Komiksové novinky pro rok 2005 – část druhá

Dnes se podíváme na další komiksová nakladatelství a jejich plány v letošním roce. Hlavní pozornost ze strany komiksářů bude jistě věnována Comicscentru, které v loňském roce svoje fanoušky vůbec nepotěšilo. Spíše naopak. Podaří se tedy CC comeback? Vydá Mot třetího Oskara Eda? Bude AFFL pokračovat ve vydávání italských sérií?

Začneme pěkně od podlahy a pustíme se do největšího „giganta“ mezi dnes uváděnými vydavatelskými domy. Mohlo by se zdát, že Comicscentrum ustoupilo ze slávy, vybodlo se na sliby, kterými zahltilo českou komikovou obec a bude se věnovat komiksům pro diváky Novy. Počiny jako Shrek nebo „prý“ chystaný book 24 (podle stejnojmenného TV seriálu) jim na popularitě mezi tradičními fanoušky komiksu rozhodně nepřidaly. Na druhou stranu se mezi tou hrstkou věcí, které v roce 2004 vydali, objevily i klenoty typu Krajiny půlnočních stínů.

Optimistické vody roku 2005

Comicscentrum si na letošní rok vůbec neklade malé cíle. Už na tento měsíc je avizován reprint Millerova historického eposu 300. V dubnu by to měl být „životopis“ Kurta Cobaina Spánembohem o  frontmanovi skupiny Nirvana, který ukončil svůj život sebevraždou. Pro hudební fajnšmekry je to jistě zajímavá záležitost, ale jinak to já osobně považuji za naprosto zbytečnou knihu k vydání (se vší úctou ke Kurtu Cobainovi).

Na květen CC plánovalo při příležitosti filmové premiéry Sin City reprint prvního dílu. Dá se předpokládat, že díky odložení premiéry na srpen se zpozdí i Drsný sbohem, jak se první díl jmenuje. Bude nově v pevných deskách, v překladu Dany Krejčové, možná se na obálce objeví nápis Město hříchu, ale každopádně bude o nějakou tu stovku dražší. Na stejný měsíc jsou slibována i Dobrodružství Luthera Arkwrighta. Nebojte, není to žádné pomatení vašich smyslů, to jenom zapůsobila mezivydavatelská politika. Comicscentrum, které vydává i jiné série od Dark Horse, přislíbilo vydat další Arkwrightovy, potažmo Talbotovy knihy, a tak od hlavounů DH dostalo přednost před Crwí, která už dříve vydání Luthera anoncovala. Překládat bude dvorní překladatelka CC Dana Krejčová, kniha má 216 černobílých stran.

Červen by konečně měl být „dnem D“ pro Conana. Barbar Conan prožil veleúspěšný návrat na stránky komiksu. Hlavním trumfem nové série jsou jistě její tvůrci. Kurt Busiek (Zázraky, Astro city nebo crossover JLA/Avengers) je jedním z nejznámějších a nejuznávanějších scénáristů. Dynamická kresba Caryho Norda se k divokému hrdinovi hodí perfektně. Výsledkem spojení těchto dvou instancí byl okamžitý výprodej prvních čísel a jejich několikanásobné reprinty. Kniha Conan – Dcera pána mrazu a další příběhy (v originále Conan Volume1: The Frost Giant’s Daughter and Other Stories) obsahuje čísla 1-6 a 14 stránek ze 7.dílu, který otevírá novou sérii. Conanova legenda je zde popisována od prvního dne a věrně se drží původních příběhů Roberta E. Howarda, samozřejmě s ohledem na dnešní publikum. Vypráví, jak Conan válčil s vražedným Vanirem, setkal se s dcerou ledového obra i jak byl zotročen starověkým černokněžníkem z Hyperborey. První svazek má 192 barevných stran a vyjde u nás v překladu Jana Kantůrka.

Po červencové pauze by v srpnu mělo vyjít pokračování O´Barrovy Vrány. Vrána 2, kterou by měly podle prvních plánů CC tvořit tři příběhy různých autorů dané dohromady, přeloží Dana Krejčová.

