Vylévání krve – Schink Petr

Petr Schink patří k mladé generaci autorů. Snaží se prosadit psaním čtivého kvalitního braku a být tak konkurencí nejprodávanějším českým žánrovým spisovatelům. Nutno dodat, že se mu to celkem daří. Už v první knize, povídkové sbírce Špinavá práce, jsme se seznámili s Charlie Parkerem, který se v románu Vylévání krve vrací. Ten se však odehrává před povídkami uveřejněnými ve sbírce.

Vylévání krve - Petr Schink

Hlavní hrdina se vrací do rodného města. Jenže něco je špatně – místo, které mu bylo domovem, okupují gangsteři. Jenže Charlie Parker už taky není žádné ořezávátko, takže si připadá jako ryba ve vodě. Postupně se nechává najmout tu jednou, tu druhou stranou, ale jeho cíl je ulovit nebo spíš odstřelit největší rybu v rybníku. Muže, který zapříčinil morální úpadek nejen celého města, ale i jeho otce, kdysi ctěného soudce. Hlavní příběh pak autor prokládá vsuvkami do minulosti, díky nimž získáme představu o pozadí příběhu.

Schinkův styl je v české scifi produkci jasně čitelný, ale jeho svět je hůře definovatelný. Sám autor jeho fungování nevysvětluje, takže si čtenář musí mnohé domyslet sám. Na jednu stranu tu máme drsné prostředí padesátých let, na stranu druhou se počítačům říká singrovky a existuje zde velmi pokročilý autoopravářský robot. Jedná se tak pravděpodobně o budoucnost alternativního světa. Jeho úpadek zapříčiněný nedostatkem fosilních paliv a propojení se stylem drsné školy má zajímavý efekt. Často zapomínáte, že jde o scifi, a připadáte si jako v pravém gangsterském světě minulosti, a když tu a tam autor proloží příběh fantastickou reálií, dojde vám, že realita je ještě černější, než by se mohlo zdát. Morální šeď hrdiny, ale i celého světa, je velmi působivá. Akční děj se chvílemi vyostřuje až hororovými scénami. Pro představu jeden příklad za všechny: posilující látka, kterou hlavní hrdina užívá, je i silně návykovou drogou. Prostě všechno má dvě strany mince, jednu světle šedou a druhou od tmavě šedé až po antracitovou čerň.

Na díle je poznat, že se Schink teprve učí psát román. To, co fungovalo v jeho přímočarých povídkách, se zde snaží podrobit délce románu a zejména v jednání vedlejších hrdinů a záporáků trochu drhnou motivy. Někdy se až příliš drží stylu drsné školy a ženské charaktery tak působí až zbědovaným klišé stylem, který už je dávno překonaný. Není to však nic markantního, spíš vám, pokud patříte mezi citlivější čtenáře, bude vadit pochmurnost autorova světa.

Nicméně se o Schinkovi dá říct, že už je vypsaným matadorem. Jistě, píše brak, ale ten má hodně čtenářů rádo, zvlášť když je kvalitní. Akční scény zvládá s bravurou, a to je u tohoto stylu psaní rozhodující. Kdyby se pak autor trochu zaprodal a začal ze sebe pumpovat hlášky, měli bychom tu dalšího do party Kopřiva, Kulhánek, Kotleta. Ale doufejme, že se tak nestane, koneckonců do světa Charlieho Parkera by se to moc nehodilo. Bude fajn sledovat, kam až Shink nechá v budoucnu své hrdiny morálně i fyzicky zajít.

Gangster a příležitostný hacker Charlie Parker se vrací domů. Místo sentimentální idylky jej však čeká peklo umírajícího maloměsta, ze kterého se gangy snaží vytlačit poslední obyvatele. Kdo a proč chce vládnout mrtvým? Jakou spojitost s tím má Parkerův hřích mládí? A dokáže Charlie přežít a nezešílet z návštěvy rodného domu? V alternativní Americe padesátých let se odehrává temný příběh posledního (anti)hrdiny v boji proti všem. Spravedlnost je pouhou obchodovatelnou komoditou, benzín si mohou dovolit jen ti nejbohatší či nejbezohlednější a na všechno a všechny se snáší stín blížící se nukleární války. Vylévání krve volně navazuje na povídky z knihy Špinavá práce a dokládá neustále stoupající kvalitu prací Petra Schinka. (anotace)

• Vylévání krve
  • Autor: Petr Schink
  • Počet stran: 317