hry. V ní se ptejte nejlépe postav na vysokých úrovních vašeho povolání na rady, protože se budete opravdu topit v nejistotě, která může skončit tragicky. Možná nejlepším způsobem, jak do hry zapadnout, je hrát třeba týden s jednou zkušební postavou, zjistit všechny náležitosti a trošku se rozkoukat. Potom vše spustit znovu a jet takříkajíc naostro. Protože stejně po 40-50 job lvl postoupíte na druhý stupeň vašeho povolání a začne nová alchymie :-).

Postavy jsou jedním slovem rozmanité. Naleznete kouzelníky, válečníky, zloděje, obchodníky, lukostřelce, kněze atd. Z nich se dále větví další dvě možnosti. A když to vše dáte dohromady s různými kombinacemi schopností a atributů, dostanete ohromné množství kombinací. To také dává velké možnosti v kombinování part a zakládání guild. Protože takový FS priest (full support) bude jen s velkými obtížemi získávat nové zkušenosti sám. Je pravda, že je to jedno z nejjednodušších povolání, ale také nejpomalejších. Ovšem každý hráč je vděčný, když s ním může nějaký kněz cestovat a podporovat ho v boji. Na oplátku si dělí zkušenosti (pozor, nesmí být mezi postavami větší rozdíl než deseti lvl) a mohou postupovat stejně rychle, jako by šli samostatně, protože si troufnou na silnější nepřátele. I když bohužel každý chodí spíše sám a snaží se získat vše jen pro sebe, taková pěkná výprava několika dobrodruhů do dungeonu a na bosse v něm se ukrývající je rozhodně více zábavná a většinou i zkušenosti se sypou v pěkném proudu, než někde osamoceně zabíjet protivníky a bát se smrti. A přes 90. level je taková ztráta jednoho procenta opravdu citelná.

Podhradní dungeon, expímMožnosti hry

Proto doporučuji seznámit se co nejdříve s někým zhruba na vaší úrovni a chodit spolu. Je to zábavnější a jistější. To vše je spojeno se zakládáním guild. Co to znamená? V prvé řadě nejste téměř nikdy po připojení do hry sami a můžete i na dálku s někým komunikovat, což je velké plus, než abyste se sami trápili někde v jeskyni a nic jiného nedělali. V druhé řadě si navzájem pomáháte, “expíte” spolu (no, to už záleží na domluvě a členech guildy :-)) a můžete si dovolit chodit na silnější nestvůry. Ale v poslední řadě, a to nejdůležitější, máte možnost v takzvaných GW (guild wars) dobýt hrad. Z hradu získáváte truhly, z nichž padají různé věci, a často tak dostanete věci, které běžně velmi obtížně sháníte. I přístup do nové lokace přes hrad dokáže velmi potěšit, protože tam potkáte docela silné potvory a bosse, kteří jinde nejsou, nebo se obtížně hledají. Každá guilda ovšem musí o sebe pečovat a také sbírá zkušenosti. Zde může GM (guild master) nastavit taxu pro každého z vás a třeba 5% vašich experience bodů půjde na účet vašemu společenstvu. Tímto způsobem získáváte levely, které jsou nutné k získávání různých dovedností. V prvé řadě možnosti zaregistrovat se jako guilda a mít možnost dobýt hrad, mít více členů, obránce vaší pevnosti, logo atd. atd. GW jsou vždy dle pravidel serverů v určitou hodinu, kdy je možnost hrady dobývat. S tím jsou spojeny aliance, oficiální nepřátelé a další politika. GW velmi, opravdu velmi koření celou hru a často jsou to ty nejlepší okamžiky z celého hraní :-). A jednotlivé roztržky mezi guildami a hádky figurují téměř vždy po skončení každých GW. Aliance se trhají, někdy není jasné, kdo s kým vlastně chce bojovat, proč tamti nepomáhali bránit apod. :-). Samozřejmě každá guilda musí být vyrovnaná nebo mít možnost spolupracovat s někým jiným. Protože pokud někde chybí kouzelníci, knězi nebo třeba i tank (postava, co je v první linii, má hodně životů a jako tank vše proráží), je velmi obtížné nějaký hrad dobýt, natož ubránit.

Turtle Island a otravná vážkaHráči až na prvním místě

To vše je spojeno s kvalitou daných hráčů. Může být postava, která je na lvl 99, ale protože má špatné skilly nebo nulový equip (výbavu), bude často k ničemu. Někdy také rozhodně neplatí, že čím víc postav, tím silnější guilda. Co se týče výbavy, tak sehnat to pravé pro vás trvá klidně i několik měsíců. Protože najít magické karty, které můžete vložit do svých zbraní, brnění apod. je často velmi dlouho trvající záležitostí. Což se vrací zpět k jednotlivým serverům.

Každý server má svůj rate. Tedy procentuální podíl na získávání zkušeností a padání věcí z nestvůr. CzechRO je nastavený na 1,5/1,5/1,5 (pokud normálně získáte 100 zkušeností na base, 100 na job a že padne karta je 1%, tak u tohoto poměru máte 1,5 zkušeností na base, 1,5 job a 0,015% na kartu), FinalRO Moonlight má v současné chvíli 5/5/5. Ještě před pár dny na FinalRO existoval druhý server Nightmare, který byl PvP. Ovšem po neustálých problémech, hádkách a jiných záležitostech byl zrušen a všichni Game Masteři se vrhli na Moonlight. Přidali hodně novinek a také provedli nejen kosmetické změny. Ovšem pokud byste začali od začátku, ani to nepoznáte. Živé diskuze probíhají především u lidí, co již nějaký ten pátek hrají.

