Příběhy Alvina Tvůrce 3 – Učedník Alvin – Card Orson Scott

Na třetí pokračování příběhů Alvina Tvůrce musel čtenář čekat nezvykle dlouho. První dva svazky vyšly koncem dvacátého století, ale prodejně se jim příliš nedařilo a skončily v Levných knihách. V průběhu tohoto roku se nakladatelství Laser-books rozhodlo k odvážnému činu a první dva díly vydalo znovu. Ke konci roku pak přidalo třetí pokračování, které máme nyní před sebou.

Card Orson Scott - Příběhy Alvina Tvůrce 3 - Učedník AlvinOcitáme se na území rodící se Ameriky devatenáctého století. A přesto je něco jinak. Právě sem jsou vyháněni lidé obdařeni talentem, který v křesťanské Evropě nemá místo. Jedním z potomků takto vyhnaných je Alvin – sedmý syn sedmého syna, což je konstelace, která předurčuje k nebývalému magickému nadání. V předchozích dílech jsme sledovali příběh chlapcova dětství…
…nyní však Alvin před prahem dospělosti přichází do místa, kde se narodil – města Vidlice, aby naplnil slib svého otce a stal se učedníkem v kovárně. Zároveň se těší na střet se světlicí (dívkou obdarovanou darem vidět budoucnost), která kdysi při jeho narození předpověděla jeho osud, chránila ho celé dětství a od níž nyní Alvin očekává, že mu pomůže naložit se svým nadáním Tvůrce.
Den před tím je zachráněn potomek uprchlé otrokyně a matka světlice se rozhodne vychovat černouška jako svobodného. Světlice, která vidí přicházejícího mladíka, se rozhodne jinak, vydává se na cestu za svým štěstím, aby se jednoho dne setkala s Alvinem tak, jak si sama přeje.

I v této knize je zobrazena síla hlavního mladíkova nepřítele Ničitele. Je příznačné, že Ničitel ovládne právě zaslepence víry a ti se tak stávají taktéž Alvinovými nepřáteli. Ale Ničitel se projeví i jako hrubá síla, a to ve chvíli, kdy se hlavní hrdina dostane na scestí se svým tvůrčím umem. Je pak příjemné sledovat, jak je jeho nadání spojeno s lidskými a duchovními hodnotami. Člověk má pocit, že sleduje něco velkého, neopakovatelného.
Nejsilnějším kladem knihy je propracovaná tvorba příběhu. Od prvních slov a vět je všechno promyšlené. Jednotlivé části do sebe zapadají a vedou bez zadrhnutí či deus ex machina k vrcholu, kde se stane mnoho věcí najednou. Při tom má člověk pocit naplnění a i zapřísáhlý český ateista pochopí sílu duchovních hodnot. Poslední kapitoly jsou pak v duchu cesty, po které se další díly vydaví .
Card se často v knize odkazuje na předchozí díly, až by člověk řekl, že jim dělá reklamu. Jistě, tato kniha se dá číst i jako samostatný příběh popisující údobí hrdinova dospívání, ale nepřečíst si předchozí svazky se rovná okrádání se o hlubší souvislosti.
Tento román vznikl před dvaceti léty a ještě dnes působí velmi originálně. Skutečně se na našem trhu nedá najít podobná fantasy série, je to asi autorovou výjimečnou osobností.

Učedník Alvin je vyprávěním o obyčejných, dobrých i nedobrých lidech s někdy neobyčejnými schopnostmi. I v tom se ukrývá síla díla. Třetí část sama osobě je, jako předchozí díly, určitým vrcholem a bude zajímavé sledovat, zda si i další knihy udrží tuto vlastnost. Je totiž příznačné, že Card ještě sedmisvazkovou sérii nedopsal a osobně bych vsadil na tu kartu, že sám autor čeká na to, až k dopsání sedmého dílu dospěje.