Futurama: (P)ohyby v čase

Dobré zprávy vespolek! Nejoblíbenější a nejztřeštěnější kurýrská služba v širé galaxii se vrací… nejenom na obrazovky, ale i na stránky komiksu. Nyní ve 2D! Netřeba žádné otravné brýle! (Jenom když máte poruchu zraku.)

,,Žádní animovaní hrdinové nebyli zraněni při tvorbě tohohle komiksu!“

V americké popkultuře má komiksová Futurama své místo již od roku 2000 po boku svého staršího sourozence, Simpsonových (vzniklo i několik crossoverových vydání). Seriál Futurama měl na své domovské televizní stanici Fox několik problémů, které zavinily nejen pomlky mezi jednotlivými sériemi, ale které také vedly i ke zrušení celého seriálu. Nedávno se podařilo Futuramu vzkřísit v podobě čtyř celovečerních (Direct-to-DVD) snímcích, které tvoří 16-dílnou pátou sérii. Vzhledem k povaze seriálu byl transport z televizní obrazovky na stránky komiksu tím nejlepším řešením. Futuramu lze bez vážného zádrhelu snadno převést do komiksové podoby. Nakladatelství Jota chytilo příležitost za pačesy – nelze si představit příhodnější čas pro vyplnění mezery na trhu mezi ukončením dabovaného seriálu a čekáním na šestou sérii.

,,Vytvořeno v USA (tisknuto v Českém Těšíně)!“

Těžko si jde představit ideálnějšího nositele pro televizní animovaný seriál než právě komiks. Příběhy jsou v podstatě zveřejněny ještě v předprodukční fázy jako de facto storyboard s bublinami. Tvůrcům odpadají miliónové náklady na produkci a široká fanouškovská základna si taky přijde na své. Aktuálně čítá komiksová série Futurama 49 sešitů, z tohoto množství vyšlo pět sebraných vydání (TPB). (P)ohyby v čase představují relativně čerstvou sbírku (v USA vyšla v roce 2006), která sdružuje čtyři sešity (epizody) vzájemně propojeny motivem cestování v čase. Tahle struktura prakticky kopíruje půdorys celovečerních filmů, což je jenom další pozitivní faktor.

,,Doporučují 4 z 5 mimozem­šťanů.“

I když se na komiksové Futuramě jako scénárista nepodílel ani Groening, ani Cohen (i když Groening je vydavatelem americké verze), libretisté (v tomto případě Ian Boothby, scénárista, jenž má na svědomí největší počet scénářů ke komiksu Simpsonovi) striktně respektují kánon a mytologii seriálu, což neznamená jenom postavy, prostředí a jiné artefakty, které jsou přímo napojeny na svět Futuramy, ale taky přesnou koncepci seriálu a typ humoru (parodie, satira, pastiš…) a jednotlivých gagů (typické bonmoty známých charakterů, nepředvídatelné / předvídatelné chování, insiderské vtipy apod.). Seriál se tudíž podařilo transponovat nejenom vizuálně (identický styl kresby), ale s úspěchem do něj byly zařazeny i ostatní nevyhnutelné náležitosti, které se podílejí na jeho oblíbenosti a které přispěly ke kultovnímu statutu.

,,Nyní s více Future, méně Ramy.“

Jak již název napovídá, ústřední téma bude cestování v čase. V komiksové verzi sice dochází k recyklaci nápadu (dáli se to tak říct, jelikož cestování v čase můžeme považovat za klišé), ale na rozdíl od televizní epizody (Roswell That Ends Well), v níž příběh čerpal z filmu Zpátky do budoucnosti a UFO incidentu z roku 1947 (ale i z Terminátora, Star Treku, Stopařova průvodce galaxií i vědeckého paradoxu, jak se stát svým vlastním dědečkem) se komiks vydává jiným směrem. První dvě kapitoly se zaměřují na protagonisty Frye, Leelu a Bendera, kteří se nedopatřením stali opět studenty na Marťanské univerzitě. Dvě ,,epizody“ jsou klasickým příkladem scénáristické práce typické pro Futuramu, nijak nevybočující ze zavedených kolejí. Hlavní příběh se dělí na tři subdějové linky, každá je zaměřena na jednoho člena doručovatelského týmu a trampoty, které přináší studentský život. Postavy jsou konfrontovány se svou minulostí, čímž se rozšiřuje individuální mytologie protagonistů.