Turnaj 2vs2 v aréněDalší obrovské rozdíly mezi servery jsou v možnostech. CzechRO vám dovolí postoupit na lvl 99 a být „pouhou“ advanced postavou. FinalRO již funguje se zaimplementovanými novinkami. Takže po lvl 99 můžete být znovuoživeni a po pár levelech se stát 2nd advanced class. Což je třeba u wizarda high wizard. Získáte tak několik nových skillů a bodíků do atributů. Tedy kromě prestiže :-). Co byste měli vědět o FinalRO, je fakt, že opravdu rozumně funguje něco přes měsíc, takže třeba 2adv. classy spočítáte na dvou rukách. Bohužel s novým serverem jsou samozřejmě spojeny i bugy a jiné poporodní problémy. Samozřejmě se na nich neustále pracuje a v polovině května se čeká jeden obrovský upgrade, který by měl snad většinu vyřešit. Stejně jako přidat další a další novinky.

Bráníme vchod do hraduOsobně jsem hrál asi 14 dní na CzechRO a potom přešel na FinalRO. Takže jaký server byste si měli vybrat? Na CzechRO je téměř pořád něco kolem 400 hráčů, takže se nestane, že byste se cítili osamoceni. S tím je spojená ekonomika, protože obchodníci nabízejí více zboží apod. Na druhou stranu opravdu hodně pomalu postupujete na další level. Také (a to upozorňuji je pouze hypotéza a zkazky jiných) mnoho hráčů odešlo, protože GM se o ně nestarali a kašlali prý na jejich výtky a ohlášené bugy. Opakuji, je to z doslechu, nenadávejte mi, na fóru na FinalRO uvidíte ty samé problémy :-). Moonlight je zaměřen stále ještě jako low rate stejně jako CzechRO, ale přeci jenom rozdíl ihned poznáte.

Tak má vypadat spolupráce :-)Novinky

Co je ovšem na Finalu to nejdůležitější, jsou novinky. Fungující většina petů (monster, co si můžete chytit a ochočit, jenž vám potom různým způsobem pomáhají), 2adv. classy, rychlejší postup, nové mapy, nová NPC, nové věci a celkově více možností. Ovšem server je to začínající, proto není registrováno tolik hráčů, s čímž je spojeno asi 140 hráčů on-line ve špičku, méně obchodníků apod. Což zase nemusí být někdy na škodu, protože na CzechRO někdy vlezete do jeskyně a potkáte více hráčů jak potvor na zabití :-). (Osobně teď hraji na FinalRO Moonlight pod jménem Stirius, překvapivě 🙂 – bacha na první velké písmeno -, a jsem spokojenější zde. Hraji za wizarda něco kolem 95. lvl – druhý nejsilnější wizard na serveru :-). Můžete mi napsat a ptát se na dotazy, naleznete mě tam často. Myslím, že pokud se připojíte ke mně na FinalRO, pomůžete rozvoji a růstu celého serveru. Vznikne větší hráčská komunita a kvalita tak půjde stále výš. – pozn. autora).

Koupání nade všeTeď asi ta nejdůležitější část, na kterou se chcete už celou recenzi zeptat :-). Kde se to sakra hraje a jak se to instaluje? Z mé zkušenosti doporučuji jít na www.czechro.net, kde klikněte na „ke stažení“. Mají tam odkaz na své FTP, z něhož si stáhněte dva instalační soubory, každý o velikosti asi 700MB. Ty nainstalujte. Teď máte dvě možnosti. Buď si stáhnete i CzechRO balíček, nainstalujete a budete hrát CzechRO, nebo přejdete na www.ragnarok.cz. To je stránka FinalRO. Z ní si stáhnete její balíček, nainstalujete a můžete hrát FinalRO. Zde je ještě potřeba hru po spuštění “opatchovat”. Pokud nejste připojeni přes proxy server nebo firewall, neměl by to být problém. Pokud jste např. přes školní proxy a prostě nemáte přístup a možnost hru opatchovat jejich prográmkem, vyhledejte si ve fóru na výše uvedené adrese komentář, kde nějaký dobrotivec hodil svou stránku, ze které můžete aktualizované soubory stáhnout a jen si je zkopírovat do adresáře FinalRO. Samozřejmě se před hraním musíte na obou serverech zaregistrovat, jinak nebudete moci hrát.

Hru více hodnotit nebudu, protože existuje spousta dalších on-line titulů. Každý má něco do sebe. World of Warcraft – žhavá novinka, působí především zavedeným světem, LineAge2 grafikou, Ultima Online hráčkou obcí a prakticky byla taková první opravdová on-linovka na webu. Ragnarok zase dokázal zkombinovat komplikovanost v jednoduše stravitelné podobě, a věřte mi, pokud se do hry opravdu dostanete, těžko z ní vystoupíte :-). Rád vás uvítám na Moonlightu, stejně jako všichni zbývající hráči, kteří by rádi vytvořili tu pravou hráčkou obec, jež vytvoří žijící svět v každou denní i noční hodinu… Mé poznávací znamení je zelený oblek i vlasy a často za mnou se plazící Sisi, takový „malý“ hádek, můj pet :-).