Macanudo 2

Je to už nějaká doba, co u nás komiks zažil svůj úsvit. Dneska už většina fanoušků sci-fi a fantasy zná superhrdiny nejen díky knihám, ale i díky filmům. Spousta fanoušků zná i evropskou tvorbu, které byl český trh vždy alespoň trochu otevřený. Kromě klasických komiksových knih se velké oblibě v naší maličké zemi těší i sborník komiksových stripů. Garfield, Red Meat, Dilbert a další. Známé a masově oblíbené. Avšak v nakladatelství Meander vyšel již druhý díl knihy argentinského komiksového stripu Macanudo, o kterém rozhodně každý český fanoušek komiksu neví.

Macanudo 2

Pojďme Macanudo v krátkosti představit. Jak už to u stripů bývá, tak i tento komiks vychází denně v novinách, jmenovitě v argentinském plátku La Nación. Premiéru měl roku 2002, takže letos již slavil deset let své existence. Autorem je kreslíř Ricardo Siri Liniers, který vystupuje pod pseudonymem, který se rovná jeho příjmení, tedy zkrátka Liniers. Toliko k faktům, nyní k samotné knize.

Stripy v knize Macanudo jsou stavěné tak, že takřka nemají hlavní hrdiny. Protagonisté jsou anonymní obyčejní lidé, případně lidé, kteří sice jméno mají, ale to je jenom formalita, aby si autor nemusel pokaždé vymýšlet jiné, když kreslí obyčejně neobyčejné situace z běžně zvláštního života. Že těch oxymóronů bylo na jednu větu příliš? Tak to si zvykejte, protože při čtení tohohle dílka vás to slovo napadne takřka okamžitě. Je to totiž vážný humor, nebo seriózní legrace? Vyberte si, ale to nic nezmění na tom, že když si přečtete kterýkoliv vtip z knihy, spíše než hurónský smích se dostaví milý úsměv, který možná pomalu přejde ve vážnou a až nostalgicky smutnou tvář při hlubším zamyšlení. Největším přeborníkem na takové vtipy je Jindřiška se svým kocourem Fellinim a plyšovým medvídkem Madariagou. Paradoxně totiž Liniers tuto malou holčičku využívá k vyjádření hlubokých myšlenek a point vtipů, které vedou k zadumání takřka vždy. Osobně bych srovnal hloubku této postavy beze strachu s Malým princem, což už je podle mě samo o sobě víc než prvotřídní doporučení.

Uznávám, že Jindřiška mi okamžitě přirostla společně s komiksem Macanudo k srdci, ale věřím tomu, že naprosto každý čtenář a i okrajový fanoušek žánrů, které jsou na Fantasy Planet denním chlebem, si najde cestu k této knize. Z dalších hrdinů bych určitě zmínil tučňáky, kteří dělají spousty věcí, jen ne to, co byste od nich čekali, tedy ne, že bychom toho od tučňáků mnoho čekali, že ano. A poslední postavou, kterou zmíním a která přiroste k srdci především českým čtenářům, je pán, který překládá názvy filmů (je vidět, že nejen český divák musí kroutit hlavou nad těmito překlady).

Udělejte si tedy chvilku klidu s nějakou příjemnou hudbou a zkuste se začíst do vtipného i vážného, smutného i veselého, ale především neskutečně blízkého světa stripů Macanudo.

• Macanudo 2
  • Scénář a kresba: Ricardo Liniers