,,Pokud smích přetrvává víc než čtyři hodiny, vyhledejte odbornou lékařskou pomoc.“

Ke konci druhé epizody/kapitoly se posádka vrací zpátky na Zemi, jenom aby zjistila, že populace zmizela díky časoprostorovému paradoxu. Cubert spolu s posádkou mají za úkol zachránit profesora Farnsworthe s ostatními obyvateli Nového New Yorku z osidel prehistorie. Opět se příběh dělí do tří subdějových rovin, jenomže teď již nejsou jednotlivé patálie propojeny stejným místem. Jednotliví protagonisté se objevují v odlišných historických epochách. Každá subdějová linka stejně tak jako jednotlivé epochy nesou futuramovský punc a libretista se s nimi vypořádal v ironicko-parodizačním duchu seriálu. Příběh zde stojí na charakterových vlastnostech protagonistů, čili Frye dostane do problému, stejně tak, jako ho z nich vyseká, jeho nablblost, u Leely je určující její sklon k násilí, pseudoheroizmu a mesiášský komplex, zatímco u Bendera jeho patologické lhaní a podvádění.

,,Prezentováno v Bendero-Vizi!“

(P)ohyby v čase skvěle demonstrují adaptabilitu futuramovského mýtu na komiksové médium. Tvůrci bez závažnějších problémů rekonstruují televizní seriál, jak již bylo zmíněo, dle půdorysu celovečerních filmů Futurama. Transpozice samotného seriálu a jeho mýtu proběhla hladce, navíc tvůrci využili příležitost k parodizaci samotného média (autoparodie je známým druhem gagů, který se vyskytuje hodně i v seriálu). Kromě obligátních (pop)kulturních referencí či karikatury americké kultury se objevuje i historický pastiš, persifláž či neodlučitelné bonmoty. Tvůrci parodují i samotnou koncepci televizního seriálu (kupříkladu cliffhanger), ale i atributy nerdovské/geekovské provenience, jakou představuje i nesmrtelná arkáda Space Invaders. Výsledný verdikt: od televizního seriálu k nerozeznání!

Legendární Futurama se zrodila v hlavě tvůrce kultovního seriálu Simpsonovi Matta Groeninga. Nejde jen o další retrofuturický sci-fi komiks, ale o šokující intergalaktické vícedimenzionální dějiny science-fiction! * Smůlou pronásledovaný poslíček Phillip J. Fry se poslední den roku 1999 vydá na osudovou donášku pizzy do kryolaboratoře, kde je náhodou zmražen na tisíc let. Když ho znovu rozmrazí, píše se rok 3000. Fry se ocitá v Novém New Yorku a najde práci u svého praprapra… pra synovce v doručovatelské službě Planet Express. Cestuje do nejzapadlejších koutů vesmíru, kam doručuje ty nejpodivnější zásilky. Potkává podivné mimozemské formy života, donchuány v sametových kombinézách, ztřeštěné mutanty či hlavy celebrit ve sklenicích. Futurama je plná monster, kyborgů, nejpodivnějších kreatur, nesmyslných vynálezů, smrtících paprsků a robotů, ale tvůrci do ní propašovali i trochu opravdových lidských citů – a hlavně hodně smíchu. (anotace)

Martin Kudláč (redaktor)

martin.kudlac@fantasyplanet.cz

Futurama – (P)ohyby v čase

Legendární Futurama se zrodila v hlavě tvůrce kultovního seriálu Simpsonovi Matta Groeninga. Nejde jen o další retrofuturický sci-fi komiks, ale o šokující intergalaktické vícedimenzionální dějiny science-fiction! * Smůlou pronásledovaný poslíček Phillip J. Fry……

Legendární Futurama se zrodila v hlavě tvůrce kultovního seriálu Simpsonovi Matta Groeninga. Nejde jen o další retrofuturický sci-fi komiks, ale o šokující intergalaktické vícedimenzionální dějiny science-fiction! * Smůlou pronásledovaný poslíček Phillip J. Fry se poslední den roku 1999 vydá na osudovou donášku pizzy do kryolaboratoře, kde je náhodou zmražen na tisíc let. Když ho znovu rozmrazí, píše se rok 3000. Fry se ocitá v Novém New Yorku a najde práci u svého praprapra… pra synovce v doručovatelské službě Planet Express. Cestuje do nejzapadlejších koutů vesmíru, kam doručuje ty nejpodivnější zásilky. Potkává podivné mimozemské formy života, donchuány v sametových kombinézách, ztřeštěné mutanty či hlavy celebrit ve sklenicích. Futurama je plná monster, kyborgů, nejpodivnějších kreatur, nesmyslných vynálezů, smrtících paprsků a robotů, ale tvůrci do ní propašovali i trochu opravdových lidských citů – a hlavně hodně smíchu.