Alpha vs. XIII

…aneb špionáž, mafie, úklady a tajemství aneb jak se dělá dobrý thriller. BB art si dosud svými sériemi klasických francouzských mainstreamových Komiksových alb u nás moc dobrou pověst neudělal. Důvod spočívá právě ve snaze prorazit u nás comicsy tvořícími esenci hlavního proudu…

To, co se totiž ve Francii komerčně úspěšně prodává, protože comics se tam skutečně čte masově a „průměrný“ čtenář tvoří největší procento celkového obratu, muselo v naší komiksem nedotčené zemi, kde široké vrstvy obyvatelstva dávají přednost TV a „masové“ knižní četbě, zákonitě narazit. Zde, kde čte komiks úzká skupina zmlsaných intelektuálů (ano, na vás se koukám), spíš prorazí undergrounový Pixy než (např.) komerční hitovka Strygy.

Ten, kdo by chtěl BB art nařknout z podnikatelské neprozíravosti, by si ale měl nejdřív uvědomit, že v jeho konání je jasný záměr. Komiks neživí úzké elity, ale masa obyčejných čtenářů, a jen díky nim mohou vycházet i věci, řekněme, ehm, inteligentnější. O to víc toto pravidlo platí v zemích jako je naše, kde rezervy komerčního uchycení komiksu spočívají z devadesáti procent v „běžném“ čtenáři. A na něj a jeho přilákání k četbě komiksů jsou tato alba zaměřená; pokud to vyjde, máme se konečně nač těšit, pokud ne, komiks tu bude dál živořit stejně jako dosud.

Potud by tato strategie byla OK, kdyby jí to nekazila až příliš nízká úroveň velké části vybraných sérií. Naštěstí i v tomhle postupně dochází k nápravě a důkazem vám budiž dva špionážní thrillery Alpha a, a to především, proslavená XIII. Dvě řady, které se v této oblasti řadí k absolutní špičce. Podívejme se na ně…

Zatímco Alpha je dílo relativně nové (první album r. 1996), XIII je naprostou klasikou a kultem vycházejícím již od roku 1984 a majícím dodnes na svém kontě 15 alb a miliónové náklady. Odlišnosti lze nalézt i v příběhu.

Alpha je celkem klasickou story o boji tajných služeb a nejmocnějších států světa za vydatného přispění nadnárodních mafií (hlavní hrdina je agent CIA a jde o výměnu prachů mezi Ruskem a německými gangstersko-obchodními kruhy), tudíž i příběh se vine stylem, jaký byste čekali od filmu této špionážní kategorie.

To XIII je přeci jen jiná. Její žánrový záběr je podstatně širší a zahrnuje např. jak kategorii psychothrilleru, tak klasického thrilleru či teorie státních spiknutí (ovšem žádné UFO). Už samotná zápletka – muž bez paměti snažící se prohrabat k pravdě – dává příběhu takřka neomezené hranice pátrání, klamů a hrátek se čtenářem, v čemž spočívá i její největší přitažlivost. Autor (světově proslulý scénáristický king Jean van HammeŠinkl, Thorgal) je nejen profesionálním budovatelem napětí a chytlavých dějových smyček, ale hlavně mistrný splétač klamů, falešných identit a intrik jimiž svého hrdinu obklopuje. A na tom, že čtenář nikdy netuší, co je pravda a co ne, a že před jeho očima jsou strhávány jen další a další falešné stopy a konstrukce, je kult XIII vystavěný.

Jediný možný problém tu spočívá v určité zastaralosti prostředí (80. léta) a jisté rozvleklosti dané tehdejším dobovým územ (80. léta) a masivní komplikovaností. Za všechno se platí a klipovitá zběsilost současnosti se tehdy ještě nenosila.

