Před Strážci

Nejspíš každý comicsový fanda, nebo člověk, který se o comics alespoň trochu otřel, zná knihu jménem Watchmen/Strážci. Jedno z mistrovských děl páně Alana Moorea, na kterém spolupracoval s kreslířem Davidem Gibbonsem. Nyní přichází první kniha série Před Strážci.

před

Minutemeni

Na začátku byla jen hrstka jednotlivců, maskovaných vigilantů, kteří se rozhodli vzít spravedlnost do svých rukou. Soudce oprátka. Muž v kápi, kterému kolem krku vyselo konopné lano uvázané na uzel, který byl velice populární na šibenici. Sally Jupiter (vlastním jménem Juspeczyk), známější pod pseudonymem Hedvábný přízrak, byla spíš modelka a tak trochu běhna, ale taky si hrála na hrdinku. Hollis Mason je povoláním pochůzkář. Lidé z jeho čtvrti ho mají ráno a přijali ho jako milého ochránce v uniformě. Po nocích se ovšem prohání po střechách a chrání nevinné maskovaný jako Sůva. Nelson Gardner byl mariňákem a po odchodu z armády se nespokojil s tím, že by měl jen sedět a nic nedělat, proto se rozhodl pro dráhu hrdiny pod pseudonymem Kapitán Metropolis.

Dolarový Bill je známý jako reklamní figurka banky, ale bankovním loupežím i jiným zločincům brání i jinde než v reklamách. Lišaj, vlastním jménem Byron Lewis. Nemocný muž, který se rozhodl své velké bohatství věnovat snu o létání a boji se zločinem. A nakonec Silueta. Okouzlující žena, která bere dráhu vigilanta více než osobně a nebojí se použít střelné zbraně. Edward Morgan Blake. Též známý jako Komediant. Když se přidal k Minutemenům, bylo mu pouhých šestnáct let, ale to co mu chybí na věku, dohání zuřivostí a silou.

Tato nesourodá směsice hrdinů se rozhodla v minulosti spojit a vytvořit první hrdinský tým pro efektivní boj se zločinem. Po desítkách let se Hollis Mason (tou dobou již v hrdinském důchodu) rozhodl sepsat paměti a vyjevit pravdu. Provádím nás minulostí hrdinů, která měla být navždy skrytá. Čekají nás sice hrdinské skutky, ale každý z těchto maskovaných mstitelů má alespoň jedno strašlivé tajemství.

Hedvábný přízrak

Laurie Juspeczyk je postava, kterou známe z původních Strážců velmi dobře. Druhá generace hrdinky jménem Hedvábný přízrak má pletky nejen s Dr. Manhattenem ale i s druhým Sůvou. Ovšem jaké byly její začátky? Jak se dospívající dívka vyrovnává s drsnou výchovou matky, která jí od narození připravuje k tomu, aby převzala kostým? Jak se srovnává s totální izolací od svého okolí, absencí přátel i vztahu? Jak daleko je schopná zajít ve svém vzdoru matce a co všechno zformovalo osobnost Laurie na začátku její kariéry? To vše se dozvíte v druhé polovině této knihy.

Obě dvě části jsou jak spisovatelsky, tak kreslířsky na velice vysoké úrovni. Zatímco vzpomínkové Minutemeny skvěle doplňuje retro kresba Darwyna Cookea (který naspal i scénář), Hedvábný přízrak využívá moderní comicsovou kresbu Amandy Conner, která jde ruku v ruce s mladou hrdinkou, která si hledá svou vlastní cestu životem. Amanda spolupracovala také na scénáři a ženská ruka je na postavě Laurie znát. Když srovnáme obě dvě poloviny, tak z nich vyjde určitě lépe část první. Minutemani si dle mého dokonce s klidem můžou vyrazit na srovnání se Strážci. Každá jednotlivá kapitola nám přináší něco nového a nenechá naši pozornost upadnout. Cooke nás naprosto lehce přenáší přímo do děje a prožívání příběhu s postavami je velice intenzivní.

Ve výsledku je to drsný a tragický epos, vedle kterého je osobní příběh mladé dívky jaksi „malý“ (k tomuto dojmu pomáhá i menší rozsah druhé části). Když se ovšem na Hedvábný přízrak díváte bez srovnání s první půlkou, rozhodně se jedná o povedený Origin příběh.

U prvního výtisku série *Před Strážc*i by se ovšem mělo hovořit o dvojknize. Obě části jsou totiž rozsahem samostatná comicsová kniha, a tak vyšly i původně v USA. Jejich spojení ovšem není nijak na škodu, protože špalek, který se vám dostane do rukou, je opravdu úctyhodný, zvláště vzhledem k velice příznivé ceně! BB art odvedl klasicky výbornou práci jak u paperbacku, tak u hardcoveru; ty nám můžou závidět i v Americe.

Před Strážci: Minutemani / Hedvábný přízrak / Before Watchmen: Minutemen / Silk Spectre/

Cooke, Darwyn – Conner, Amanda

Nakladatel: BB art