Liga spravedlnosti: Počátek

Když se restartoval vesmír DC a vznikla nová Padesát dvojka, všichni slavní hrdinové začínali znovu od začátku. A tak nový začátek čeká i na nejslavnější superhrdinský tým, na Ligu Spravedlnosti.

liga spravedlnosti

Vše začíná v Gothamu. Batman má co dělat se zahaleným chlápkem, kterého přistihl, jak se snaží nastražit jakousi bombu. A jak si tak hezky nahání padoucha po střechách, tak se do toho zapojí gothamský policejní sbor. Měl bych asi zmínit, že dějová linie se odehrává pět let, před „současností“ ostatních comicsových řad, tedy v době, kdy hrdiny veřejnost ani úřady neuznávaly a vlastně se jich všichni báli. Není se tedy moc čemu divit, že z vrtulníků policie se Batman nedočká pomoci, ale kulometné palby, která se snaží zabít jeho i zahaleného chlápka.

Po krátké potyčce se do boje z nenadání zapojí Green Lantern, který odhalí, že padouch je neznámý mimozemšťan – a tedy je to problém, se kterým by si měl poradit on. Hrdinové samozřejmě zvítězí a zajistí krychli, kterou mimozemskej šmejd chránil i za cenu vlastního života. A protože na Zemi je jen jeden všeobecně známý mimozemšťan, vydávají se Batman a Green Lantern přeptat Supermana, zda o kostce něco neví. Ten je ale nepřivítá s otevřenou náručí, nýbrž letící sevřenou pěstí směrem na čelist.

Mezitím se ovšem na Zem chystá zlo, se kterým by si nedokázal poradit žádný ze superhrdinů sám, a jediná možnost je, že nesourodá směska nadlidí začne spolupracovat. Dokáží ovšem překonat rozdíly, které mezi nimi jsou?

Autorem první nové Ligy spravedlnosti je Geoff Johns, génius superhrdinského comicsu a člověk, který stojí za samotným vznikem Nové Dvaapadesátky. Díky faktu, že u nás vychází i starší série JLA od Morrisona, máme skvělou možnost srovnat postupy, které tito dva comicsoví velikáni použili. Velkou váhu na rozdílném skládání týmu má samozřejmě doba, kdy jednotlivé comicsy vycházely. Starší JLA si mohla dovolit uspořádat klasický konkurz nových hrdinů hlavně proto, že se nejednalo o první tým toho jména, ale o obnovené uskupení. Johns musel volit akčnější přístup, tedy to, že se hrdinové nejdřív mezi sebou pořádně poperou a až pod nátlakem události začnou tvořit jakýs takýs tým… ale porodní bolesti budou rozhodně víc než značné a je to dobře, protože nikdo by tomu nevěřil, kdyby vše od začátku fungovalo perfektně.

Pokud vás zajímá, jaké je Johnsovo složení Ligy, stačí se podívat na obálku a máte jasno. Green Lantern Hal Jordan, který je zase mladíkem; totálně nezodpovědný hejsek, který má obrovskou moc. Batman, který je prostě Batman. Superman, který ještě není takový super skautík, jakým bude později, protože zatím chce lidstvo chránit, ale ne mu ještě jít příkladem. Wonder Woman, amazonská princezna, která přišla mezi lidi bojovat se zločinem. A slovem bojovat se myslí s mečem v ruce a nebát se useknout hlavu nebo jinou část těla. Flash Barry Allen. Svůj origin příběh zde zažije Cyborg… A nakonec Aquaman, kterému se Geoff Johns rozhodl očistit jméno, které naprosto nesmyslně zkazil jeden americký sitkom. A věřte mi, že se mu to povedlo na výbornou.

Jak sem již zmínil, tak akce je v comicsu požehnaně, dalo by se říct, že Liga Spravedlnosti – Počátek je jedna neustávající jízda. Toho výborně využil kreslíř Jim Lee. U nás jeho kresbu znáte například z comicsů Batman: Ticho a Superman: Pro zítřek. Jim Lee je muž, který byl pro superhrdinský comics stvořený. Čistá, přesná a jasná kresba s výraznou maskulaturou, geniálně přehledná akce a naprosto famózní dvojstrany. Tak by se dal jeho styl ve zkratce poznat.

Liga spravedlnosti je i díky němu perfektní superhrdinský comics se vším, co k tomu patří. Rozhodně doporučuji i těm, kteří tak úplně neskousli JLA od Morrisona. Tohle je totiž klasický Geoff Johns a jeho adrenalinová jízda.

Nakladatel: BB art

Překlad: Ľudovít Plata

Obálka: Jim Lee, Scott Williams, Alex Sinclair