To Alpha (scénář Pascal Renard, ve třetím díle nahrazen Mythicem) je skutečně moderní jak dějem (současné politické i ekonomické problémy), tak lineárnější, jasnější dějovou linkou. Příběh je ovšem profesionálně vystavěn, a tak i zde zůstává mnoho o pozadích a motivech zúčastněných stran zahaleno tajemstvím. V této profesionalitě a kvalitně budovaném, reálném prostředí a postavách lze hledat i vysvětlení proč, když podobné situace jste viděli už tolikrát a ani po přečtení nemáte pocit nějak extra výrazného děje, se vám tato alba čtou tak příjemně, nenudíte se u nich a už lehce netrpělivě čekáte na další.

Nelze opominout ani kresbu, která je v obou případech nepřehlédnutelně belgofrancouzská, tedy čistě a jasně nalinkovaná, velmi reálná s přirozenými barvami a jistou statičností zakotvenou ve svém primárním kódu. U Alphy jde o čistý komerční průměr, u XIII ji ale pevně svírá skutečné eso klasické belgofrancouzské školy William Vance (Bruno Brazil, Marshal Blueberry) u nějž dosahuje svého vyostřeného extrému ústícího v evropský superrealismus a absolutní statiku. Paradoxem ovšem je, že akční scény, díky dobré kompozici a kladení obrazových polí, zvládá mnohem lépe než u Alphy jeho mladší kolega Youri Jigounov (v překladu z francouzštiny do češtiny ale Jurij Žigunov!; jedná se totiž o Rusa (!) jehož jedno rané dílo vyjde brzy i v Aarghu! 4 (http://www.motkomiks.cz/aargh)).

Technické provedení, standard BB artu – tvrdé desky, kvalitní papír, tisk i překlad (u XIII dokonce ve sci-fi vytvrzený Richard Podaný); jen posunuté hřbety a průměrný lettering to kazí (u XIII bohužel – kromě celý obsah vyblívajícího textu na přebalu: NEČÍST!!! – je lettering právě tím, co vyloženě zhnusí – netradiční bubliny zamotaly sazeči kebuli tak, až použil zcela špatný přístup a umístění textu v bublinách vás díky tomu vybízí k okamžitému vrhnutí a emigraci).

A teď to nejdůležitější. Alpha se v našich zemích představuje poprvé (zatím tu vyšla dvě alba, třetí vyjde 1. září), XIII už ale vycházela u ostravského vydavatelství Barlow (první tři díly), tudíž v BB artu v dubnu vydaní SPADS jsou čtvrtým albem v pořadí (páté bude 22. září). Předchozí díly jsou sice dnes již bohužel těžko dosažitelné, ale pokud se k nim dostanete, tak za těch 99 Kč (dnes dost směšná cena, že?) určitě stojí. A teď pozor! Naštěstí lze přežít i bez nich! SPADS totiž uvádí dvoustrana stručně rekapitulující předešlý děj (chytrý van Hammův tah, není liž pravda?).

A konečně, Alpha má dnes již celkem šest 46 stanových alb, ale první příběh by se měl uzavřít již v tom třetím. Naopak u XIII si budete muset počkat až na album osmé, kde dojde k prvnímu vyvrcholení. Tak, všechny informace máte a je teď jen na vás, zda přistoupíte na tuhle francouzskou hru; každopádně si ale počtete i u samostatného alba. Alespoň si je tím budete moct vyzkoušet, že? Takže…

Kdo má rád zápletky, tajemství a komplikovanost ad absurdum, u XIII se mu toho dostane vrchovatě, kdo raději trochu přímočařejší příběh a dobře odvedené prostředí a reálie, Alpha čeká zrovna na něj. A ještě malá poznámka: tahle recenze by tu vůbec být neměla! Fantastiky či sci-fi tu totiž není ani co by se za nehet vešlo (problém toho, že comics je pořád brán jako subžánr literatury a – u nás – sci-fi scény; co naděláte…). Ale pokud už se vám SFFH třeba trochu přejedlo, zde si od něj určitě odpočinete. Dete do toho?

XIII – (č. 4) SPADS:
Scénář: Jean van Hamme
Kresba: William Vance