Wolverine a Hulk – Kieth Sam

Poslední dobou se u nás urodilo několik komiksových premiér. Svého knižního debutu se dočkal Hellblazer nebo Usagi Yojimbo. Teď přišla řada na komiksového tvůrce Sama Kietha. Chlapíka, který má hodně co říct, ale přitom ve svých komiksech používá minimum dialogů. Připravte se na potápění, sedmiletou Po a samozřejmě pana Logana se strejdou Hulkem. (Pozor! Článek by si neměli číst občané se slabým srdcem, nešetří se v něm chválou ani superlativy.)

Kieth Sam - Wolverine a HulkPOP!

Se Samem Kiethem jsme se mohli setkat již v knize Sandman: Preludia & nokturna. U Gaimanovy série ale dlouho nevydržel. Cítil, že jeho přehnaný styl není ke snovému opusu to pravé ořechové a po pěti číslech ho opustil. V minibooku, který nedávno vydali společnými silami Netopejr a Crew, dává dohromady dva tradiční mainstreamové hrdiny v příhodě, která se vymyká jakémukoliv zaškatulkování. Těmi tradičními hrdiny jsou, jak název napovídá, nejoblíbenější člen X-Menů a zelený obr, podivuhodný stejně jako příběh dr. Jekylla a pana Hydea. Pro ně to zdaleka není ojedinělé setkání, vždyť Wolverine vznikl právě v sérii Incredible Hulk, konkrétně v čísle #180, kde se objevil na posledním panelu. V plné kráse se ukázal až o měsíc později v 181. sešitě.

Snikt!

Nástin příběhu je následovný. Wolverine/Logan (v podání Sama Kietha chvílemi vypadá, jakoby zrovna vypadl z obálek Zeměplochy) havaruje s letadlem kdesi v zasněžené oblasti. Ihned poté, co se vyhrabe z trosek, ho najde malá přechytralá holčička v růžovém pyžamu, která se představí jako sedmiletá Po a dokáže jen tak mizet a zase se objevit nebo se přemisťovat do nejrůznějších věcí. Vysvětlí mu, že také havarovali s letadlem a ona i její tatínek zadržují dech pod ledem nedalekého jezera, kam se zřítili. Logan, ačkoliv naprosto zmatený, holčičku následuje a doufá, že jim pomůže její strýček, o kterém se zmínila.

Kieth dokonale spojil dětinskou hravost (všimněte si, že takové přiblblé nápady mají většinou opravdu malé děti, které stále žijí v říši pohádek) a tajemnou atmosféru. Malá Po neustále prudí Logana a její hlášky vám na tváři vykouzlí blažený úsměv („Jé! To bylo fakt bezva! Odletěls sedm metrů!“), stejně jako když ho propleskává a on jen nevěřícně valí oči na odrovnaného čtenáře. Wolverine nezůstává ušetřen ani z Hulkovy strany, takže se z něj místo obávaného rváče s adamantiovými drápy stává otloukánek, snažící se uklidnit roztomile tupé zelené monstrum natolik, aby se přeměnilo v doktora Bannera. Přičemž veškeré Hulkovy reakce se omezují na věty typu: „Hulk se nechce uklidnit. Hulk tě chce rozdrtit blbým ledem.“

Vedle slovního a groteskního humoru ale cítíte, že autorovi šlo i o něco víc než jen pobavit. Ve W/H můžete pozorovat mnoho myšlenek, ale nejvíc se do podvědomí vtírá ta o nesmrtelné naději. Neobávejte se zbytečného moralizování, zábavná a odlehčená stránka vysoce převažuje. Že nevyužívá žádné fekální scény, přehnané násilí a vulgarismy jako jiní tvůrci i u nás vydaných crossoverů také o něčem svědčí… Fráze „šíleně geniální“ vystihuje tenhle minibook naprosto přesně.

Stylově vytříbená vizuální stránka usvědčuje Kietha z umění. Kromě dvojstran se málokdy styl opakuje dvakrát po sobě. Naopak se střídají i v průběhu stránek a panelů. (Slovo panel je tady dost zavádějící, Kieth pracuje s ledasjakými tvary, ale málo z nich připomíná klasické rámečky.) Kieth se ani nemusel pokoušet o nový styl, k tomuto crossoveru se totiž perfektně hodí postupy, které si nacvičil na vlastní sérii The Maxx. Vedle Poiných (to je hrozné slovo :)) dětských kresbiček fixami a pastelkami tady využívá snad úplně všechno, od akvarelu až po americkou retuš. Stejně tak některé pózy hlavních protagonistů jakoby se odvolávali na ty z Maxxe. Ať už v případě zadumaných obrazů Hulka (Ano, Hulk se zde několikrát snaží přemýšlet. Marně.) nebo naopak energií překypujících celostránkových „přesdržkovek“, budete mít chuť se na ně dívat hooodně dlouho. A vůbec nevadí, že přechází z karikatury do super realistických výjevů a naopak. Kieth se vždy neuvěřitelně vyřádí i na „SFXkách“. Těch je v knížce opravdu dost a pohybují se od graffiti až po „fonty“ nejrůznějších stylů, velikostí a barev. Každopádně je dobré si knížku neprolistovat před samotným čtením, protože se můžete připravit o překvapení, která číhají na každém rohu.

Crush!

Českému vydání se nedá vytknout nejmenší chybička. SFX, lettering, sazba, barvy, lesklý papír, všechno dopadlo na výbornou a překlad Viktora „Sandman, Liga výjimečných, Z pekla“ Janiše je pak vítanou třešničkou na již dost nazdobeném a lahodném dortu. Cena 249,- působí při tak vysoké kvalitě a 96 stranách jako z jiného světa.

Nezbývá než doufat, že si ke Kiethovi najde cestu dostatek čtenářů. Po crossoveru Wolverine/Hulk je rozhodně na co navazovat. Hodnocení 9/10 si tenhle minibook jistě zaslouží. Není to stejná devítka jako třeba u Návratu temného rytíře, ale je to vtipné (přímo nehorázně zábavné), budete se k tomu vracet a hlavně na českou komiksovou scénu přináší něco zcela nového a neokoukaného. Celkově je tenhle výtvor jako UFO. Je ojedinělý, nevíte jakým směrem se bude ubírat, opravdu těžko se identifikuje, ale jste strašně zvědaví, co se v něm skrývá.

Nehorázně zábavná a vizuálně vybroušená jízda, která bohužel jednou musí skončit.