Trpaslíci – Heitz Markus

Markus Heitz je současnou hvězdou německé fantasy. Pozornost čtenářů si vysloužila už jeho prvotina Stín nad Ulldartem, která získala ocenění „Deutschen Phantastik Preis 2003“ za nejlepší románový debut. Není však autorem pouze fantasy, prosadil se i knihami ze světa Shadowrunu, jeho poslední román Ritus pak zabrousil do hororového žánru.

Heitz Markus - TrpaslíciJeho daleko nejúspěšnější knihou jsou však Trpaslíci (orig. Die Zwerge, 2003). Trpaslíci jsou vlastně takový Pán prstenů z podzemského prostředí. I zde leží idylická oblast Skrytých zemí, jejichž území stále více ohrožuje Mrtvá země plná hladových skřetů a obrů. Podobný je i hlavní hrdina, který se zpočátku vydává na nenáročnou cestu, která brzy přeroste v zoufalý boj za záchranu světa. Stejně jako Tolikenův Frodo se i Heitzův trpaslík Tungdil obklopí skupinkou přátel, na kterých závisí jeho život. Také tato sebranka svérázných osobností musí putovat do středu Mrtvé země, aby tam ukovali zbraň proti hlavnímu desperátovi. Boj proti této temné hrozbě je pak náplní většiny příběhu. Když k tomu ještě přidáte intrikářské zápolení trpasličích kmenů o jejich kamenný trůn, máte hotovou zápletku. Sice ne příliš originální, ale zato výborně fungující.

Trpaslíky autor zachytil pokud možno v klasickému stylu, přesně takové, jak je máme rádi bez zbytečných výstřelků. Heitzův trpaslík, to jsou staré dobré dvoubřité sekery, dlouhé vousy, silné trpasličí pivo a hlasité chrápání. Zároveň však dokázal tuto rasu ještě více obohatit a vtisknul jim další charakterové rysy, které hrdinům děsně sedly. Neváhal ani zabrousit do každodenního života trpasličí společnosti. Navíc při každé příležitosti sami trpaslíci nezapomenou připomínat velkolepost trpasličího národa a jeho tisíciletou historii. Pokud se tedy chcete konečně dozvědět jak je to vlastně s těmi trpaslicemi, je tato kniha právě pro vás.

Děj se točí především kolem hlavní postavy, ale autor jej často přenese jinam, aby vylíčil další události ve Skryté zemi. Je pravda, že samotná zápletka není nijak složitá a plná zvratů, ale i ty zde mají své místo. Od začátku je možná jasné, že padouch na posledních stranách zemře strašlivou smrtí a těm hodným se dostane klidu a míru. Autor jej samozřejmě nezklame, ale to nijak neubírá na samotném požitku. Nastíněné události jsou v románu ukončené, ale přesto zbylo několik otázek, které jsou rozřešeny až v dalších dílech.

Překlad byl bez závad, tu a tam mě sice z pohody vytrhla opakující se slova, ale jinak mi příběh krásně plynul před očima. Moc se mi líbilo technické zvládnutí knihy, tvrdá vazba určitě potěšila a obálka Jana Patrika Krásného je prostě báječná.

Trpaslíci jsou velká kronika o putování jednoho vyděděného trpaslíka, jehož nejsilnější zbraní je vlastní hlava. Možná plně nesplní očekávání náročných fantasy bibliofilů, ale všechny ostatní spolehlivě pobaví. Za vše mluví velký úspěch knihy zejména v Německu. Ten si vynutil další pokračování s názvem Válka trpaslíků (vydává Fantom Print na konci roku 2005), autor už údajně pilně pracuje na třetím díle. Jen více takových knih, které dokáží chytnou a už nepustit.

1. Druha recenze
    Co clovek, to názor, proto nám prislo vhodné po kritické recenzi Iva Polednika dat slovo i priznivcum teto kontroverzni knihy.

