Krásní – Westerfeld Scott

Svět krásných nikdy nebyl krásný. Stačilo poodhrnout roušku a sledovat, jak se zdánlivě dokonalý svět mění v dystopii a lidé ve vypreparované loutky. Věčná krása a světový mír totiž nejsou zadarmo. Na konci prvního dílu série Oškliví sice svitla naděje na vyléčení v podobě vzbouřenecké lékařky a její pokusné myši, Tally Youngbloodové, ale cesta za vlastní vůlí bude stát ještě spoustu krve a potu.

logo_kulate
Krásní

Tally podstoupila operaci; teď je krásná, pitomá jako necky a bydlí v New Pretty Townu mezi podobně intelektuálně vykuchanými vrstevníky. Jediné, co jí z předchozího života zbylo, jsou matné, znepokojivé záblesky, které se naštěstí dají snadno zapudit a dívka si dál může užívat nepřetržitého zábavního kolotoče ve městě snů.

Idylka ale záhy končí, ve chvíli, kdy se ve městě objevuje jeden z Tallyiných dávných známých – Croy, a otevírá jí šanci na únik. Jenže Tally se už moc nechce. Pohodlný život a zásah do mozku, který je součástí povinné operace, s ní udělaly své. Na scénu naštěstí přichází Zane, kterému se i po lobotomii podařilo zůstat natolik při smyslech, že mu na bezstarostném životě krásného pár věcí nesedí: proč si například skoro nic nepamatuje? Pátrá po něčem, co by mu pomohlo udržet si aspoň trochu jasnou hlavu, protože z vlastní zkušenosti ví, že sklouznout k totální idiocii je až bolestně snadné. A nachází Tally, kterou Croyova návštěva také vyvedla z míry. Dovedou se vzájemně držet nad vodou dost dlouho, aby pochopili Croyovu výzvu a našli lék? A bude lék vůbec fungovat? A hlavně: má to vůbec cenu, štvát se za léky, podnikat rebelie, namáhat se a přidělávat si problémy, když je ta krásná, růžová mlha vlastně docela… bezva?

Druhá štace Tallyiny poutě za svobodou pokračuje ve svižném tempu prvního dílu. V knížce se pořád něco děje, rychle ubíhající události nedávají prostor nudě. Vypravěč se soustředí na hlavní hrdinku a okolní svět vnímáme jejíma očima; ostatní postavy se spíš jen míhají, jedinou větší roli sehraje Zane, ale většinu knihy táhne Tally sama. Nevadí to, protože Tally je hrdinka typově podobná třeba Katniss z Hunger Games: silná, rozhodná a schopná postarat se sama o sebe. Jediné, co ji žene kupředu, je její vlastní vůle, protože jí na záda nedýchá motivace v podobě smrti či jiného nechutného trestu; pokud selže, maximálně se vrátí zpátky k pohodlnému, byť bezduchému životu v přebytku. S takovým zázemím to chce k boji pořádné odhodlání. Přestože se kolem ní motají dva muži (milostný trojúhelník je v YA fantasy s dívčí hrdinkou nutnosti), Tally má pořád spoustu důležitějších problémů k řešení; láska je tu jen na okořenění a bohatě to stačí.

Při Tallyině hledání se jí pomalu začíná skládat obraz světa, ve kterém žije. Svět, který v prvním díle působil jako postavený na hlavu a logicky děravější než ementál, pozvolna nabírá hrubých obrysů. Otázek ohledně fungování takové společnosti se rojí pořád dost (Poslat veškerou mládež na několikaletou 24/7 diskotéku? Prosím vás, a kdo to bude živit?), ale čtenář vidí svět skrz Tally a ona se také musí z totální nevědomosti teprve vyhrabat a zjistit, co a jak. Série Oškliví bude mít ještě dva díly a Scott Westerfeld není žádný autor začátečník, takže nesrovnalosti zatím lze ignorovat a univerzum Ošklivých brát jako danost – a doufat, že se spolu s Tally nakonec všechno dozvíme.

Krásní jsou kniha pro mládež, čemuž odpovídá i způsob podání. Nastolené etické a ekologické otázky se mohou chvílemi zdát až moc polopatické a naivní, ale za hranici ekologické propagandy naštěstí nesklouzávají; přeci jen, problémy jsou podávány očima teenagerů semletých společenskou agitací a směřovány zase na teenagery… kteří se vlastně nacházejí v docela podobné situaci. Odpovědi na ony otázky ale zdaleka nejsou jednoznačné a k zamyšlení donutí i dospělého.

Celkově jsou Krásní čtivá knížka s příjemnými hrdiny a pár nepředvídatelnými zvraty, která slibuje hodně do dalších dílů a jejíž logické lapsy se dají díky očekávanému objasnění v dalších epizodách přehlížet. Je jednodušší, cílená na mladistvé publikum, ale ve sféře young adult fantasy patří k silnějším kouskům, takže pokud máte k tomuto druhu čtiva vztah, směle do toho.

• Autor: Scott Westerfeld
  • Překlad: Zdeněk Uherčík
  • Formát: paperback
  • Počet stran: 288
  • Cena: 259 Kč
  • Nakladatel: Triton, 2010

Co se stane, když dokonalost nestačí? Tally je konečně krásná. Vypadá bezchybně a má všechno, po čem vždy toužila. Ale pod tou vší zábavou – nekonečnými večírky, módními výstřelky, technologickým přepychem a naprostou svobodou, hlodá pocit, že něco velmi důležitého není v pořádku. Když jeden z ošklivých navštíví maškarní večírek krásných, jsou téměř všechny vybledlé vzpomínky zpátky. Tally a její nový přítel Zane musí čelit namáhavé, nebezpečné a fyzicky náročné výzvě. Když najdou dopis z minulosti napsaný ještě před operací, ke kterému jsou přiloženy dvě pilulky představující lék na poškození mozku, mají jen zlomek času se rozhodnout. Tally si musí vybrat – bojovat sama se sebou a tím, co ví, nebo o svůj život, protože úřady nedovolí, aby kdokoliv se znalostí této informace přežil… (anotace)

Petra Babuláková (redaktor)

petra.babulako­va@fantasypla­net.cz