Strážci Galaxie na horské dráze

Máte rádi Strážce galaxie?
Pak pro vás máme hned dvojitou nálož v podobě dvojrecenze na druhý a třetí sešit.
A do toho se přimotá i Iron Man a X-Meni!

První kniha Strážců Galaxie byl skvělý popcorn, který si užil jak fanoušek týmu, tak někdo, kdo o postavách slyšel jen díky filmové adaptaci. Bendis rozjel tak akorát pochopitelný příběh, do kterého namixoval origin Star-Lorda, vytunil to rodinným dramatem a přidal opulentní akční sekvence. A samozřejmě si zahostoval i populární Iron Man. Pokračování tak mělo krásně nakročeno k tomu, aby se z této série stala zábavná jízda. Jenže… se to tak úplně nestalo.

Scénář je sám o sobě solidní a nedělá nic vyloženě špatně. Takže si první sešity užíváte, bavíte se interakcí postav a žasnete nad tím, kolik hlášek dokáže Rocket během jedné přestřelky vyplodit. Jenže, pak vám příběh představí Angelu, blížící se válku; a najednou jsme v příběhu posunuti o několik dnů napřed. Vše je vyřešeno, některé postavy chybí, a vy jako čtenáři jste naprosto mimo. Ano, český trh utrpěl věčným problémem superhrdinských sešitů. V USA totiž do Bendisovy série zasáhl event, který u nás neměl šanci na vydání, a tak jsme odkázáni na Wikipedii a dohledání informací. A to prostě štve. Není to chyba vydavatele, ale spíš hloupé politiky, kdy každá událost v Marvelovském vesmíru musí ovlivnit i několik dalších komiksových řad.

Třetí kniha je pak rovnou crossoverem s mladší partou X-menů, jenž přicestovali z minulosti… a překvapivě to funguje líp než klasická kniha. Tady se člověk alespoň tolik neztrácí a vše je v rámci možností a prostoru vysvětleno. Dynamika týmu i spory několika odlišných postav zabaví až do konce příběhu, který možná trpí zkratkovitým vyústěním, ale to vůbec nevadí. Je to nahláškované, tak akorát napínavé a pořád se něco děje. Sem tam se odhalí zajímavost ze života oblíbených charakterů a vztahy jsou okořeněny ne vždy očekávanou romancí. Šlape to a kapánek to napravuje pachuť z vystřihnuté události druhé knihy. Na první knihu to však stále nemá…

Kresebně jsou Strážci pozoruhodný počin. Druhá kniha kombinuje um hned několika autorů, a jistě se najdou mnozí, kterým sedne ta či ona kresební prezentace. U druhé poloviny druhé knihy jdou sešity spíš do uměleckého vyjádření a hodně se pracuje se stíny a světlem. Detaily přestávají hrát nějakou roli, vše je daleko víc neurčité. Myslím, že jde o zajímavý experiment, z mého hlediska by však bylo mnohem lepší, kdyby se zachovala původní kresba. X-menovský crossover pak kreslil Stuart Immonen, který má na starost mladé mutanty i v jejich vlastní sérii. Musím říct, že jsem si jej docela oblíbil – má velmi líbivý styl plný živých barev, tučných obrysů a excelentních pozadí. V tomhle případě snad není co vytknout.

Je opravdu náročné hodnotit něco, co ve druhé knize není úplně kompletní a v té další jen zajímavou týmovkou, ale pokud si člověk dohledá chybějící informace, nejde o žádný průšvih. První polovina druhé knihy je stejně zábavnou jízdou, jako první kniha. A X-menovská posila udělala Strážcům dobrou službu. V příští knize snad ale dojde opět na ucelenější zážitek.

50%

Strážci Galaxie 2: Angela
Scénář: Brian Michael Bendis