2. Když jsem si v Pevnosti přečetl úryvek a asi za dva měsíce knížku viděl v knihkupectví, bylo mi jasné, že ji tam nemůžu nechat!:-)Po přečtení mám stejný názor Roman Klčo.Trpaslíky jsem přečetl skoro jedním dechem…

3. Taky jsem velmi rad, ze se objevila pozitivni recenze na tuhle knizku. Osobne se mi zdala jako jedna z nejpovedenejsich knih posledni doby a uplne jsem se do ni ponoril. A takove nazory, ze to opisuje pana prstenu atd….To bych dokazal zkritizovat kazdou knizku, v ktere by se objevil treba drak, protoze to neni nic noveho……Proste moc se mi to libilo…. fajn kniha:)

4. Dve recenze
    jj, taky sem spokojenej se dvema recenzema. Je to daleko objektivnejsi. Kdyz dobra knizka dostane malo, tak to zamrzi, kdyz nakej brak hodne, tak to dokaze pekne nastvat. Kuprikladu v soucasnej Pevnosti je recenze na pokracovani Eragonu. Devadesat procent by podle me bylo dost i na klasiky zanru. U prvniho dilu mi prislo ze Paolini snad vzal par kvalitnich fantasy, vybral z nich sve oblibene pasaze, prepsal u nich jmena hlavnich hrdinu a smichal je do jednoho celku. Nevim, druhy dil jsem necetl, mozna se mu povedl lip, ale devadesat? A nejvic me dozene, kdyz si recenzentka na konec jeste hrde napise: Autorka je redaktorkou Lidovych novin. Je jasny ze dve recenze nejdou delat u vseho, ale knizky jako Eragon, nebo prave Trpaslici si je rozhodne zaslouzi. Mozna by slo delat aspon neco jako jedna recenze ale hodnoceni od vice zdroju.

5. Já jsem taky spokojen, že ten druhý názor vyšel. Ode dneška alespoň vím, že recenze Romana Klča jsou pro mě totálně nepoužitelné :))

6. Eragon 2 v Pevnosti
    Doslechl jsem se, ze v Pevnosti bude na druheho Eragona jeste jedna recenze,az titul vyjde cesky.

7. zabava
    OK, presvedcili jste me, koupim si to :).Ona ta minula recenze nebyla totiz ani tak moc recenze, jako hromada sra… :2. odstavec – vpodstate o nicem, 3. odstavec – … “Jejich knihy často mají i to, co měl Pán prstenů – sílu příběhu, poselství, podobenství k našemu světu.” a hned za tim “Autor vykradl Pána prstenů ještě více, než je obvyklé, a než připouštějí dobré mravy”. Takze ma to mit to, co mel Pan prstenu, nebo nema? Odpoved je jasna: odstavec o nicem :(.4. odstavec ze zacatku pripomina recenzi. Od casti “Místo toho ho zaplavuje dalším a dalším dějem, což způsobuje únavu a znechucení” to uz je ale zase blabol :(. Chudak Kulhanek tyhle poucky asi taky nezna, rychle mu je nekdo bezte rict, aby nahodou zase nenapsal neco, od ceho se neda odtrhnout. V patem odstavci jeste predvedeme trochu opovrzeni nad prumernym ctenarem (tzn. nad 90% populace a ctenaru recenze) a mame vymalovano (sra…ma). Kdybych nebyl vulgarni, tak bych to mohl napsat i tak, ze minula recenze byla velice neprofesionalni a v komercnim svete, kde zakaznik je vsim, by nemela sanci se objevit. Napsat skoro natvrdo, ze zakaznici produktu, kterej se mi nelibi, jsou blbci bez spetky fantazie, je i v CZ dost silny kafe.Myslite, ze to prehanim?”Možná ano, ale i z takových „nepodstatných“ detailů je možné si udělat docela dobrý obrázek o knize, potažmo o tom, kdo ji napsal, a o jeho přístupu k čtenářům.”