V září se vrátí jedna ze stálic české komikové scény – Hellboy. Right Hand of Doom, čili Pravá ruka zkázy je druhou sbírkou krátkých povídek. Zahrnuje i hit roku 1999 – Box Full of Evil, za který Mignola dostal  Harveyovu cenu pro nejlepšího kreslíře, dále Pravá ruka zkázy, ve které Mignola výstižně a důkladně „zkoumá“ historii svého hrdiny, a Pancakes (Lívance), které jsou mnohými považovány za jednu z nejveselejších a zároveň nejpřekvapivějších povídek (u nás vyšlo v Ikarii 4/2004). A samozřejmě mnoho dalších, které zde byly poprvé publikovány barevně. V pořadí čtvrtá hellboyovská kniha má 144 stran a překládat nemůže nikdo jiný než těžkotonážní Jan Kantůrek.

Říjen přinese sequel Luthera Arkwrighta. Srdce impéria aneb odkaz Luthera Arkwrighta je už v barvě a má 288 stran. Překládat bude, stejně jako první díl, Dana Krejčová.

Na listopad si CC nechalo rest z minulého roku, pokračování Vampirelly. Sličné to dívky v oblečení, které víc ukazuje než zakrývá, a se zálibou v zabíjení upírů. V druhé knize jsou opět dva příběhy, které vyřeší problém s černým zrcadlem. Bude obsahovat i jakýsi bonusový příběh Pantha od Marka Texeiry. Kniha je unikátní v tom, že na ni spolupracovalo duo scénáristů a dokonce kvarteto kreslířů/malířů. Vampirella 2: Hladový duch a jiné příběhy bude opět se dvěma variantami obálek. S překladem 152 barevných stran si jistě hravě poradí Dana Krejčová.

V prosinci možná budeme svědky historického okamžiku. Vydání knihy, která se zabývá historií světového komiksu. Ještě k tomu od českého autora. To nabízí Dějiny světového komiksu od Milana Krumla.

Na rok 2006 už CC stačilo naplánovat The Tale of One Bad Rat. Další kniha Bryana Talbota vypráví krásný a dramatický příběh talentované dospívající dívky, bojující za znovunabytí důstojnosti a svobody, která jí byla odepřena v dětství. Její cesta za poznáním je klasická, avšak protkaná mnoha fantastickými prvky. Kniha byla původně vydána Dark Horse Comics a od roku 1995 se vydává stále znovu a znovu. Vyšla v mnoha světových jazycích a na mnoha školách v Americe, Británii, Finsku, Francii nebo Německu je dokonce povinnou četbou.

Jak vidíte, nabídka je vpravdě pestrá. Nikdo nebude mít problém si nějaký ten svůj titul vybrat. Otázkou ovšem zůstává, zdali se CC podaří všechny své ambice naplnit. Loni z jejich nadšeneckých plánů zbyla pouhá kostra.

Ti druzí

V žádném případě nenarážím na kvality ostatních, menších nakladatelství. Spíše na jejich menší plány. Labyrint na podzim vydá třetí díl veleúspěšného Aloise Nebela s podtitulem Zlaté hory. Zájem by byl i o Péráka. Má to pouze jediný háček- nikdo neví, kdy bude vůbec dokončen a letos, zdá se, to určitě nebude.

MOT bez Jakuba Němečka funguje dál. Chystá se třetí díl Oskara Eda, možná další Světla Amalu a Padoucnice. Hovoří se i o dalších evropských titulech, původem z Francie, Slovenska nebo Švýcarska. Bohužel nic konkrétního.

Nejmladší vydavatelství A.F.F.L. bude ve své edici Nový komiks pokračovat ve všech rozjetých italských sériích. Jejich prodejnost je přibližně stejná, takže není důvod něco měnit. Vaše cesty kamkoliv vám tak i nadále budou zpestřovat paranormální vyšetřovatel Dylan Dog, westernový Tex, detektiv 22. století Nathan Never i nebojácný pilot Mister No.

Tím jsou komiksové novinky pro letošní rok uzavřené. Alespoň pro dnešní den, protože je zcela jisté (po zkušenostech z minulých let a vůbec po zkušenostech s vydavatelskými aktivitami kolem komiksu), že se některé tituly z vydavatelských plánů vytratí nebo odloží, jiné zase jistě přibydou. Jisté však je, že se i letos dočkáme pořádné kupy kvalitní komiksové zábavy.