Mister No 1-3

Mister No sice není fantasy ani sci-fi četba, na druhou stranu je to komiks a toho není na Fantasy Planet, a ostatně ani nikde jinde v české kotlině, nikdy dost. Už se můžete začít kroutit v rytmech samby. Čeká vás výlet do slunné Brazílie plné drinků proti úpalu, spoře oděných slečen a obchodních společností, které si chtějí podmanit původní obyvatele a vnutit jim svůj způsob života.

Mister No, vlastním jménem Jerry Drake, je bývalý voják z druhé světové války. Před nástupem nových technologií a civilizovaného světa „utekl“ do Jižní Ameriky. Se svým letadlem Piper bere turisty na vyhlídkové lety a jako správný dobrodruh a neohrožený hrdina se nejednou ocitá ve spárech nebezpečí a intrik.

První tři sešity tvoří jeden dlouhý příběh, který vypráví o obchodní společnosti Atlantik, která díky stále častějším výpadům svých moderních lodí bere práci a obživu takzvaným jangadeiros. (Jangada je vor, který používají místní obyvatelé k rybolovu. Zároveň to chápou jako svou tradici, na kterou jsou patřičně pyšní.) Mister No se o tom dozvídá od svého přítele Stelia, který patří k původním jangadeiros. Poté, co jsou při lovu napadeni jednou z lodí Atlantiku, se Mister No rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou. Bude účastníkem automobilové honičky, popere se s žraloky i s nájemným zabijákem z Asie.

To je ve zkratce nástin příběhu prvních tří sešitů původem italské série, vydávané nakladatelstvím Bonelli comics a nyní společností AFFL. Na rozdíl od již recenzovaných sérií na sebe jednotlivé díly navazují, tudíž jakýkoliv posun kresby během tří sešitů je nemožný. O tu se postaral R. Diso. To jen tak pro úplnost, protože mě osobně tohle jméno absolutně nic neříká. 🙂 Kresba se klasicky snaží o popisnost a realitu, jakou by měl klasický dobrodružný příběh mít.

Scénář si totiž ani žádné velké cíle neklade. Nenabízí nic víc než jakýkoliv film na téma boje civilizace s tradicemi. Nyní ovšem ve slunné, alkoholem nasáté atmosféře Jižní Ameriky. Možná by se dal označit za originální, protože toto téma není v komiksu zrovna obvyklé.

První díl se jmenuje Atlantik a čtenáře tradičně uvádí do děje. Seznamuje ho s postavami, líčí situaci jangadeiros a návrat Mister No do osady Pecém.
Živý terč vyrukuje se zamotáním zápletky, dostane hrdinu do velkých potíží a ukazuje, kdo stojí za organizací Atlantik. Závěrečný díl Chino je tím nejakčnějším, protože se musí vše vyřešit a záporáci dostat to, co si zaslouží, dostat nakládačku. Je tedy vidět, že scénář je vystavěn naprosto klasicky. Žádné odbočky od hlavního děje neexistují a od našich hrdinů se ani na okamžik nevzdálíme. S tím souvisí i případná koupě. Ať už někam cestujete nebo si prostě chcete udělat obrázek o další sérii z edice Nový komiks, tak počítejte s tím, že jeden sešit je vcelku k ničemu. Všechny dohromady ale tvoří celek, který vás při cestě vlakem dostatečně zabaví a vylepší náladu, až vám ji zkazí nesympatický a protivný průvodčí nebo učitel, který si myslí, že čtení komiksů při hodině matematiky není ta nejlepší cesta ke vzdělání.

Formát je jako u ostatních AFFL komiksů zmenšená  „ápětka“. Každý sešit má okolo hutných sto stran. Je samozřejmě černobílý a stejně jako u ostatních komiksů z této edice prošly první dva sešity rozporuplnou počítačovou úpravou a tiskárna je pak následovně vytiskla v celé své rozostřené kráse. Není to ovšem nic, co by vás od „cestovněškolního“ čtení mělo odradit. Tím není ani na první pohled nízká známka a abych předešel nějakým pochybnostem, tak zdůrazňuji, že 4/10 je průměr, který si neklade žádné velké ambice… kromě toho, abyste ve vlaku neusnuli.