8. Eragon
    Zastavym rovnyk nazor ako Melonar,Eragon je misung,najprv som si to chcel kupit,ale ta obalka mi naznacovala kasli anto,ale checkol som si info o autorov a knihe…a coc ert nechcel 15-rocny fafrnok,co dobija svet mixom znamych pasazi,ktore uhladi do dejovej linie tak,aby zo vsetkych urobil kretenov a skasne za to taky cash,ze aj fotrovci mu to mozu zavidiet.Nie diky,neprosim.A aby to nebolo od veci:),Trpalsici su super a uz sa tesim na pokracovanie…

9. Eragon
    btw…sorka za chyby,ale ponahlal som sa,snad to kazdy pochopi:)))Peace!:)

10. taky jsem moc ráda, že je napsána jiná recenze než ta předchozí…ale jak už jsem psala minule, tak hned po přečtení té ukázky jsem se rozhodla, že jdu do toho…:-)

11. Eragon
    a když už je řeč o Eragonovi, tak mě se Eragon hodně líbil. Neoplívá sice originalitou, to rozhodně ne, je to prostě klasická fantasy, jakých jsou mraky, a které rádi čteme, protože víme co od nich můžeme čekat. Na druhý díl se už moc těším 😉

12. To Jean
    Hahaha, treba hodnoceni 3. odstavce je demagogie nejhrubsiho zrna. Nebo snad chces rict, ze vsechny knihy, ktere maji silu pribehu, poselstvi, podobenstvi k nasemu svetu jsou vykradacky Pana prstenu?Take v nekterych vecech s Ivovymi tvrzenimi nesouhlasim, nebo si myslim, ze by mely byt lepe vysvetlene, aby nedoslo k nedorozumeni (viz tve hodnoceni 4. odstavce), ale rozhodne jeho recenzi za “sra..ku” nepovazuju a myslim, ze pravem dostala moznost dostat se ke ctenarum. Ted je tu jedna kriticka a jedna pochvalna recenze a je na ctenarich, at si to preberou sami.

13. To Onderj
    Zdar, jsem rad, ze se bavis ;).ad 3) chtel jsem timto naznaciti, ze v nekterych ohledech podobnost s Panem prstenu vychvaluje a jednim dechem ji v jinych _nespecifikovanych_ neskutecne kritizuje. A v cem je tak spatne, ze je podobna? V tom ze obsahuje trpasliky, pratele, odpadleho carodeje, magicky artefakt? Tenhle seznam je _uplne_ vsechno, co se da z te “recenze” o knizce zjistit – tak to musi byt ono, protoze v ni zrejme vubec nic jinyho, co by stalo za zminku, neni. Jestli tohle je vykradani, potom musi byt podle stejne definice vykradanim napr. psani libovolne fnts. knizky se svetem, ktery je podobny nasemu. Kdyz je to necim Panu prstenu podobne (treba poselstvim napr. o malych muzicich a velkych vecech), tak je to potreba tam napsat – vetsina lidi se podle podobnosti s jejich oblibenci rozhoduje. Ze se u recenzi filmu v nekterych casopisech pise “neco jako XXX a taky neco jako YYY” neni jen tak pro srandu kralikum. Doufam, ze jsem objasnil, ze celej odstavec je o nicem – pro spoustu lidi muze byt podobnost s Warhammerem velky plus (proto zrejme vznikaji knizky ze stejneho sveta ale od jineho autora, ne?).ad “sra..u”) – kdyz se vyhodi posledni odstavec s utokem na lidi, kteri si mysli neco jineho nez autor, tak se to da zmirnit na pouhopouhou “spatnou recenzi” 😉

