Risen 2: The Dark Waters (PC hra)

Hrdina se ani nestačil vzpamatovat z předchozích událostí, a už je tu nová hrozba v podobě zákeřné mořské čarodějnice/titánky Mary. Tentokrát to však hrdina suchou nohou nezvládne. Připravte se na velké dobrodružství a vytáhněte kotvu, protože vyplouváme!

Risen 2: Dark Waters

Jak už sám název napovídá, ve druhém díle RPG Risen si užijeme vody trochu více než v jedničce. Budeme se totiž plavit na lodi a přitom navštívíme několik tropických ostrovů a ostrůvků, a co je dobrá zpráva, nebudeme na to sami. Do party se přidá nejen stará známa Patty, ale i její otec kapitán Steelbeard a řada dalších, nových tváří.

Hrdina se od událostí z prvního dílu hodně změnil. Největší změnu zaznamenal ve vizáži. Jak možná uznáte sami, není k horšímu. Naopak získal osobitý vzhled a trochu se zapracovalo i na jeho osobnosti. Asi nikoho příliš nepřekvapí, že se z něho stal tak trochu alkoholik. Ale těžko se mu divit po tom, čím si prošel a co všechno se dozvěděl. A tak nyní pouze popijí a vůbec ho nezajímá, co se kolem něho děje. Avšak jen do doby, než narazí na starou známou Patty z prvního dílu (která si co do vzhledu taky polepšila). Od této události všechno vezme za své a my jako hráči se znovu neomylně vrháme do víru nového příběhu.

Zatímco první Risen se držel více či méně principů Gothicu (pokud čtete tuto recenzi, asi není třeba představovat velice známou RPG sérii od Piranha Bytes), druhý díl se od těchto principů trochu vzdálil. Už nejde o klasické středověké fantasy RPG, ale spíše o pirátské fantasy RPG zasazené do období kolonizace. Hlavní změnu přináší zejména souboje, kde už si nevystačíme pouze s mečem, ale na řadu přicházejí i střelné zbraně, a tím nemám na mysli luk a šípy, ale pistole, brokovnice a muškety. Klasická kouzla (svitky a runy) vystřídala voodoo magie. A ke všemu ta inkvizice, piráti a domorodci.

Celkově do sebe vše skvěle zapadá; na nový styl soubojů si, pokud máte zkušenosti i s jinými RPG hrami, brzy zvyknete. A i když se nejedná o akční RPG, kde by souboje byly hlavní a jedinou náplní hry, dovolím si říci, že záhy budete „fajtovat“ opice, divoká prasata, krokodýly a jinou havěť pouze z čiré radosti. Samozřejmě jak už to u správných RPG her bývá, za každé zabití dostáváte zkušenosti, které poté můžete utratit za různé schopnosti a triky. Je třeba říci, že systém vylepšování postavy doznal od předchozího dílu velikých změn, a tak si budete moci vybrat ze schopností jako je zacházení s pistolemi, mušketami, sečnými a bodnými zbraněmi či špinavých triků a voodoo magie. Můžu prozradit, že jako správný pirát budete mít k dispozici i papouška a opici, které vám na své pouti po ostrovech budou občas k užitku.

Herní systém a příběh jsem již trochu nastínil, a tak bych se nyní zaměřil na technickou stránku hry. Kdo již hrál některou z předchozích her společnosti Piranha Bytes, tak ví, že o kvalitu se bát nemusí, a to jak ve směru příběhovém, tak herním i technickém. Risen 2 není výjimkou, i když grafika má některé své mouchy a občas se stane, že se nějaká postava kousne za rohem. Přesto se na svět ve hře kouká dobře a žádné velké chyby v systému se nekonají. Zvuková stránka hry je také na výši a je znát důraz na každý detail, což je věc, která se Piranha Bytes nikdy nedala upřít. Za jeden příklad by se dala uvést scéna, kdy procházíte džunglí, když v tom uslyšíte prasknout větvičku, v tu chvíli se budete strachy otáčet s tasenou zbraní v ruce a čekat, odkud na vás co vyrazí. A podobných „scén“ zažijete ve hře více. Za jeden z největších zážitků ve hře považuji návštěvu gnómského ostrova. Abyste však pochopili význam této návštěvy, musím prozradit, že gnómové již nejsou pouze tupá stvoření z prvního dílu, ale naučili se mluvit a již nejsou tak nepřátelští. Zkrátka tolik zábavy jako při návštěvě gnómské vesničky jsem si v počítačové hře dlouho neužil.

Risen 2 není dokonalá hra, najdou se některé chyby, jako celkem nudné a nic neříkající souboje s bossy, na které jsme byli zvyklí u her možná tak před deseti lety. Nebo například trochu slabší grafika oproti jiným hrám. Ale myslím si, že každý RPG fanoušek odpustí hře pár chyb, aby se mohl na pár desítek hodin ponořit do světa pirátů, pokladů a neznámých ostrovů. A co si budeme povídat, kvalitních RPG her není nikdy dost, hlavně v poslední době. Pokud tedy máte dohraný Skyrim a poohlížíte se po něčem trochu jiném, nebo si pouze chcete zahrát velice povedené RPG, je pro vás Risen 2 správnou volbou. Fanouškům Gothicu a her od Piranha Bytes nemusím připomínat, ti už mají hru nějakou dobu doma a nejspíše minimálně jednou dohranou.