Omnibus Vyslanci a zabijáci: Kdo chce zabít Jedie?

Kdysi dávno v předaleké galaxii… Větička, kterou dnes zná každý geek a skalní fanoušci ji mumlají ze spaní. Právě ti si jistě nenechají ujít další komiksový omnibus z univerza Hvězdných válek.

různí: Star Wars: Vyslanci a zabijáci

Rozsáhlost fiktivního světa, který se před několika desetiletími zrodil v hlavě George Lucase, je jedním slovem ohromující. Šestici filmů doplňuje kvantum románů a videoher, brzy se dočkáme druhého televizního seriálu a úspěch slaví rovněž komiksové příběhy. Star Wars jsou zkrátka značkou, která dodnes neztratila nic na svém lesku. I díky tomu jsme se dočkali dalšího z řady komiksových omnibusů, tentokrát s podtitulem Vyslanci a zabijáci. Potěší fanoušky komiksu, potažmo oblíbeného světa?

Odpověď zní: „Tak napůl.“ První čtvrtina takřka pětisetstránkového omnibusu je totiž zasvěcena tomu nejhoršímu, co v rámci univerza vyšlo: Epizodě I, Skryté hrozbě. A omnibus rozhodně nemá ambice napravit epizodě pošramocenou pověst. Částečně totiž vypráví tentýž příběh, pouze viděný očima jiných postav (postupně se vystřídají Anakin, Amidala, Qui-Gon Jinn a Obi Wan), tu a tam doplněný o nějakou krátkou epizodku navíc. Žádná z nich však nevybočuje z ranku nezajímavých.

Celá úvodní čtvrtina tak nedokáže setřást hořkou pachuť zbytečně zabitého prostoru, přičemž se během jejího čtení těžko zaplašuje myšlenka, že před sebou máte jen lehce nadprůměrnou fanfikci.

Teprve zbytek obsahu je hoden čtenářského zájmu, dokonce se vzestupnou tendencí kvality. Obsahuje trojici příběhů, z nichž první dva (Cizinec a Vyslanci na Malastaru) na sebe přímo navazují. V prvním z nich se člen rady Jediů Ki-Adi-Mundi vypravuje na Tatooine, aby se postavil záhadnému vůdci písečných lidí Tuskenů, terorizujících lidskou část planety. Velice záhy zjišťuje, že jde o bývalého rytíře Jedi. To však není jeho jediným problémem – své úkoly má na též planetě i mocná lovkyně Jediů, jejíž sbírka světelných mečů se stále rozrůstá.

Ve Vyslancích na Malastaru se setkáváme hned s několika méně známými postavami rytířského řádu. Kromě Adi-Mundiho a jeho nového učedníka se na Malastare vypravují Mace Windu, Plo Koon či Yaddle (ženská verze Yody, u které floskule „něžnější pohlaví“ rozhodně neplatí). Ti musí dojednat mír mezi vládnoucí kastou planety a separatisty, zatímco zrada není nikdy daleko. Problémem tohoto příběhu je, že neuzavírá všechny linie a působí nedopovězeně. Ve výsledku pak představuje sérii fragmentů, které by si rozhodně zasloužily větší pozornost (například na úkor již proklínané čtvrtiny omnibusu).

Na čtenářské uspokojení si tak člověk musí počkat až do samotného záběru. V příběhu Jango Fett – Lovecké sezóny se chytrou formou retrospektivního vyprávění dozví více o předobrazu/otci Boba Fetta, největšího námezdního lovce vesmíru. Co do schopností a zajímavosti Jango za svým „synem“ rozhodně nezaostává, protože čtenáři se dozvědí mimo jiné důvody, kvůli kterým dovolil temným mocnostem impéria využít jeho genom pro tvorbu klonové armády.

Míry kvalit jednotlivých příběhů samotná kresba nikterak neposouvá, neboť by se i ona dala po většinu stránek označit za průměrnou. Bez invence a s občasnými chybami (obličeje některých postav se panel od panelu mění, barvy jejich mečů ne vždy sedí) není zrovna potěchou pro oko.

Vzato kol a kolem, skalní fanoušci by si Vyslance a zabijáky ujít nechat neměli. Ty ostatní mamutí soubor ke skalnímu fanouškovství rozhodně nepřesvědčí.

60 %
  • Star Wars: Vyslanci a zabijáci