14. trpaslici
    Ten Pán prstenů z toho čišel opravdu silně, ale to jsou věci, které ve fantasy přehlížím. Tenhle žánr je jako červená knihovna. Vždyť my chceme číst pořád o tom samém a řešit již tisíckrát vyřešené. Fantasy o ničem jiném není, od Tolkiena se fantasy možná rozrůstá, ale nevyvíjí se, je stále o tom samém, jen křiklavější a barevnější. Proto nehledím na volbu témat a postav, to si můžu nechat na analýzu Řezáčových budovatelských románů. Po fantasy četbě chci dokonalý subjektivní pocit z dobrodružné četby, chci aby to mělo spád a já to přečetl jedním dechem bez nějakých rušivých elementů. Doktor Pilař z OU jednou mluvil o fantasy jako o literární tvrdé droze. Souhlasím s tím, chci se ponořit do báje o hrdinech, zapomenout a ne o tom přemýšlet. Kdybych měl analyzovat, bude každá kniha na deset normostran. Trpaslíci mě pobavili. Pobavili mě na 8/10. A já jen doufám, že někteří s tím hodnocením souhlasit nebudou, protože ve světě, kde se všem líbí stejné knížky, já žít nechci.

15. To jean
    Tvuj rozbor tretiho odstavce necham na zhodnoceni povolanejsich (ja na tuhle demagogii zrejme nemam), ale zeptam se te na ten posledni odstavec. Muzes mi z neho vypsat, co je presne ten utok na lidi?

16. kritika
    Rád bych poděkoval za recenzi (kritiku?) Iva Poledníka. Nenechte se prosím zviklat některými uraženci a udržte si spíše kritickou notu.Mimochodem, kvalita Trpaslíků je zcela zjevná už z ukázky z knížky.Osobně bych uvítal, kdyby se v recenzi uváděla díla stylově podobná a jejich srovnání s recenzovanou knihou.

17. dodatek
    což vlastně pan Poledník udělal. Takže poslední větu beru zpět.

18. To Onderej and To laco
    “Muzes mi z neho vypsat, co je presne ten utok na lidi?” – a proc bych to delal? Kdyz se ti to nebude libit, tak to nazves demagogii a jses za vodou ;). Jestli to navic nevidis sam, tak se spolu snad nemame ani o cem bavit.To laco (jestli to byla reakce na me): – knizku jsem necetl a nejsem urazeny- ukazku jsem si ted precetl a styl se mi prilis nelibi – jste si jisty, ze je podobny stylu Panu prstenu a Warhammeru? Podle te “recenze” vlastne neni poznat, v cem je jim podobna, ze? – jsem docela zvedavy, k cemu vam takovehle “recenze” vlastne jsou. Koupite si podle nich nejakou knihu? Jak muzete vedet, ze recenzent ma stejny vkus jako vy a ze jste tu knizku nezahodil zbytecne? Kdyby to byla profesionalni recenze, tak tam je popsano co nejvic pozitiv i negativ. Je na me, ktere z nich jsou pro mne dulezite a ktere hodim za hlavu – staci mi ke stesti, ze to prectu jednim dechem a odreaguju se, nebo jsem amatersky archeolog a hledam pouze to, co jeste nikdo predtim nenasel (nenapsal)? Nevim jako vy, ale ja bych se docela rad rozhodnul sam – a k tomu potrebuju fakta, ne reci o nicem. – mate pravdu, ze to neni recenze, ale kritika :). To me napada, jak to muze mit tak vysoke hodnoceni (4/10), kdyz tam neni ani jediny kladny bod?Z me strany to uz definitivne stacilo – dalsima recma z te “recenze” stejne recenzi nevykouzlim.

19. To Roman Klčo
    “od Tolkiena se fantasy možná rozrůstá, ale nevyvíjí se, je stále o tom samém” ??? Ale no tak, to snáď nie!

20. “Překlad byl bez závad…”To bych tedy neřekl. Často z toho velmi vyčuhuje němčina. Uvítal bych, kdyby překladatel používal jazyk a výrazy, které odpovídají obsahu. Místy mi to trochu připomínalo technický manuál.

