Star Wars : Před dávnými časy… 1

Před dávnými časy, v jedné předaleké galaxii… Tato slova odstartovala v roce 1977 epické vesmírné dobrodružství. Ve stejném roce začal Marvel Comics Group vydávat komiksy inspirované světem Star Wars. A právě prvních dvacet sedm sešitů série Star War: Před dávnými časy… se nám nyní dostává do rukou v podobě omnibusu.

Star Wars: Před dávnými časy... 1

Star Wars: Před dávnými časy… přináší pohled do historie, až na samý počátek komiksové tvorby ze světa Hvězdných válek. Děj omnibusu začíná adaptací prvního dílu filmové ságy, Nové naděje. Tato adaptace zabírá přibližně prvních sto dvacet stran. Dále už na čtenáře čekají „nové“, vymyšlené dobrodružství hlavních postav prvního filmu.

Již při pohledu na obálku omnibusu a první kresbu je zřejmé, a podle data vydání komiksů zcela logické, že zpracování odpovídá době, kdy byl komiks vytvořen. To znamená, že čtenáře čeká pohled do historie nejen z hlediska děje, ale také výtvarné stránky. Avšak toto retro, stejně jako v případě filmů, k prvním Hvězdným válkám prostě patří. Přestože někomu možná přijde kresba zastaralá, je součástí těchto komiksů a díky ní mají i ty „nové“ příběhy to správné kouzlo.

Zcela odlišnou věcí je ovšem to, že tyto komiksy, třebaže založené na Nové naději, obsahují pár logických nesmyslů. Což ovšem není tak zvláštní, když vezmeme v potaz, že se autoři v době tvorby mohli opřít pouze o příběh jednoho existujícího filmu. Každého fanouška Hvězdných válek především trkne, že otec princezny Leiy a Darth Vader jsou dva odlišní lidé, či velice zvláštní ztvárnění Jabby Hutta. Nelze však dělat nic jiného, než tato fakta s pousmáním přejít.

Pokud jde o kvalitu komiksů, na jasné čáře vyhrává adaptace Nové naděje, což asi ale není zase tak moc překvapující. Otázkou je, zda je to dobře, protože tato adaptace je téměř doslovným přepisem filmové verze a nepřináší vůbec nic nového. Pro běžného fanouška Hvězdných válek, pro kterého není komiks prioritou, možná trochu zbytečná věc. Bohužel další příběhy v žádném případě nedosahují kvalit (pokud jde o děj) této adaptace, ačkoliv se o to ze všech sil snaží. Místy tyto nové příběhy působí spíše úsměvně i z důvodů oněch občasných nelogičností. Nehledě na to, že některé pasáže jsou trochu kýčovité až přeplácané kvůli snaze za každou cenu vytvořit něco stejně epického jako byl první film.

Není to ale tak zlé, jak se na první pohled může zdát. I tyto „nové příběhy“, odehrávající se po událostech prvního filmu, mají co nabídnout. Když přejdeme to, co již bylo řečeno, rozhodně mají svoje kouzlo. Ať již plyne z retro zpracování či vlastní svérázné originality. Některé chování hlavních hrdinů (například vztah Leiy a Luka) se zdá být podivné, ale jinak měli autoři v tomto ohledu dobrý cit. A tak je potěšující zjištění, že si vlastně můžeme vychutnat dobrodružství starých známých v neznámých příbězích odehrávajících se za hranicí prvního filmu. Což je v zásadě asi důvod, proč si tento omnibus pořídit. Jestli jsou tato dobrodružství zařaditelná do oficiální Star Wars kontinuity či ne, to je už zcela nepodstatné.

Ve srovnání s předešlými Star Wars omnibusy je Před dávnými časy… spíše podprůměr. Pokud se na to ale podíváme z druhé stránky, nemá smysl hodnotit něco pro to, co není a možná ani nemá být. Tento omnibus je zkrátka sbírkou nejstarších Star Wars komiksů a jako k takové by se k ní mělo přistupovat. Není to žádné úchvatné dílo, ale přes všechno, co bylo řečeno, má tento omnibus svůj smysl. Ať už jako připomínka historie a pohled do začátků nesmrtelné ságy, součást sběratelské sbírky či čistě fanouškovský objekt touhy.

Před dávnými časy, v jedné předaleké galaxii… Tato slova katapultovala svět do víru epického dobrodružství, které dodnes pokračuje v televizi, románech, videohrách a komiksech. Od července 1977 do září 1986 vydával Marvel Comics Group každý měsíc komiksy odehrávající se ve světě nesmírně populárního filmového fenoménu Star Wars. Když se na tehdejší příběhy podíváme s tím, co víme dnes, udeří nás některé „chyby“ do očí – jako třeba že jsou Darth Vader a otec Luka Skywalkera dva odlišní lidé. Tehdy ale byla ještě Star Wars galaxie pro tvůrce velkou neznámou. V průběhu let se mnohokrát diskutovalo, jak, kam a jestli vůbec tyto komiksové příběhy zařadit do oficiální Star Wars kontinuity, nikdo však nemůže popřít, že mají své kouzlo a sílu. Představujeme vám prvních dvacet sedm sebraných sešitů marvelovské série Star Wars, která začala vycházet v roce 1977, tedy ve stejném roce, kdy diváci mohli poprvé vidět slavný film George Lucase. A hned na úvod vás čeká komiksová adaptace Nové naděje. (anotace)

• Star Wars: Před dávnými časy… 1
  • Scénář: Roy Thomas, Howard Chaykin, Donald F. Glut aj.
  • Kresba: Howard Chaykin, Tom Palmer, Carmine Infantino aj.