Sandman: Předehra (recenze)

Když někdo prohlásí, že „komiks je pro děti“, svazky Sandmana patří mezi ty, které máte chuť dotyčnému omlátit o hlavu – kdyby to však nepoškodilo vaše milované knihy. Přestože je hlavní řada série Neila Gaimana i u nás dovydaná, příběhů z tohohle světa je neodvyprávěných ještě mnoho. Vlastně skoro všechny.

Sandman Předehra coverNa první dobrou vás to nejspíše trklo, stejně však vaši domněnku potvrdíme – sandmanovská Předehra rozhodně není příběhem, kterým byste měli začít, pokud koketujete s myšlenkou potykat si se světem sedmi Věčných – a především tím, který patří Pánu Snů. Předehra je totiž určena primárně pro ty, kteří se sérií již mají zkušenosti. A ideálně si ji zamilovali natolik, aby si rádi přečetli odpovědi na některé otázky, na něž hlavní řada odpovědět nestihla. A jste bláhoví, pokud si myslíte, že Předehra nepoloží otázky nové. Zkrátka – nováčkům snovosti vstup zakázán.

Ať si pod pojmem epika představujete cokoliv, rozhodně to není totéž, co má na mysli Neil Gaiman. V příběhu Předehry musí Morfeus vyřešit zapeklitý problém s šílenou hvězdou, která hrozí zničit úplně celý vesmír. Což by se samo sebou dotklo i rodiny Věčných. Vládce snů tak prochází vesmírem, střídá světy (zatímco jeho loutkář, literárně-komiksová hvězda Gaiman žongluje se žánry), seznamuje se se svými aspekty z jiných alternativních vesmírů, hloubá o veškerenstvu (a mnohdy máte pocit, že tak nějak i o ničem), zachraňuje děti a setkává se se svou rodinou – a to dokonce i s rodiči. Road trip par excellence.

Sandman Předehra in2Nadpozemskost celého příběhu by v komiksu přišla vniveč, kdyby nebyla řádně uchopena po stránce grafické. V tomto směru se Předehře zadařilo více než znamenitě. Práce výtvarníka J. H. Williamse III. totiž ve výsledku Gaimanův scénář nejenže skvěle vystihuje, ale ještě jej – co se čtenářského dojmu týče – poráží na lopatky. Někdy jsou ilustrace až impresionistické, jindy jasně surrealistické (což k látce samo sebou patří), každá z nich by si přitom zasloužila zarámovat a pověsit na zeď či rovnou do galerií. Nemenším výstřikem kreativity jsou však i rozvržení panelů či lettering, kteréžto tak celou vizuální stránku komiksu náramně podtrhují.

O tom, že měl tento příběh Gaiman velice promyšlený, není možné pochybovat. Však mu také zrál v hlavě dlouho. Přesto Předehra nebude patřit mezi vrcholy série, její příběh je příliš lineární, snad by se dalo říci i plochý (v porovnání s nejlepšími sandmanovskými knihami) – největší slabinou Předehry je tak přitom skutečnost, že někteří z jejích knižních předchůdců jsou geniální, dokonalá díla. Pro fanoušky je však tahle kniha jednoznačnou povinností.

Sandman: Předehra
Scénář: Neil Gaiman
Kresba: J.H. Williams III.