21. Re: Ďuro
    To je dost na debatu. Ce se na téhle literární scéně událo zajímavého? Fantasy se stačila akorát spojit se sci-fi (podle mě za padesát let už bude sjednocený název pro obě), pak stále více začala koketovat s historií a reálnými fakty a co dál? Že někdo vymyslí novou rasu pro mě není důležité, je to jen další z charakterů, jako když do příběhu napíšeš další postavu.Co se teda vyvinulo, nechci se hádat, jen to asi nevidím. Řekl bych že se píše stále stejně (možná víc akce poplatné době), stále stejná témata, stále stejná vítězství i prohry…. hm?

22. ad urážlivost
    jeanovi musím dát za pravdu, že článek mi připadal taky mírně urážlivý. Konkrétně:”Přesto se určitě najdou čtenáři, kterým se budou Trpaslíci líbit. Někteří lidé totiž nechtějí uvažovat a být překvapováni ani při útěku do světa fantasie. Inu, jak kdysi dávno napsal Andrzej Sapkowski, každý má takový únik, jaký si zaslouží.”Podle mě občas recenzenti zapomínají, že kdysi, když s fantasy začínali četli jednu fantasy za druhou a byly vcelku spokojeni. Až po čase, když je tyto knihy začaly nudit, prozřeli. Prostě dejte čtenáři čas, ať si vytříbí vkus. Slova Iva Poledníka spíš můžou od fantasy někoho odradit, protože si budou připadat hloupě.

23. To Roman:
    Áno, fantasy skutočne môže celkovo vyzerať ako žáner, ktorý je stále “na jedno brdo”. Všetky tie ságy á la Eddings, Williams, Jordan, Brooks a pod. naozaj neposunuli fantasy od Tolkiena nikam ďalej. Ale na druhej stranu sú tu predsa autori ako Le Guinová, Holdstock, Gaiman alebo napr. i Lukjaněnko. Alebo Sapkowski – áno, stále je to o elfoch a trpaslíkoch, ale ten žánrový vývoj je tam citeľný… Ondřej Jireš: Čože? Ja? 🙂

24. Já jsem prozřel a únik v podobě Andrzeje Sapkowského rád přenechám jiným:)) Jean/Sicco mají pravdu…imho to byla nejhorší Ivova recnze…nebudu spekulovat zda si Trpaslíci zaslouží 4/10 nebo 8/10 protože jsem je ještě nečetl, ale rozhodně si nezaslouží takovou recenzi…recenzi, kde se Ivo buď vyznává ze svého vztahu k pornu (nic proti) nebo uráží autora a v závěru pak i čtenáře (pravda dosti zaobaleně ale nejde si toho nevšimnout). Výtky typu inženýr apod jsou o ničem (trpasličí/gnómští inženýři jsou právě i v tom zmiňovaeném Warhammeru a celé řadě jiných fantasy prostředí, např. Warcraft a World of Warcraft atp., to s tím mimem může být kiks překladatele ne autora, navíc mim může bejt mimo jeviště klidně ukecanej- tohle všechno jsou prkotiny). BTW to poselství v případě Edingse by mě fakt zajímalo, asi je to nad moje chápání…

25. hmm po precteni recenze a prispevku Romana Klca je pro me tato osoba slusne receno blbec ;)) a diky za obe recenze, uz vim cich nazoru se mam vyvarovat

26. jejejej, to mě tak bolí od člověka, který mé jméno neumí ani správně vyskloňovat… ;))

27. :)) to ze mas blby jmeno je tvuj problem, pro me je Klco jako Hovno ;))

28. Heh
    Tak se mi zda ze tady uz nejde o recenzi, co Rominsone 🙂 takhle hluboko sem zatim nepadl ani ja :)))

29. jde o to, ze romison neumi argumentovat, tak radsi nadava… jen dalsi nouma, co si mysli, ze si na internetu muze dovolit cokoliv:/

30. Třetí
    Kto vie niečo o kmeni Tretích??? …. v jednotke sú len same naražky … je nejaka kniha, ktora je ešte ako predpokračovanie Trpaslíkov, kde by to bolo vysvetlene???

