JLA: Liga spravedlnosti 1

Justice League of America je elitní superhrdinský tým, který byl poprvé založen roku 1960. V komiksovém vesmíru DC je to seskupení superhrdinů podobné Avengers z vydavatelství Marvel. A tito hrdinové se po více než padesáti letech konečně ukázali i v našem rodném jazyce a hned ve vybraném deluxe vydání. Dámy a pánové, Justice League of America přichází do ČR jako Liga spravedlnosti – kniha první.

JLA - Liga spravedlnosti 1

Na začátek je potřeba si ujasnit fakt, že vesmír DC je hodně založený na superschopnostech. Postavy, které se zde objevují, jsou oproti konkurenčnímu Marvelu mnohem mocnější a jsou dnes ikonami všech věkových kategorií. Justice League of America byl ikonický tým vydavatelství D Comics a roku 1997 vyšlo první dílo nové generace tohoto týmu, které bylo svěřeno do rukou osvědčeného scénáristy Granta Morrisona, který se propracoval anglickým vydavatelstvím 2000AD až do amerického giganta a dostal za úkol vzkřísit největší hrdiny DC, aby bojovali bok po boku.

Přiznejme si, že ho čekal opravdu nelehký úkol. V novém týmu mají figurovat následující postavy: Superman, Batman, Wonder Woman, Martian Manhunter, Green Lantern, Flash a Aquaman. Pojďme si to rozebrat potupně, ale pozpátku. Aquaman v devadesátých letech nebyl příliš populární charakter a v novém miléniu mu nepřidal ani hojně sledovaný seriál Big Bang Theory se svou hláškou Aquaman sucks. Flash je v této chvíli již třetí generací svého jména a nejrychlejším žijícím mužem je Wally West. Je potřeba mu k dobru přičíst fakt, že se tehdy konečně prosadil mezi superhrdiny té nejvyšší třídy. Green Lantern čelí velkému problému, který určil osud této postavy v 90. letech. Dlouhodobý a všemi oblíbený strážce Země Hal Jordan byl po jedné z nejdůležitějších událostí konce 20. století v DC (event Emerald Twilight) zabit a nahrazen jediným a posledním Green Lanternem Kaylem Raynerem a ten si musí vydobýt mezi známými superhrdiny své místo, protože je pro ně i přes svou moc zelenáčem. Martian Manhunter je stálice. Mimozemský chlápek vystupující pod jménem J’onn J’onzz je věčně podceňovaný superhrdina DC universe a pro našince takřka neznámý. Wonder Woman je stále tou Dianou, kterou známe. Neotřesitelná a nevybíravá amazonská princezna, jejíž síla předčí kteréhokoliv muže a která se rozhodla bránit obyčejné lidi, tedy nás. Batman. Co bych mohl říci o nejpopulárnější komiksové postavě dneška? Asi nic. Inteligentní multimiliardář, který je mistrem bojových umění a detektivem, kterého potřebuje každé policejní oddělení světa, je pro Ligu vždy posilou a nepřekonatelnou zbraní, i když je to pořád jenom člověk. A nakonec to nejlepší. Muž, který spadl z hvězd. Vzor morálky a dobra. Superman, který se na své rodné planetě Kryptonu jmenoval Kal-El. Muž, který přesto, že je mimozemšťan, slouží jako vzor všem lidem. Každý by chtěl být jako on, a to ne v jeho rychlosti a síle, ale v neotřesitelném zastávání morálních hodnot. A právě Superman má v těchto komiksech obrovskou smůlu, protože během devíti sešitů, které jsou sebrané v této knize, vystřídá hned dva ze svých nejhorších kostýmů. Ale scénárista Grant Morrison nepracuje s tím, jak jeho hrdina vypadá, ale co představuje.

V této recenzi mi přijde naprosto zbytečné rozebírat, o čem je příběh. Jen lehce nastíním, že JLA se během devíti kapitol bude muset utkat s mimozemskou hrozbou, šílenými vědci, zmutovanými magory a dokonce se sílou samotných Nebes. Během těchto několika zápletek máte možnost se seznámit a prožít naprosto úžasná a epická dobrodružství s hrdiny, kteří jsou historicky nazýváni jako Velká Sedmička a s kterými scénárista pracuje tak, jak si nikdo před ním nejen nedovolil, ale ani nedokázal představit. Příběhy prolítnete tak rychle, že si na konci knihy budete přát, aby to nebyl jen začátek, ale celá série, kterou Grant Morrison rozjel i zakončil. Nechcete přestat. Nechcete konec. Tato kniha totiž ukazuje přesně to, co znamená superhrdinský komiks. Scénáristovi i kreslířovi Howardu Porteroci jsou ze sérií jednotlivých postav tehdejší doby kladené překážky, ale tenhle páreček se umí postarat o prvotřídní zábavu!

Na závěr se hodí snad jen pochválit české vydání. Nejen, že je kniha prodávána v odpovídající pevné vazbě, ale překlad je brilantní a přináší nám právě ten komiks, který každý fanoušek superhrdinů potřebuje. Akce, hlášky a béčkové drama. Proč se zahazovat se Supermanovým idiotským modrým kostýmem, když mám před sebou knihu, která vytvořila moderní superhrdinský komiks nového milénia v roce 1997? Geniální scénárista jako je Grant Morrison ví, co dělá, a přináší 100% zábavu.

Kritikou oceňovaný scenárista Grant Morrison (Final Crisis, All-Star Superman, Batman) otevírá v první knize JLA úplně novou kapitolu největšího superhrdinského týmu DC. Díky kresbě Howarda Portera (The Flash) a Johna Della (Birds of Prey) a s pomocí Marka Millara, Oscara Jimeneze a dalších nabízí tato kniha pořádnou dávku nonstop akce! (anotace)

• JLA: Liga spravedlnosti 1
  • Scénář: Grant Morrison, Mark Millar
  • Kresba: Howard Porter, Oscar Jimenez