Batman a syn

Batman má syna. Překvapeni? Nejste sami. Překvapený je nejenom samotný Batman, ale i jeho sluha Alfréd a současný Robin. A bohužel všichni tři nemile, protože Batmanův syn je nehorázný spratek. Aby toho nebylo málo, na krk dýchají Batmanovi tři jeho nemesis, šílení bývalí policajti, kteří se stali tou nejhorší negací Batmana samotného.

Batman a syn

A právě v okamžiku, kdy v deštivé noci kdesi v Gothamu padá uchechtaný komisař Gordon k zemi a Joker se tyčí nad zdevastovaným Batmanem, přichází rána z revolveru. Batman střílí smrtícího šprýmaře do ksichtu a je vymalováno. Že vám na tom něco nesedí? Správně. Batman přeci nezabíjí. Je to první z falešných Batmanů. Ten pravý má čas akorát tak na to strčit zraněného Jokera do sanitky a odejít si po svých. Poslední z velkých zločinců kaput, v Gothamu je čisto.

Bruce Wayne v Londýně, na večírku kvůli jakési dobročinné záležitosti, spojené s výstavou umění. Poklidný ráz večera však pokazí invaze man-batů, chlupatých vzteklých bestií, a Bruce Wayne má padla, Batman na scénu! Zde Morrison s Kubertem rozehrávají nezábavnější bitku celého příběhu, rvačka s man-baty doplněná vtipně obrázky z výstavy v pozadí… obrazová ekvilibristika zde dostává velkou hlučnou zelenou a je to moc dobře. No a na závěr večírku jen tak mimochodem dostane Batman na starost synka, kterého si zplodil s dcerou svého nejhlavnějšího nepřítele, Ra´s Al Ghula. Tumáš a starej se. Batman je z toho samozřejmě velmi nadšen, hlavně poté, co zjistí, že malý Damian je drzý jak lázeňská veverka, krutý, škodolibý a díky svému mládí strávenému u vražedných ninjů i neskutečně nebezpečný. Ale i přes starosti s nově nabytou ratolestí má Batman čas přijít na to, proč mu bylo tohle malé smrádě podstrčeno a kdo jsou další dva osudoví „Batmani“ v jeho životě.

Batman a syn je zábavný, správně ponurý, Morissona i Kuberta (zdárně podporované inkerem Jessem Delperdangem) práce na něm evidentně bavila, všude nekorektně chlístají cákance krve, Bruceovi je dokonce dopřána troška té nefalšované romantiky s éterickou bývalou modelkou, ale… ta nejlepší část z celého díla je uprostřed a nenajdete v ní ani jednu jedinou bublinu. Je to mezihra „Klaun o půlnoci“. Psychedelická jízda v barvě černých a rudých růží týkající se Batmana, Jokera a Honey Harleyové, lásky a odplaty. Počítačové ilustrace Johna van Fleeta jsou správně odtažité a chladné, tak jak se na tento bizarní příběh patří. Pochválen budiž BB/art, že nás o to neochudil!

Poslední kapitola nám nabízí náhled do budoucnosti, kde se Damian nerozpakuje převzít dědictví svého otce a stává se novým Batmanem, aby se konečně vypořádal s poslední noční můrou otcova života. O několik let později se tak setkává s posledním, nejhorším ze Tří, vyvržencem ze samotného pekla. Není však jediné dítě, které přebírá břímě svého otce, stejné je to s Gordonovou dcerou. Bezesporu apokalyptické finále v hotelu Betlém, pokání a rozhřešení, byť s hořkosladkým koncem.

Batman a syn je tak hlavně příběhem o dědictví otců a dětí, o minulosti, která se vám v budoucnosti dokáže pěkně zakousnout do zadku, a o tom, že odnikud zjevivší se dítko je občas pěkný průšvih nejen pro obyčejného člověka, ale i pro superhrdinu. Připočítejme si k tomu ještě fakt, že Morrison nechává Batmana pěkně rýt držkou v zemi, a další zábavná jednohubka s netopýrem v hlavní roli může zaplout do komiksáckých knihovniček.

Pod překvapivou novou kapitolou ze života gothamského Temného rytíře jsou podepsány tři komiksové legendy – scénárista Grant Morrison, výtvarník Andy Kubert a inker Jesse Delperdang. Talia, dcera Batmanova dávného protivníka Ra’s al Ghula, se kterou kdysi Batman strávil jednu noc, mu představí svého syna Damiana a tvrdí mu, že je otcem. Talia chce, aby si nyní Batman vzal chlapce k sobě a vychoval ho. Batman souhlasí, netuší ale, k čemu se zavázal. Chlapec, jenž dosud vyrůstal v brutálním prostředí Ligy asasínů, si dělá, co chce. Svou agresi obrací nejen vůči svému otci, ale i vůči Timu Drakeovi, nedávno adoptovanému dědici Bruce Waynea a Alfrédovi, Wayneovu věrnému komorníkovi. Je Damian skutečně jen nevychovaný kluk, který se chce vyrovnat svému otci nebo je za vším tajný Taliin plán jak definitivně zlikvidovat Batmana? V podání mistrů žánru, Morrisona a Kuberta, je Batman a syn jedním z nejpoutavějších příběhů batmanovské řady. Součástí tohoto souhrnného vydání je i samostatná novela Klaun o půlnoci doprovázená temnými ilustracemi Johna Van Fleeta. (anotace)

• Batman a syn
  • Scénář: Grant Morrison
  • Kresba: Andy Kubert, Jesse Delperdang, John Van Fleet