31. re: treti
    Heh, jasne… uz vysel druhy dil a ta kniha ma docela jiny rozmer. Drzim ji v drapech, pres svatky doctu, pak dam v recenzi vedet, pokud to zas Nakor nepozdrzi o par mesicu (ja vim, ja vim).

32. Po přečtení komentářů(i Trpaslíků,Války trpaslíků a mraků a mraků fantasy) bych rád vyjádřil svůj názor na téma:opakování námětů.I já se budu opakovat když řeknu,že nemůžu říct (potažmo napsat) nic,co by přede mnou už někdo neřekl (Publius Terentius Afer). Tedy když už v období mezi druhou a třetí punskou válkou si inteligence myslela,že nemůže být originální, nemůžeme očekávat originalitu (přesněji absolutní prvenství) v ničem,v postavách,dějích… I mistr Tolkien (jehož díla si nesmírně vážím) svým způsobem kopíroval nebo aspoň zakládal své dílo na nevlastních námětech (např na vikingské mytologii…). Proto bych nelámal hůl (jako pan Poledník, jehož si mimochodem také svým způsobem vážím) ( 🙂 ) nad autory,pokud se nad jejich dílkem dá vynést ortel:To už tu bylo! BYlo už tu všechno a pokud někdo touží po něčem novém a naprosto originálním bez špetky plagiátorství,ať čte dadaististické rádoby veršovánky psané pomocí tahaní slov z klobouku. A to vám radím,jenom proto,že vás mám tak rád(Arnold Rimmer).

33. Trpaslíci, žádné velké BOOM.
    Tak jsem vletěl do knihkupectví, kooupil Trpaslíky a večer knihu otevřel a četl. S chutí. Ale po pár hodinách čtení mě příběh nijak nenadchnul, i když je silný, ale spoustu věcí se dalo předpovídat a bohužel k větším zvratům nedošlo. Škoda. Mě osobně tato kniha nepřinesla kýžený zvrat v literatuře fantasy, na který marně čekám.

34. Uff. Už sem myslela že neexistuje nikodo, kdo by tuhle knihu čet. Je úplně nejlepší, 1000x lepší než Eragon a skoro se rovná Pánovi Prstenů.

35. No a jelikož už dočítám 3.díl (taky super), zajímalo by mě, jestli vyšel česky (nebo aspoň anglicky) Ulldart. Netušíte to někdo??

36. Trpaslíci
    Zrovna nedávno jsem dočetl Trpaslíky a byl to vynikající příběh, od kterého jsem se někdy ani nemohl odtrhnout. Tak jsem si řekl, že se kouknu na net, co na to říkají ostatní a hned vidím první recenzi. A co od ní můžu čekat? ,Trpaslíci je takový Pán prstenů,… stejný hrdina jako Frodo,… ne příliš originální,… Víš co ,Romane, napiš nějakej příběh ty a pak zhodnotíme tvýho Pána prstenů. Jinak díky za znechucení obrazu této knihy.P.S. s těmahle recenzema jdi do hajz..

37. Prvními přibližně sto stranami jsem se musel prokousat, ale pak se příběh celkem plynule rozběhl. Akce, děj, magie, potyčky, trpasličí humor. Super. Dávám 7/10.

38. Tato kniha je přímo skvělá. Zamiloval jsem si Markuse Heitze a okamžitě skáču na druhý díl, protože jeho styl psaní mi velice sedne. Píše tak, že čtenář přibližně ví, jak vypadá okolí, ale z celé knihy nejvíce vyzařuje akce a té je skutečně požehnaně. Také dialogy mezi postavami (Boindil – Goimgar, Rodario – Andokai) jsou skvělé a kolikrát připomínají pošťuchující se kamarády, což rozhodně autorovi nemám za zlé. Tato kniha u mě prostě jasně vyhrává 10/10

39. trpaslíci
    mě osobně se tahle kniha neuvěřitelně líbila, četl jsem i Pána prstenu a tohle je určitě srovnatelná kniha

40. Trpaslíci