Star Wars: Vzestup Sithů 1

Plány na zničení řádu rytířů Jedi spřádali Sithové už dávno před událostmi první filmové epizody Hvězdných válek. Darth Sidious společně se svým učedníkem Dath Maulem úřadovali po celé galaxii a výsledkem toho je několik příběhů zasazených do doby okolo 33 let před bitvou o Yavin v novém Star Wars omnibusu nazvaném Vzestup Sithů.

Vzestup Sithů

Vzestup Sithů obsahuje celkem sedm delších i kratších příběhů. Děj se rozjíždí pěkně pozvolna, na začátek si na nás autoři připravili příběh s trochu odlehčeným dějem, který slouží jako úvod do dramatičtější části knihy. Setkáme se v něm s rytířem Jedi Qui-Gon Jinnem a jeho mladým učedníkem Obi-Wanem Kenobim. Oba dva se vydávají na výletní křižník, který přestal komunikovat s řízením kosmického provozu, aby zjistili, co se doopravdy stalo. Qui-Gon s tváří filmového Liama Neesona a mladší verze Obi-Wana Kenobiho jsou sympaťáci, přesně tak, jak je známe z filmu. Proto není na škodu, že si jejich společnost můžeme užít i v dalším příběhu nazvaném Poslední vzdor na Ord Mantellu.

O poznání vážnější příběh nás zavede na planetu Ord Mantell, kde se dějí podivné věci a poprvé se v něm setkáme s jednou ze dvou mimozemských ras vyskytujících se v knize, které svou podobou právem připomínají přerostlé ještěrky. Ty pravděpodobně stojí za terorizováním místních obyvatel. Jak se však ukáže, ne vždy je to, co se na první pohled může zdát, stoprocentně jisté pravda.

Následující vyprávění je jedno ze dvou kratších prací, které omnibus nabízí. Popisuje nedlouhé setkání dvou nájemných lovců Aurry Sing a Torgo Tahna, které se pro posledně jmenovaného nevyvine příliš dobře.

Druhým nejdelším příběhem je naopak Vyhlášení války. Rytíři Jedi jsou v něm za přispění Sithů vmanipulováni do války s dalšími přerostlými ještěrkami, mimozemskou rasou pojmenovanou Yinchorrijové. Sithové se chtějí zbavit obou stran, a tak touto válkou mohou pouze získat a zabít tak, jak se říká, dvě mouchy jednou ranou. Vyhlášení války považuji za druhý nejlepší komiks v omnibusu. Nechybí v něm akce a napětí a poprvé se v něm také objeví na scéně senátor Palpatine alias Darth Sidious a jeho ďábelsky vypadající učedník Darth Maul. Bohužel (neskrývám své sympatie ke světlé straně síly) přijdou také první ztráty na životech na straně rytířů Jedi. Smrt však dodává ději na dramatičnosti, a to z je hlediska vyprávění dobře.

Další dva komiksy se věnují rytíři Jedi Ki-Adi-Mundimu (známému také z filmových epizod jako člen nejvyšší rady Jediů). První z těchto příběhů nazvaný Předehra k Povstání je nejdelším vyprávěním z celého omnibusu. Mundi v něm na své rodné planetě Cerea musí potlačit povstání, jehož součástí se stane i jeho vlastní dcera. Na rozdíl od Vyhlášení války je Předehra k Povstání příběh jednotlivce v podání Ki-Adi-Mundiho, který uprostřed povstání prožívá své vlastní drama. Druhý kratičký komiks nás zavede do Mundiho mládí a převypráví nám jeho osudy na planetě Cerea před a po jeho výcviku na rytíře Jedi.

Sedmý a poslední příběh je perlou nakonec. Moc se v něm nemluví, o to více v něm teče krev a vzduchem sviští laserový meč. V tomto případě dvoubřitý, v rukou učedníka temné strany s cool (jinak to říct prostě nejde) vzhledem, Dartha Maula. Ten dostane od svého mistra rozkaz zničit kriminální organizaci Black Sun, která překáží Sithům v jejich dalšímu působení v galaxii. Darth Maul se tedy vydává na krvavou jízdu s jediným cílem, zabít všechny členy organizace do posledního.

Ačkoliv je kresba v celém omnibusu velice povedená, u poslední příběhu se jeho autoři zkrátka vytáhli a předvedli nám doslova vizuální orgie. Ona kvalita kresby je daná především svou dynamičností, barevností a pestrostí. Díky tomu je znát každý pohyb laserovým mečem a všechny akce si čtenář opravdu užije. Kvalita scénářů není u všech komiksů stejná, ale pokud jde o rozmanitost, nedá se Vzestupu Sithů nic vyčíst. Pokud srovnáme Vzestup Sithů s předešlými Star Wars omnibusy, které u nás zatím vyšly, jedná se určitě o to lepší, ne-li vůbec nejlepší z dané nabídky. A i když nemám temnou stranu zrovna v lásce, musím přiznat, že Darth Maul je zkrátka sakra velký borec. Škoda, že ho Obi-Wan v Epizodě I musel přeseknout vejpůl. Jako hlavní záporák by nebyl vůbec marný.

Podle edičního plánu nakladatelství BB/art se bohužel v blízké době asi žádného nového Star Wars omnibusu nedočkáme, což je škoda. Po přečtení Vzestupu Sithů se totiž velmi těším na další.

• Star Wars: Vzestup Sithů 1
  • Scénář: Mike Kennedy, Ryder Windham, Dean Motter, Randy Stradley, Jan Strnad, Ron Marz